DjurplÅderi!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: DjurplÅderi!!!!

Haha... Jo när vi var där så gick en av oss upp och sa till honom men... hon som ja red med hade ju träffat honom innan :/

Om hästen verkar vanvårdad, t.ex långa hovar, inget vatten, mat eller likande så tycker jag att man bara anmäler, det är inget man diskuterar!! Fårstaket är väl inte tillåtet (?) men är väl ett mindre problem än om hästen är illa skött... Hästar ska ha sällskap och dalig utevistelse. Det bästa vore kankse om ni bad djurskyddsinspektören i er kommun åka ut och titta på hästen.

jag ser faktiskt inget problem med det du beskriver.

självklart kan man tycka och tänka, men vi måste tänka på lagen här. och en enligt lagen så gör han inget fel förutom att staketet var dåligt, men det enda han behöver göra är att släppa hästen nånannanstans, det är nämligen inte lag på staket, däremot om man har staket så ska det vara i gott skick.

den hade sällskap av kor nån gång, är ni där varje dag? hur vet du att korna inte bara mjölkades eller nåt när du har varit där innan?

anmäl hur mkt du vill, men det kommer inte hända nåt iaf

dessutom är det inte lag på att hästen ska ha mat o vatten helatiden, det kan man tycka vad man vill om, men det är fortfarande inte lag på det!

har för mig att man måste erbjuda häst vatten 2-3 ggr om dagen... och mat som sagt, den kanske inte får det just de tiderna du är där, men om den inte är mager så är ju det ganska stort bevis på att den faktiskt får mat.

föresten är fårstaket tillåtet och daglig utevistelse finns det väl ingen lag om än om jag inte kommer ihåg fel.... det är på gång dock.

ok, nu vill jag veta: Hur ofta rider du förbi och ser hästen, vilken tid på dagen är det och hur lång tid bevakar ni hästen under dom tillfällena?

svara tex, "jag rider förbi där 5-6 ggr/månad, det är alltid på eftermiddagarna runt 15-16 tiden och det tar 2 min att skritta förbi.."

jag ser faktiskt inget problem med det du beskriver.

självklart kan man tycka och tänka, men vi måste tänka på lagen här. och en enligt lagen så gör han inget fel förutom att staketet var dåligt, men det enda han behöver göra är att släppa hästen nånannanstans, det är nämligen inte lag på staket, däremot om man har staket så ska det vara i gott skick.

den hade sällskap av kor nån gång, är ni där varje dag? hur vet du att korna inte bara mjölkades eller nåt när du har varit där innan?

anmäl hur mkt du vill, men det kommer inte hända nåt iaf

dessutom är det inte lag på att hästen ska ha mat o vatten helatiden, det kan man tycka vad man vill om, men det är fortfarande inte lag på det!

har för mig att man måste erbjuda häst vatten 2-3 ggr om dagen... och mat som sagt, den kanske inte får det just de tiderna du är där, men om den inte är mager så är ju det ganska stort bevis på att den faktiskt får mat.

föresten är fårstaket tillåtet och daglig utevistelse finns det väl ingen lag om än om jag inte kommer ihåg fel.... det är på gång dock.
håller helt med dig här, det ligger säkert massvis med information gömd bakom hela frågeställningen.. man ser ju bara toppen på ett isberg och vi som hör om det får bara se toppen av isberget av information av den som berättar..

dvs TS vet 10% om hela hästen, vi får bara veta 10% av vad TS vet.. alltså 1%, inte alls tillräckligt för att vi ska hojta "anmäla!"

Jag vill faktiskt inte rida dit igen för ddå kommer ju hon att rymma igen...

Jag har bara ridit där en gång för annars så rymmer hon igen

ja det låter ju som att du vet hela historien om hästen ifråga.. :smirk:

tänk om du ställt till med världens rabalder, anmält honom och gått till tidningen om va du tycker och så visar det sig att hästen mår prima liv och har sällskap, rids etc etc..

vem hade varit rikspucko då?

man ska inte skriva sånna här saker om man inte vet till 100% att man har rätt..

Gå dit då! Cykla dit! Ta dig dit, men så att hon inte får syn på dig! Om du verkligen vill kolla upp saker, måste du ju leka lite dektektiv, eller hur?
Är du sedan riktigt säker, så kan du anmäla!

Du har alltså sett hästen EN gång och då såg den ut att må bra, förutom staketet, men du vill anmäla honom för vanvård?

Vet du ens om hästen brukar stå i den hagen?

Du har alltså sett hästen EN gång och då såg den ut att må bra, förutom staketet, men du vill anmäla honom för vanvård?

Vet du ens om hästen brukar stå i den hagen?

Ja, det är verkligen helt otroligt vad anmälningsbenägna folk är.

Den som inte vågar gå och prata med ägaren först utan direkt går till kommunen för att anmäla anonymt är en riktig praktfegis.

Jag tycker att alla som anmäler ska vara tvungna att uppge sitt namn vid anmälan, och har dom anmält utan att det finns grund (många anmäler ju för att man är osams med personen ifråga, bara för att j.vlas), så ska dom debiteras för besöket som kommunen gör.

Ja... de är därför ja inte vill anmäla för en ja vet exakt :/ Jag hatar att man är taskig mot djur.... hur kan man ens tänka tanken ??

Eftersom att min kompis bor granne så vet hon :/

Håller med dig snuffsan, Just därför behöver det kanske påpekas för honom !
Eller så har dom sett honom full en gång och tror han är alkis !

Hej från en nykter Hambo

Ja... de är därför ja inte vill anmäla för en ja vet exakt :/ Jag hatar att man är taskig mot djur.... hur kan man ens tänka tanken ??

Eftersom att min kompis bor granne så vet hon :/

Tycker du skall ta en cykel och cykla bort till hästen i sin hage och ta reda på mer information, du kan ju inte anmäla om du inte har lite mer "kött på benen" om hur det är med hästen.
Hatar du att man är "taskig" mot djur så är det de minsta du kan göra, man måste ha fakta innan man anklagar folk för vanvård eller alkoholism och så vidare, helst se med egna ögon innan man tror på någon. :)

fast alkolism är väl innte olagligt om man ska se krasst på det? och inte behöver man ta sämre hand om hästen för det???

jag vet grova narkomaner som har klarat sina jobb prickfritt i flera år, man ska inte ha så mkt fördommar!

fast alkolism är väl innte olagligt om man ska se krasst på det? och inte behöver man ta sämre hand om hästen för det???

jag vet grova narkomaner som har klarat sina jobb prickfritt i flera år, man ska inte ha så mkt fördommar!

Har inte skrivit det heller, skrev bara att TS skulle ta reda på mer fakta innan h*n anmäler eller anklagar någon för alkoholism eller vanvård, eller sitter och berättar på ett forum om en annan person ;)

Att anmäla anonymt behöver inte alls vara fegt. Djurskyddsinspektörerna finns till för att kunna göra en proffesionell bedömning. Rutinkontroller ska göras med jämna mellanrum men ibland hinns det inte med eller så känner de inte till djurhållaren. Anmäler man så kan de göra en rutinkontroll om det är dags för det, i vilket fall som helst så finns det antingen brister som måste rättas till eller så är där inga, och då blir det heller inga konsekvenser. Jag tycker faktiskt att det är bra att alla kan vända sig till någon som yrkesmässigt kontrollerar att våra djur har det bra enligt lagen. Det är svårt att diskutera själv med en djurhållare då det lätt kan bygga på egna åsikter och värderingar. Detta gäller ju givetvis om man faktiskt är orolig för ett djurs välfärd och inte om man har något personligt emot sin granne. Som jag förstår det är du orolig för hästen och då tycker jag att ni kan ringa till djurskyddsinspektören i kommunen och höra efter om de är så att de känner till djurhållaren och har varit där och tittat. Beskriv situationen så kan ni säkert komma fram till om det borde göras ett besök.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 041
Senast: Sel
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·
Hästvård Hej, jag har ett sexårigt sto och har haft henne från att hon var tre. Från att vintern efter att hon fyllt fyra har hon betett sig lite...
Svar
7
· Visningar
1 722
Senast: Freazer
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat