DjurplÅderi!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

BaahWretched

Igår red jag med en kompis, vi red förbi en häst som stått ensam i 3 år och hagen var förskräklig. Det var ca en halv meter högt FÅR staket som låg ner och det var inte staket överallt heller. Tex, på ett ställe var de en sten och de var inte staket runt stenen utan de stutade i ena ändan av den och sluta i andra :eek:....

Stoet "hoppade" över och hon var antagligen brunstig. Vi hoppade av och ja tog henne menas min kompis tog hästarna och vi skulle gå upp vill ägaren med henne... men ja tappade taget och hon sparkade mej med framhover på vaden och bakhoven i huvudet.

STACKARS HÄST!!!!

sa till mamma att ja ville anmäla han som hade henne och de ska vi förhopnings vis gör :cry:

Är de någon mer som vet sådana här saker som man har sett?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: DjurplÅderi!!!!

ANMÄL!!!!!!!!!!!!
Det måste du!!!!!!!
Fy!!!!!!!:mad:

Tycker varkligen du ska anmäl!!!!!!
Men hur gick de med dig?

Jo en djurskyddsinspektör skulle iaf ge dem påpekanden om staketet, sen vet jag inte hur mycket mer som skulle hända. Gick det bra med dig?

Ja de är bra änså länga har haft lite omt i huvudet men benet har ja bara skrap sår och blåmärke...

Jag ska försöka hitta på något som gör att han fixar staketet och sällskap men om han inte gör de så anmäler ja honom

att hästen ska ha sälskap är ju barar en självklar het o att ha ett redigt stängsel är med en självklar het

vet du vart han bor så skicka ett brev.. att ni sett att staketet är mycket dåligt och farligt och att hästen hoppar ut.. om han inte ändrar på det kommer en anmälan till kommunen djurskydd att göras..

Tack! För alla förslag... ska göra så gott ja kan :D

Hur såg skicket på hästen ut? Lera och sådant går bort då det är "normala symptom" på hästar med utevistelse, men hul/ögon/näsborrar osv osv. Tror nämligen att en häst som ser ut att vara frisk med bra hull är svår att anmäla ägaren för, men visst är det kanske värt att nämna det så att han får en ordentlig tillsägelse för hagen.

Tyvär så räknas det inte till missköttsel att hästen står ensam.

Staketet låter onekligen att vara under kritik speciellt som hästen kom ut och skadade dig.

Prata med ägaren.

Hästen såg ganska fin ut men om ma nser de vill man anmäla han... men mamma vill inte de för då vet dom att de är vi.

Ägaren var antagligen alkolist och då vill inte vi prata med honom :(

Nej, det KALLAS kanske inte djurplågeri, men däremot misskötsel.
Jag tycker defenetivt ägaren skall anmälas, och det å det snaraste! :mad:

I Jordbruksverkests rekommendationer står följande att läsa:
Hästar är flockdjur och mår bäst tillsammans med andra hästar. I föreskriften står därför att "hästars behov av social kontakt ska tillgodoses". Denna bestämmelse träder i kraft om två år, den 1 augusti 2009. Social kontakt innebär inte att hästen prompt ska hållas med en annan häst. Tät kontakt med andra flockdjur eller en människa kan ersätta behovet av en artfrände.

(ref: http://www.sjv.se/nyhetsarkiv/nyheter/nyadjurskyddsreglerforhastar.5.1d8730ed11439d875d1800038.html )

Jag tycker inte det verkar som denna stackars häst får någon tät kontakt av NÅGOTDERA..
Bry er inte om att försöka diskutera med ägaren.. ANMÄL!!!!

Att konsultera Jordbruksverkets sida, läsa på om lagar och förordningar, är att rekommendera för alla.. men lita även till er instinkt. Känns det fel - är det förmodligen fel.

Håller med dig! Verkar vara mer misskötsel, mer nyfiken på hur hästen i övrigt ser ut! Hur ser stallet ut? Boxen?
Är den helt ensam bör det ju göras något åt det!
Står en annan häst bredvid hagen, så är det en annan sak, men det verkar vara mer första fallet när det gäller den här hästen om man utgår ifrån TS inledningstext.

lugn, ingen vet ju något mer om hästen än att den står ensam i en dålig hage om dagarna..

TS kanske ska berätta om hästen går ute dygnet runt eller vilka tider den släppt ut/in, vilka tider den får foder, om det är någon som rider eller tränar den etc.. det enda TS verkar ha sett är när dom rider förbi 3 minuter 2 ggr i månaden att hästen står ut i en hage med dåligt staket..

kanske det finns nån som rider hästen 4 dagar i veckan men aldirg på dom tiderna som TS rider förbi? kanske hästen har en bra box och sällskap av andra djur i stallet?

det är kanske bara jag, men att gorma ANMÄL! utan att veta en gnutta mer än att staketet är dåligt på ett ställe är lite förhastat tycker jag..

För det första så tog jag fasta på följande, jag citerar:
"en häst som stått ensam i 3 år ".. Vore väl helt fantastiskt om hästen gått ensam JUST de dagar de ridit förbi i tre års tid.. och har annars sällskap av 17 andra hästar.
Vad är oddsen för det tror du?
För det andra skriver TS att det är ett fårstaket.. FÅR skall gå bakom fårstaket, inte hästar.

Sen OM det nu finns andra djur/hästar i stallet.. varför är inte DE ute då? Det är också misskötsel..

JAG läste vad TS skrev och drog mina slutsatser av det.. och som sagt: Känns det fel - så är det fel..
Förmodligen finns det mer bakom historian än TS kanske lyckades få med..

För det första så tog jag fasta på följande, jag citerar:
"en häst som stått ensam i 3 år ".. Vore väl helt fantastiskt om hästen gått ensam JUST de dagar de ridit förbi i tre års tid.. och har annars sällskap av 17 andra hästar.
Vad är oddsen för det tror du?
För det andra skriver TS att det är ett fårstaket.. FÅR skall gå bakom fårstaket, inte hästar.

Sen OM det nu finns andra djur/hästar i stallet.. varför är inte DE ute då? Det är också misskötsel..

JAG läste vad TS skrev och drog mina slutsatser av det.. och som sagt: Känns det fel - så är det fel..
Förmodligen finns det mer bakom historian än TS kanske lyckades få med..

Ja, man kan ju läsa djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om hästhållning, 2007:6. I kap.2 1§ står det att hästars behov av social kontakt ska tillgodoses- denna paragraf träder ikraft den 1 augusti 2009, så det blir svårt att hävda detta nu. Sedan behöver det ej vara artfränder, men det är en annan sak.

Fårstaket är ej enligt någon lag förbjuden till hästar, däremot ska stängsel enligt 5 kap, 7 § vara väl uppsatt och underhållet samt i övrigt utformat och anordnat på ett sådant sätt att hästar som hålls inom stängslet eller drivs mellan stängsel ej skadas. Stängseltrådar och stängselnät ska vara väl sträckta. Så det är det som ägaren kan föreläggas att ordna. Det värsta är att djurägaren istället kan välja att inte släppa ut hästen i fortsättningen istället. Det är inte förrän den 1: e augusti 2010 som hästar dagligen måste få rasta sig dagligen, se 5 kap, 1§

Även om vissa saker känns fel så kan man inte lagmässigt ålägga djurägare till vissa saker, tyvärr.

Jag vet inte hur de ser ut istallet alls... Hon hade setts med kossor någon gång ... :/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 041
Senast: Sel
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·
Hästvård Hej, jag har ett sexårigt sto och har haft henne från att hon var tre. Från att vintern efter att hon fyllt fyra har hon betett sig lite...
Svar
7
· Visningar
1 722
Senast: Freazer
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka