Djurplågeri att ha ute en dräktig häst?

Royal_724

Trådstartare
Kom till stallet idag, och gubben som äger stallet frågade om jag skulle ta in hästarna!
Och jag sa nej, inte än!
Gubben blev fly förbannad och pratade om att det skulle bli nya regler i stallet!
Att det är djurplågeri att ha ute hästen nu när det är så kallt!
Man måste tänka på att hon är dräktig!
Nu är det inte jag som äger hästen, men ha sa att det är djurplågeri och att folk kommer att anmäla ägaren eftersom hon inte bryr sig om hästen!
Tycker ni att det är djurplågeri att hästen går ute från 8-18.00?
Hur länge går era dräktiga hästar ute?
Någon som vet om det finns nån lag eller nåt som säger att hästar inte får gå ute om det är viss minusgrader ute!
Tacksam för snabba svar!
Jag och den andra hästägaren ska prata med stallägaren senare!!!

Sv: Djurplågeri att ha ute en dräktig häst?

Nej det är inge problem för en häst att gå ute, Bara dom har vinterpäls elr täcke om det är kallt ute så tar dom inte skada av att gå ute länge (om inte hela natten) :smirk: Det beror helt på hästen!

Hon har tjock päls och har vintertäcke på sig!
Så hon klara sig...
Är så sur på gubben bara!

Det är säkert ingen fara att ha hästen ute med täcke och vinterpäls. För det är väl inte -20 grader, eller? Mitt dräktiga sto går ute mellan 9:00- 16:00 varje dag.

Så länge hon inte fryser och börjar tappa hull så mår en häst bäst att vara ute så mycket som möjligt, oavsett dräktighet eller ej. De är inga porslinsdjur och far inte illa om det finns mat, vatten, skydd för väder och vind.

Ta en funderare och påminn stallägaren om hästens ursprung. Inte går ett dräktigt sto i exil i en skyddad grotta i det fria!!

Naturligtvis ska man vara extra uppmärksam på stot som är dräktigt om hon fryser, men sålänge hon ser ut att må bra, äta som vanligt osv, så mår hon bäst av att vara ute.

Hästar mår bra av att gå ute! :mad:
Så länge de har möjlighet att lägga sig på en torr liggplats (med tak över så klart) och gott om foder så kan dom gå ute dygnet runt.

De ska iaf absolut inte stå innestängda! Ngra timmar per dag ute är minimum TROTS väderförhållande, om inte hästen är sjuk förstås.

Mina 2 dräktiga ston går ute dygnet runt, dock tillgång till att gå in när dom vill..... Dom mår iallafall utmärkt!!!

Förresten verkar inte gubben veta mycket om hästhållning. Den där reaktionen är vanlig bland folk som inte kan hästar/djur...

Men låt han kontakta djurskyddet så får han ett svar av dom! ;) De håller ju på att t o m införa en LAG på att alla hästar ska gå ute VARJE DAG. .. Så gubben lär inte få rätt!

Sanette skrev:
Det är säkert ingen fara att ha hästen ute med täcke och vinterpäls. För det är väl inte -20 grader, eller? Mitt dräktiga sto går ute mellan 9:00- 16:00 varje dag.
Kan tala om att då jag hade avelsdamer...länge sen nu...så vägrade dom att gå in vid minus 35 grader. Dom hade fritt med hö och enorm hage...att kraftfodret serverades inne i friskt och fräscht stall struntade dom högaktningsfullt i. Inga täcken så långt ögat nådde heller ...fast dom såg ut som raggsockor...ras? en varmblodig travare och ett halvblod(fullblod ca 70%).:cool:...eh, jo dom var högdräktiga vid tillfället.

Mitt dräktiga sto går ute på lösdrift. Där de inte har tillgång till lösdriften på dagtid (mellan 6-16) då det även går uppstallad hästar där.
De dagar då det är ruskväder/kallt brukar de två lösdriftshästarna få komma in och sova i box ett par timmar mitt på dagen, för att vi vill att de ska kunna vila ordentligt och även kunna äta och dricka "mer än vanligt". Har inte märkt på henne att det är några problem...

Han är ute och reser:D

I mitt förrförra stall hade stallägaren ett antal avelsston som gick ute på lösdrift hela året. Först någon vecka innan beräknad nedkomst fick de komma in på stall. Friskare ston - och fölungar - har jag knappast skådat.

Immer

:confused: Mitt dräktiga sto går i lösdrift....O mår prima.

tycker det är bra om hästar får gå ute så mkt som möjligt.......... har en 3 1/2 årig valack som är klippt och han är ute mellan 6-20/21 på vardagarna och på helgerna är han ute mellan 8-22 ca......
dom har möjlighet till vindskydd...........

Mina dräktiga ston går på lösdrift med fri tillgång på hösilage och mår hur bra som helst. Fina friska föl brukar det bli till våren/försommaren.
Tror det är viktigt att se till hur "damerna" mår med tanke på hull, päls osv.... Tror oxå att det är många hästar som står "för många" timmar på stall jämfört med tiden dom får vara ute!

Macken22 skrev:
De dagar då det är ruskväder/kallt brukar de två lösdriftshästarna få komma in och sova i box ett par timmar mitt på dagen, för att vi vill att de ska kunna vila ordentligt och även kunna äta och dricka "mer än vanligt".

Fast jag läste nyligen en undersökning där det konstaterades att ju mer hästarna går ute, desto mer äter de! Om man jämförde extremerna, dvs lösdrift kontra hästar som står uppstallade hela dagen, så åt lösdriftdhästarna dubbelt så mycket grovfoder som de uppstallade.

Piraja skrev:
Kan tala om att då jag hade avelsdamer...länge sen nu...så vägrade dom att gå in vid minus 35 grader. Dom hade fritt med hö och enorm hage...att kraftfodret serverades inne i friskt och fräscht stall struntade dom högaktningsfullt i. Inga täcken så långt ögat nådde heller ...fast dom såg ut som raggsockor...ras? en varmblodig travare och ett halvblod(fullblod ca 70%).:cool:...eh, jo dom var högdräktiga vid tillfället.

Ok, men jag skulle ha väldigt dåligt samvete att låta mitt dräktiga sto vara ute dygnet runt när det är så kallt. Men men vill de inte komma in så..... Nu vill ju alltid mitt sto komma in så jag har inte de problemet.

Senast ändrad:

Det är så att hon går med en shettis nattetid vilket betyder att jag inte kan ge henne fri tillgång på hö. Därför kan hon få äta betydligt mera hö inne då hon kan äta konsant i ca 3-4 timmar. Den lilla kompisen skulle rulla fram ifall han fick lika mycket.

På dagtid går hon med halvblod och får då ordentligt med mat. Vi matar våra lösdriftshästar som innehästarna, alltså, vi lägger ut mat vid olika tider. Hon får alltså en normal dag ca 9-10 kg (är en liten arab, vi har mkt bra "avelsvärde på höt" vilket betyder att hon rent fodermässigt bara behöver 8 kg för att få i sig allt+ lite kraftfoder) och ja, klart de får ordentligt med hö även på kvällen. ca 6 kg att dela på hon och den lilla ponnyn.

Vid ruskväder/kallt väder får hon alltså gå in i stallet och äta ca 3-4 kg utöver det normala.

Medans shettisen inte ska ha lika nycket och kanske kan få ett kg.

Trissa skrev:
Fast jag läste nyligen en undersökning där det konstaterades att ju mer hästarna går ute, desto mer äter de! Om man jämförde extremerna, dvs lösdrift kontra hästar som står uppstallade hela dagen, så åt lösdriftdhästarna dubbelt så mycket grovfoder som de uppstallade.

Fast det måste vara vid fri tillgång? mitt sto rör sig inte så mycket i hagen + att hon bara promenadrids nu, kanske skrittar 4 ggr i veckan.

Pratade med gubben igår!
Vi skötte inte hästarna ordentligt tyckte han!
Det dräktiga stoet fick för mycket mat, när han hade hästar och man inte använde dem till nåt klarade dem sig på 3 kilo hö om dagen!
Vi tog inte ut det gamla vattnet ur vattenkaret!
Inte så lätt precis när vattnet är fruset och det är 10-15 minus, det går inte!
Bara en massa dumma saker...
Helst vill jag att min häst ska gå ute från 7-20.30 för då trivs hon bäst!
Men man måste ju kompremissa lite vi hästägare tillsammans!
Så dem kommer in vid 18 tiden ungefär!
Gud så arga vi var igår!
Men vi sa det att en gång till han säger nåt så flyttar vi hästarna!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 904
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka