djurens rätt

Sv: djurens rätt

det finns även blandningar mellan lejon och tiger.

katt och hund vet jag flera som har parat sig! vet dock inte om det har blivit några ungar.

att påstå att sex mellan arter inte förekommer bland djuren är lika idiotiskt som att påstå att homosexuallitet är uppfunnen av människan!

sen är jag ingen expert på olika djurarter som parar sig med varann, men det är säkerligen fler...

Förstår inte riktigt vad du vill ha ut av det här? :confused: Du skrev att en hund som viftar på svansen = glad, då tolkar jag ju det som att du tror det. Det var det enda jag kommenterade så om det är någon som går OT så är det ju du. :cool:

katt och hund vet jag flera som har parat sig! vet dock inte om det har blivit några ungar.
Nej och tacka fan för det. Det hade väl varit ett förbannat problem om alla arter kunde försöka sig sinsemellan. Tidelags bosse får valpmänniskor med sin tik..Huvva!

Ingen dålig dag men jag undrar fortvarande om man inte får uttrycka sin åsikt även om den överlappar ngn annans?
Du kanske skulle hållit dig till sakfrågan istället för att hoppa på mig för att inte läst tråden.
PL

Hoppat på dig? Hur många gånger ska du ha det skrivet.

JAG MISSFÖRSTOD

är det klart eller finns det mer att tjafsa om? Du håller dig knappast till sakfrågan när du gång på gång ska tjafsa om detta!

Vem har sagt att du inte får uttrycka din åsikt?

Förstår inte riktigt vad du vill ha ut av det här? :confused: Du skrev att en hund som viftar på svansen = glad, då tolkar jag ju det som att du tror det. Det var det enda jag kommenterade så om det är någon som går OT så är det ju du. :cool:
Du hävdar att om en hund viftar på svansen så är den rädd.. korrekt? är det det du vill få fram? att jag har fel om svansviftningen?

Senast ändrad av en moderator:

det är inget fel på ledarskapet, de gick kurser och han tränade spår med hunden.. hunden var überlydig och såg garanterat mitt ex som ledare, så där fick du bottennapp..
ja jag kan en del om hundar, har hund själv..
Bara för att du har hund behöver du inte kunna ett smack. Det är ju liksom ingen bonus man får när man köper jycken.
Jag ser knappast lydighet och ledarskap gå hand i hand-och definitivt inte spårning:crazy:. Tvärtom ser jag dagligen ekipage som
har väldigt fin lydnad-men inget ledarskap. Lydnad är simpel trickträning. Hunden ser knappast skillnad på att sitta vacker och att "gå fot". För dom betyder det en sak: "Gör jag detta får jag lön för mödan".

den där missade du vad det handlade om helst och hållet.. någon sa att dom skulle fly landet för att sverige inte har en lag mot tidelag.. ja andra länder är ju så mkt bättre bara för att dom har en tidelag..
Norge tex? Ett rätt trevligt land med ungefär samma villkor som sverige. Hon kanske ville flytta dit?

det där vet du inte ens vad det handlade om va?
men det var till dem som är naiva med ögon som spongebob och tror att djur bara är maskiner av kött utan vilja, känslor eller energi..
Fast

nej, överskriften är djurens rätt och vad jag har läst så handlar vart och varannat inlägg inte alls om tidelag utan om VÅLDTÄKT och MISSHANDEL av djur.. tidelag är sexuell kontakt med djur, inte att sprätta upp dom med kniv eller spräcka en hönas kloaköppning, det är bara misshandel och utför av sjuka människor, förmodligen sådana som kommer att mörda människro i framtiden också..
Jag kan hålla med om att folk gormar illa, men fortfarande behöver inte djur påvisa fysisk skada för att ha känt obehag. Hur fäller man dom som gör illa djur utan att ge dom sårskador (tex)?

fysisk skada och psykisk skada, djur som tappar livslusten är psykiskt skadade, likaså dem som börjar visa aggressioner eller nervositet.. dvs det som ett normalt behandlat djur aldrig uppvisar..
(och då räknar jag enbart med skada/trauma i samband med tidelag, ej att man är i en trafikolycka givetvis)
Det behöver absolut inte ha gått så långt. Djur kan känna sig illa däran för stunden också. Alla djur utsätts inte kontinuerligt för tidelag.

du har inte fattat det va?

om man inför en lag mot tidelag:
A. människan som har sexuellt umgänge med ett djur hittas inte och straffas inte..
B. människan som våldför sig på djur och skadar dem straffas..
C. människan som vanvårdar sina djur på andra sätt straffas precis som tidigare, dvs muntlig varning och när 50 djur vanvårdats ihjäl av människan så får denne djurförbud och flyttar 5 km över till nästa kommun och får ha djur igen..

om man istället skärper djurskyddslagen så åker både B och C dit..
Nej, DU förstår inte. Jag är inte emot en skärpning av djurskyddslagen. Jag är FÖR den. Jag är dock FÖR en tidelags lag också. Eller varför inte rent av en lag som förbjuder hantering av djur där dom även kan fara illa psykiskt-om så för stunden.

och jag vill ha en lag mot att inte ha strumpor på sig.. hatar andras fötter, jag kräks om de är för nära mitt ansikte..[/QUOTE]

Moral är så svårt!
Moraliskt har inte jag heller tagit ställning. Däremot ser jag en risk med att låta folk utöva tidelag på sina djur "sålänge de inte påvisar fysisk skada". Smärta behöver ju inte vara ett öppet sår till exempel.
Den behöver inte ens vara fysisk.

Du hävdar att om en hund viftar på svansen så är den rädd.. korrekt? är det det du vill få fram? att jag har fel om svansviftningen?

Jag tror att hon syftade på ditt svar om att vift på svansen var= glädje. Jag och ett par till menade på att vift på svansen kan betyda mycket mer. Bla osäkerhet.

Nej jag hävdar inte att en hund som viftar på svansen är rädd, var ser du att jag har skrivit det? Däremot så har jag skrivit att en hund som viftar på svansen inte alltid behöver vara glad. Kan vi nu sluta diksutera svansviftandet för det hör ju inte alls till ämnet!?

Djurskyddslagen kräver inte sår el dyligt för att ngn skall fällas.
Men hur menar du att ett utvidgat brottsbegrepp skall hjälpa när polis o åklagare lägger ner fall med klara skador.
Den dagen det är lagstiftningen o inte utredningsresurserna som är begränsande kan man ev fundera på ny lagstiftning, men jag är tveksam eftersom den i första hand skulle vara moraliserande.
PL

Jag tror att hon syftade på ditt svar om att vift på svansen var= glädje. Jag och ett par till menade på att vift på svansen kan betyda mycket mer. Bla osäkerhet.

jag förstår inte riktigt vilken nytta en lag mot tidelag kan göra.

Säg alla fall där djuret måste till veterinär pga tidelag. Djuret är ju då skadat alltså har ett brott begåtts även med nuvarande lagstiftning.

Om djuret inte tas till veterinär, vem får då reda på vad som hänt? Hur kan någon straffas då ovsett lagstiftning?

Det kommer väl bara att vara de i få fall där någon tas på bar gärning som det blir någon som helst förändring. Hur vanligt är det att folk tas på bar gärning utförandes tidelag?

och det ni menar är att svansviftning oftast betyder att den är rädd/nervös? korrekt?

Nej jag hävdar inte att en hund som viftar på svansen är rädd, var ser du att jag har skrivit det? Däremot så har jag skrivit att en hund som viftar på svansen inte alltid behöver vara glad. Kan vi nu sluta diksutera svansviftandet för det hör ju inte alls till ämnet!?
jaha, och varför skrev du ens om det då om jag nu inte hade fel?

ganska onödigt gjort.. :crazy:

Bara för att du har hund behöver du inte kunna ett smack. Det är ju liksom ingen bonus man får när man köper jycken.
Jag ser knappast lydighet och ledarskap gå hand i hand-och definitivt inte spårning:crazy:. Tvärtom ser jag dagligen ekipage som
har väldigt fin lydnad-men inget ledarskap. Lydnad är simpel trickträning. Hunden ser knappast skillnad på att sitta vacker och att "gå fot". För dom betyder det en sak: "Gör jag detta får jag lön för mödan"..

ja då får du väl lita på mitt ord att han är ledare över sin hund och hunden dyrkar honom.. för tydliugen så finns det ingenting i skriven text här på buke som kan få dig att tro på det jag säger.. ja dubbel mening, du kommer tydligen inte att börja tro att jag talar sanning antar jag.. inte förrens jag får Caesar Milan att flyga hit, utvärdera exet och hans hund, får honom att skriva ett intyg och skicka det i rekommenderat brev till dig.. det kommer inte att hända så ja vi säger väl det.. du tror inte på mig om just denna hund och husse även fast du vet att det mycket väl kan vara sant det jag säger.. eller?

Norge tex? Ett rätt trevligt land med ungefär samma villkor som sverige. Hon kanske ville flytta dit?.
Uttalandet tydde på att vilket annat EUland somhelst är bättre än sverige (undantaget det andra landet som inte heller har någon lag mot tidelag)

Jag kan hålla med om att folk gormar illa, men fortfarande behöver inte djur påvisa fysisk skada för att ha känt obehag. Hur fäller man dom som gör illa djur utan att ge dom sårskador (tex)? .

människor som går så långt att dom våldtar djur och skadar dem har nog för längesedan skadat djur genom misshandel..
jag känner ingen tidelagar personligen och inte heller några djurmisshandlare, MEN däremot har jag en psykologvän som har berättat en del om den enorma skillnaden mellan en som älskar sitt djur så mycket att dom vill ge det njutning och en som njutar av att se djur lida.. det är två helt olika typer av profiler..

Det behöver absolut inte ha gått så långt. Djur kan känna sig illa däran för stunden också. Alla djur utsätts inte kontinuerligt för tidelag..

kan hända ja, men om djuret visar obehag och människan skadar djuret så är det djurmisshandel det är frågan om.. tidelag är sexuellt umgänge, inte sadistiska handlingar..

Nej, DU förstår inte. Jag är inte emot en skärpning av djurskyddslagen. Jag är FÖR den. Jag är dock FÖR en tidelags lag också. Eller varför inte rent av en lag som förbjuder hantering av djur där dom även kan fara illa psykiskt-om så för stunden.

hur hade du tänkt att dom som idkar sexuellt umgänge med djur på djurets villkor skulle åka dit då? och när djuren mår prima liv, älskar sin husse/matte och ompysslandet och tillfredsställningen.. vad är felet med det? att DU tycker att det är äckligt?

i grunden är du förmodligen emot djurmisshandel men tror att tidelag är djurmisshandel.. det är fel..
tidelag kan vara att en människa smeker och masserar ett stos intima delar bara.. men bara för att du tycker att det är äckligt så ska det vara lag på att man inte får göra det?

jag förstår inte riktigt vilken nytta en lag mot tidelag kan göra.

Säg alla fall där djuret måste till veterinär pga tidelag. Djuret är ju då skadat alltså har ett brott begåtts även med nuvarande lagstiftning.

Om djuret inte tas till veterinär, vem får då reda på vad som hänt? Hur kan någon straffas då ovsett lagstiftning?

Det kommer väl bara att vara de i få fall där någon tas på bar gärning som det blir någon som helst förändring. Hur vanligt är det att folk tas på bar gärning utförandes tidelag?

Jag kan faktiskt hålla med om det du skriver här, att det inte blir lättare att fälla i fall även om man lagstiftar.

Men det jag inte för min värld kan förstå är hur tex BeastieBabe och kimmis87 kan försvara nån form av sexuell kontakt med djur. Som jag frågat tidigare i tråden så skulle jag vilja att ni källanvisade till vart ni hittat informationen om att djur faktiskt skulle gilla det. Så var snälla att svara på det...

Djurskyddslagen kräver inte sår el dyligt för att ngn skall fällas.
Men hur menar du att ett utvidgat brottsbegrepp skall hjälpa när polis o åklagare lägger ner fall med klara skador.
Den dagen det är lagstiftningen o inte utredningsresurserna som är begränsande kan man ev fundera på ny lagstiftning, men jag är tveksam eftersom den i första hand skulle vara moraliserande.
PL

Men det är ju precis det jag har sagt hela tiden. Jag är givetvis för en skärpning av lagen överlag också. I tidigare inlägg har jag beskrivit varför jag tror att en lag mot tidelag hade hjälpt till lite extra. Utan moralisk grund (sk äckel).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka