djurens rätt

Sv: djurens rätt

Säg alla fall där djuret måste till veterinär pga tidelag. Djuret är ju då skadat alltså har ett brott begåtts även med nuvarande lagstiftning.
Javisst?

Om djuret inte tas till veterinär, vem får då reda på vad som hänt? Hur kan någon straffas då ovsett lagstiftning?
Måhända att djuret tas till veterinär men att där inte finns synliga skador. Kommer tidelagsutövaren fällas ändå?

Det kommer väl bara att vara de i få fall där någon tas på bar gärning som det blir någon som helst förändring. Hur vanligt är det att folk tas på bar gärning utförandes tidelag?

Det är ju inte helt ovanligt om man ska lita på tidningarna. Men visst finns det ett mörkertal. Jag tror ändå att en lag mot tidelag skulle skydda även dom djuren som utsätts utan att ta uppenbar skada.

ja då får du väl lita på mitt ord att han är ledare över sin hund och hunden dyrkar honom.. för tydliugen så finns det ingenting i skriven text här på buke som kan få dig att tro på det jag säger.. ja dubbel mening, du kommer tydligen inte att börja tro att jag talar sanning antar jag.. inte förrens jag får Caesar Milan att flyga hit, utvärdera exet och hans hund, får honom att skriva ett intyg och skicka det i rekommenderat brev till dig.. det kommer inte att hända så ja vi säger väl det.. du tror inte på mig om just denna hund och husse även fast du vet att det mycket väl kan vara sant det jag säger.. eller?
Du är väldigt svår att diskutera med då du tenderar att ta allt personligt. Jag känner inte dig och måste utgå från det du skriver-det du skev lät inte som "parningslusta". Men jag har ju inte sett handlingen.

människor som går så långt att dom våldtar djur och skadar dem har nog för längesedan skadat djur genom misshandel..
jag känner ingen tidelagar personligen och inte heller några djurmisshandlare, MEN däremot har jag en psykologvän som har berättat en del om den enorma skillnaden mellan en som älskar sitt djur så mycket att dom vill ge det njutning och en som njutar av att se djur lida.. det är två helt olika typer av profiler..
Men självklart! Däremot ser inte jag människan som är förälskat i sitt djur och trots gott omhändertagande som sund heller. Vad var det som gjorde att denne tappade förtroendet för människor och bestämde sig för att "bli tillsammans" med låt säga en hund istället?

kan hända ja, men om djuret visar obehag och människan skadar djuret så är det djurmisshandel det är frågan om.. tidelag är sexuellt umgänge, inte sadistiska handlingar..
Man behöver inte vara sadist för att inte kunna läsa av djur eller förstå sig på att man inte kan förmänskliga dom. Jag vet många hundägare (om man ska ta hund som exempel) som inte kan ett dyft om vad som finns i kopplet och jag kan mycket väl tänka mig att det finns många tidelagsutövare som inte är klockrena på området heller.
Otaliga människor kan inte läsa hund-om jag bara räknar dom som inte utövar tidelag. Tänk då dom som ska ta det ett steg längre.
Sen säger jag inte att det inte finns dom som kan alla dessa bitar-och som flera sagt..tycker tiken kanske om det?

hur hade du tänkt att dom som idkar sexuellt umgänge med djur på djurets villkor skulle åka dit då? och när djuren mår prima liv, älskar sin husse/matte och ompysslandet och tillfredsställningen.. vad är felet med det? att DU tycker att det är äckligt?

Lägg inte andras åsikter på mig. Förvisso tycker jag inte att det är okej. Men moral har jag inte lagt in någonstans. Jag tycker helt enkelt att med tanke på hur många djur som far illa av tidelaget och efter den bedömningen jag fått när jag läst många texter av dom som utför tidelag (på andra forum) så behövs en lag för att skydda dom djuren som faktiskt far illa-om så inte fysiskt. Jag kan inte se en anledning till att Nisse som är så snäll mot Lady ska få ha samlag med henne när majoriteten (verkar det som efter vad jag läst) inte förstår vad dom håller på med egentligen.

Varför får inte K och hans syster S ge varandra njutning och kanske tom gifta sig om dom lovar att aldrig skaffa barn. Dom älskar ju varandra? Är inte det en morallag? I största mån jo, men även för att
undvika inavel på människor för att det finns ett större antal som kanske tvunget vill ha barn också. Förstår du min poäng?

i
grunden är du förmodligen emot djurmisshandel men tror att tidelag är djurmisshandel.. det är fel..
Det KAN det vara. Resten tyder på att du läser riktigt illa efter en sådan slutsats.

tidelag kan vara att en människa smeker och masserar ett stos intima delar bara.. men bara för att du tycker att det är äckligt så ska det vara lag på att man inte får göra det?
Än en gång. Lägg inte moraliska åsikter på mig som jag inte uttryckt.

Jag har ett svagt minne av att jag läst nånstans att en veterinär hade stått lamslagen när han fått in en hund som hade väldigt misstänksamma symptom/märken runt den bakre regionen.
Hur som helst kunde vetten inte göra nånting utan släppa iväg hunden med sin husse...

Sånt är sorgligt...

Jag har ett svagt minne av att jag läst nånstans att en veterinär hade stått lamslagen när han fått in en hund som hade väldigt misstänksamma symptom/märken runt den bakre regionen.
Hur som helst kunde vetten inte göra nånting utan släppa iväg hunden med sin husse...

Sånt är sorgligt...

Men det där är precis min poäng. Nu kan man inte göra något när skadan inte är uppenbar. Hur skyddar man dom djuren?

Sånt är sorgligt...

Kommer det att vara tillräckliga bevis i en domstol att veterinären ser misstänkte symptom/märken? Domstolen måste ju kunna bevisa att djuret utsatts för tidelag. Kommer det att gå att bevisa utan mycket tydliga märken dvs skador?

Javisst?
Måhända att djuret tas till veterinär men att där inte finns synliga skador. Kommer tidelagsutövaren fällas ändå?

Men om man inte kan se några skador, varför ta djuret till veterinär?

Hur skall veterinären kunna bevisa vad som hänt utan tydliga skador?

Men det kan ju vara skador (som i det fallet jag pratar om) som man vet är skador uppkomna av sexuellt umgänge. Men inte tillräckliga skador för att dömas för misshandel :confused:

Men det kan ju vara skador (som i det fallet jag pratar om) som man vet är skador uppkomna av sexuellt umgänge. Men inte tillräckliga skador för att dömas för misshandel :confused:

I så fall kan ju den nya lagen få till följd att de som håller på med tidelag väljer att inte uppsöka veterinär alls. Tjänar djuren på det?

Det är ju redan så att de som själva skadar sina djur säkert tvekar med att gå till veterinär med djuret.

om man medvetet skadar ett djur så är det väl det man tycker är kul och ja.. inte fasen går man väl till vetten då?

till vetten går väl bara folk som bryr sig? eller?

om man medvetet skadar ett djur så är det väl det man tycker är kul och ja.. inte fasen går man väl till vetten då?

till vetten går väl bara folk som bryr sig? eller?

Men det är väl inte alla som medvetet skadar sina djur???

Men du verkar inte förstå att jag inte förordar ngn skärpning av lagen alls!
Däremot menar jag att polis o domstolsväsende måste ta djurplågerimål på allvar o utreda o dömma efter den helt ok lagstiftning som faktiskt finns.
PL

För att smärta behöver inte vara= skador. Man kan ju misstänka skador om djuret verkar besvärat. Skadorna behöver ju inte vara synliga utanför könet dessutom. Bevisa kan man ju sedan göra genom tex sperma.

Men du verkar inte förstå att jag inte förordar ngn skärpning av lagen alls!
Däremot menar jag att polis o domstolsväsende måste ta djurplågerimål på allvar o utreda o dömma efter den helt ok lagstiftning som faktiskt finns.
PL

Okej, i mina ögon är det= en skärpning av lagen. Same same liksom.

I mina ögon är det en enorm skillnad!
Viktigt att veta skillnaden eftersom olika brister fordrar olika åtgärder.
PL

Kl

Jag kan ta ett fall som är ganska välkänt och klockrent som hände den kända regissören Jonas Åkerlund (längesedan). Han hade tydligen sin jycke hos en "daghusse", men efter att ha kommit och hämtat en ganska skärrad hund (han hade/har en tik) ett par gånger började han misstänka illdåd. Det visade sig sedan att daghusse hade utövat tidelag på hans hund och blev sedan anmäld. Åtal kunde dock inte väckas för att man ansåg inte att hunden tagit skada iom att tiken inte hade fysiska skador. Jag försökte leta upp artikeln men det är flera år sedan så jag hittade inget i sammanhanget tyvärr.

Ett exempel på att djurplågeri inte tas på allvar. Ett expertutlåtande att tidelaget inte kunnat genomföras utan smärta för hunden borde räckt för ett åtal.
PL

Att ändra eller skapa nya lagar ger knappast ngn effekt när problemet ligger i att rättsväsendet inte tar problemet på allvar o inte utnyttjar befintlig lagstiftning.
Är det så svårt att förstå?
PL

man kan väl åtminstone införa en lag mot att ha sex med ngn annans djur isf :crazy:

Ja jag säger bara såhär... Känslor kan man aldrig rå för. Om man har en viss läggning så är den nog svår att "bota"
... däremot betyder väl inte det att det ska vara tillåtet att göra någonting åt sina lustar.
Att ha sexuellt umgänge med någon som inte har gett sitt medgivande SKA vara olagligt. Bebisar, djur, medvetslösa människor.... oavsett vad så är det vidrigt och oerhört kränkande oavsett uppkomsten av fysiska skador!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka