Djurägare uppmanas ta höjd för veterinärbrist i sommar

Det blir ett ansträngt läge för Distriktsveterinärerna i delar av landet vissa perioder i sommar. Nu uppmanas djurägare att förbereda sig inför detta genom att bland annat kontrollera hur tillgången på vård ser ut där de bor.

:( Det går ju inte att försöka förboka heller innan man vet vilken häst man vill köpa och var den befinner sig :banghead:
Nä jag är ganska glad att jag köpte häst i våras och inte står med ett hästköp nu i sommar faktiskt. Sen kan man ju såklart hamna i skiten ändå om det blir skador och sjukdomar men att behöva vänta i flera veckor i värsta fall på en vanlig besiktning är inte så kul verken för säljare eller köpare.

Nä jag är ganska glad att jag köpte häst i våras och inte står med ett hästköp nu i sommar faktiskt. Sen kan man ju såklart hamna i skiten ändå om det blir skador och sjukdomar men att behöva vänta i flera veckor i värsta fall på en vanlig besiktning är inte så kul verken för säljare eller köpare.

Nej verkligen inte kul, får hoppas säljaren har förståelse om den situationen uppstår, jag kan ju inte ta hem en obesiktigad häst och jag är inställd på röntgen.

Nej förboka går ju inte men man kan alltid säga till om att bli uppsatt på väntelista om ngn skulle avboka under tiden man väntar på sin vanliga tid. Gäller dock att både säljare och köpare kan besiktiga med kort varsel. :)

Mig veterligen så är det minsta problemet med veterinärbrist att friska hästar inte blir besiktade i tid. Det verkliga problemet är när sjuka och skadade hästar inte går vård i tid.

Svårigheter att få till en besiktning vid försäljning/köp är ett riktigt i-landsproblen i sammanhanget!
Var har jag skrivit att veterinärbesiktningar är det största problemet? Citera gärna det är du snäll, oh wait...

Jag ska genast säga till mina hästar att inte skada sig eller bli sjuka!

Det var precis min tanke. Hur ska djurägarna kunna "ta höjd" för en veterinärbrist i sommar? Menar de att folk ska avliva sina djur? Stå redo med geväret hemma ifall hästen skadar sig? Eller vad menar de egentligen...
Samma här. Precis samma tanke. Om det inte finns tillräckligt med veterinärer under sommaren där man bor, ska man kanske flytta då.... :crazy: ?

Jag tänker spontant att ett sätt att "ta höjd" är att fylla på stallapoteket. Det är skrämmande många som inte har något stallapotek att tala om utan utan förlitar sig på snabb veterinärhjälp eller att kunna åka iväg och köpa grejer vid behov. Ett annat sätt att "ta höjd" kan vara att se till att man har transporten iordning. Kör man inte så ofta kan det vara bra att kontrollera däck, ljus, bromsar och skick på väggar och golv så att det bara är att lasta hästen och åka om det skulle hända något. Har man ingen egen transport kan det vara bra att höra sig för om det finns någon i närheten som skulle kunna tänka sig att låna ut sin transport och gärna en eller två back-ups ifall den första inte kan. Man kan hänga upp en lista i stallet på olika veterinärkliniker med kontaktuppgifter, öppettider och adress så att man har det lättillgängligt.

Jag tror att man ffa måste vara beredd på att behöva åka iväg med hästarna till klinik i betydligt större utsträckning än man kanske är van vid. Många är nog vana vid att få mindre sårskador osv sydda hemma i stallet men det ska man nog inte räkna med nu.

Jag tänker spontant att ett sätt att "ta höjd" är att fylla på stallapoteket. Det är skrämmande många som inte har något stallapotek att tala om utan utan förlitar sig på snabb veterinärhjälp eller att kunna åka iväg och köpa grejer vid behov. Ett annat sätt att "ta höjd" kan vara att se till att man har transporten iordning. Kör man inte så ofta kan det vara bra att kontrollera däck, ljus, bromsar och skick på väggar och golv så att det bara är att lasta hästen och åka om det skulle hända något. Har man ingen egen transport kan det vara bra att höra sig för om det finns någon i närheten som skulle kunna tänka sig att låna ut sin transport och gärna en eller två back-ups ifall den första inte kan. Man kan hänga upp en lista i stallet på olika veterinärkliniker med kontaktuppgifter, öppettider och adress så att man har det lättillgängligt.

Jag tror att man ffa måste vara beredd på att behöva åka iväg med hästarna till klinik i betydligt större utsträckning än man kanske är van vid. Många är nog vana vid att få mindre sårskador osv sydda hemma i stallet men det ska man nog inte räkna med nu.
Exakt! Helt enkelt vara förberedd så långt det går, dels för att kunna göra vad man kan hemma och även för att kunna åka iväg, istället för att räkna med att någon kan komma ut med kort varsel.

Tillägg: Även om det är en hemsk tanke så kan det faktiskt vara bra att ha kontakt med en jägare eller annan person som har möjlighet att i absolut värsta tänkbara fall avliva hästen åt en om det inte går att få ut en veterinär eller nödslakt inom rimlig tid. Det finns ju en gräns för hur länge man kan låta en häst lida i väntan på avlivning.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 261
Senast: Nepenthe
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 499
Senast: Raderad medlem 147980
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 870
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 420
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka