Djupströbädd och spolmask

H

Helan

Har just avmaskat två ettåringar som delar stor box. En av dem (minst) har spolmask (hittat i bajshög innan avmaskning) och nu funderar jag på om jag måste mocka ut hela djupströbädden för att helt bli av med parasiterna. Jag mockar noga ovanpå annars och lägger in ny halm, men rör inte bädden under som är av packat spån.
Måste bädden tas ut?

Jag ska ta träckprov i april/maj.

Sv: Djupströbädd och spolmask

De är så pass gamla att de själva håller på att bygga upp försvar mot spolmasken, jag skulle låta det vara och städa ordentligt i sommar istället.

Kan maskar/ägg leva kvar i bädden och smitta en osmittad häst??

Japp. Spolmaskägg är jääääkligt svåra att bli av med. Mest troligt har de allra flesta gårdar där det finns/funnits föl de senate 5-10 åren spolmaskägg på markerna och i stallen.

Då åker bädden uuuut, och boxen saneras.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: tanten
·
Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 223
Senast: Trissa
·
Hästvård Min mor avmaskade sin åring med axilur i förrgår, han hade troligtvis en del spolmask då han hade stor buk. Träckprov var inte gjort för...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 039
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 961
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18