Djurhomeopat

Centaur

Trådstartare
Jag skulle gå Arcanums djurhomeopatutbilning. Sökte förra året och då blev det inte av pga för få sökande. Nu ringde jag precis och pratade med dom och det kommer förmodligen inte bli något nu heller, det är bara fem anmälda och dom behöver sex för att det ska gå runt.

Jag är så besviken... :(

Finns ett annat kurs i Mora men det kommer inte heller igång, fast där finns det anmälda. Sen är det alldeles för långt för mig att åka. Synd man inte vet vem det är, kanske man kunne övertalat nån att byta till "min" skola..... :p

Vad ska jag göra nu?:confused:

Någon som vet om andra alternativa utbildningar inriktade på djur/häst?

Sv: Djurhomeopat

Har för mig att homeopati inte är tillåtet på djur längre om det inte sker i samarbete med veterinär.
Är jag helt vilse eller?

Det finns dock bestämmelser:
Ny bestämmelse
har trätt i kraft from 051030 gällande veterinärens och djurägarens ansvar vid homeopatikabehandling. Ett djur får behandlas med homeopatika, förutsatt att det sker efter kontakt med veterinär, där djurägaren talar om att han/hon har för avsikt att behandla djur med homeopatika. Veterinärens ansvar i samband med behandlingar med homeopatika är att bedöma om några andra åtgärder behöver vidtas för att säkerställa djur- och smittskydd. Djurägaren är skyldig att föra anteckningar om homeopatikabehandlingen.
Om det är ett livsmedelsproducerande djur som djurägaren vill behandla, har veterinären dessutom ett ansvar för att kontrollera att de aktiva beståndsdelarna i homeopatikan finns med i MRL-förordningens bilaga II, (den bilaga som anger vilka substanser som får användas utan något gränsvärde för restsubstanser).
Som underlag för veterinärens bedömning räcker det med de uppgifter som djurägaren lämnar per telefon, på samma sätt som vid annan telefonkonsultation.
Vill du läsa mer om detta? Gå in på www.sjv.se och klicka dej fram via ”Djur & veterinär”/”Veterinär verksamhet”. Där finner du mer info, eller fråga din veterinär/djurhomeopat.

Länk där jag hittade texten:
http://www.djurhomeopaterna.se/djurhomeopaterna/index2.htm
... och där länkar de vidare till sjv.

Jag ville med gå en utbildning till djurhomeopat. Minns inte var den hette men den var 2 år...är det samma? Den ligger i dalarna... Men de sa att de hade för få sökande (ringde för några veckor sedan). Hoppas på nästa år! Så kanske man hinner spara ihop pengarna till kursavgiften eller något :D

ANG: Jag skulle aldrig som djurhomeopat börja behandla en häst med svåra problem utan att råda veterinär först. Det är väl logiskt?

den här är också 2 år, ligger norr om Gbg. kan du inte börja där i stället? ;)

ANG: Jag skulle aldrig som djurhomeopat börja behandla en häst med svåra problem utan att råda veterinär först. Det är väl logiskt?

Tackar för kommentaren - och det må vara logiskt för dig, men att bestämmelsen tillkommit antyder dock att det inte är fullt lika logiskt för alla ;)

Jag vill oxå gå djurhomeopat, finns det i gbg??
Jag bor ju öster om Gbg....men Mora verkar trevligare... :D

har redan kurs i hästhoemopati därifrån. dom är inte så omfattande och det är ingen praktisk träning... men tack ändå.

Jonna; Arcanum-skolan finns i Gbg men deras kursgård där djurhomeopatkursen hålls ligger i Lysekil. Vill du va med så är de superbråttom att anmäla sig, för annars blir det ingen kurs.

nä det går inte, kan inte betala månadsavgiften :cool: Jag ska söka den i Dalarna nästa år, för där kan man få det betalt :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 244

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka