Diverse ridfrågor..

Segelflygarinnan

Trådstartare
Hej allihop!

Nu är jag tillbaks, till och från iaf... Datorn på arbetsplatsen funkar så länge, för det viktigaste.. Men jag har lite funderingar över min kära Neha, och lägger alla funderingar under samma tråd.. (Troligtvis kommer jag glömma en drös med frågor.. :angel:)

1. Neha har jättesvårt för att gå i form. Det tar inte lång tid innan huvudet åker upp igen. I joggen är det ännu värre, där är jag glad om jag får ner huvudet över huvudtaget.. Jag har precis bytt till ett "klassiskt westernbett" (stång), och äntligen har jag lyckats få ner huvudet stundvis iaf. Innan blev jag helt slut i handlederna utan att ens lyckats! Jag gissar att vi behöver träna mer muskelträning?

2. Under galoppen så galopperar hon gärna i lite sluta. Är det vänstergalopp så är bakänden åt vänster, och är det höger - så är den åt höger.. Hur ska jag lösa det här, mer än med skänklarna? Det tar ju bara 2 sekunder efter att jag rättat till det, så är hon där med röva igen.. :mad:

Givetvis kommer jag inte på fler problem just nu.. Typiskt.

Hoppas ni har det bra där ute i snöovädret!

Sv: Diverse ridfrågor..

Hola,

Jag tror att din häst inte är tillräckligt musklad för att orka bära sig. Jag skulle backa av på kraven en smula och träna lite mera varierat, ut i skog och mark, lyfta på fötterna, klättra.
Därifrån be hästen om samling i korta stunder och belöna med eftergift.

Tyvärr finns det inga genvägar.

mvh Eva

Hola,

Jag tror att din häst inte är tillräckligt musklad för att orka bära sig. Jag skulle backa av på kraven en smula och träna lite mera varierat, ut i skog och mark, lyfta på fötterna, klättra.
Därifrån be hästen om samling i korta stunder och belöna med eftergift.

Tyvärr finns det inga genvägar.

mvh Eva

I skritten börjar det ta sig, då kan hon gå 2-3 varv i form i ridhuset, sen blir hon trött och få gå med huvudet uppe ett tag.
Tyvärr har vi inga backar i närheten, så jag behöver tips om hur jag kan muskla henne på annat sätt! :( Ute i skogen är vi ofta annars, men backar är det ont om..

Där har du svaret. Hon rår helt enkelt inte ännu.

Har du inga backar så skit i att leta ihjäl dig. Mycket skritt, skritt, skritt i skog och mark gör susen. Å jag pratar Månader. Bara att nöta på.

Jag brukar inte kräva flera varv där jag håller hårt utan driver och håller emot aningens i handen under bara ett par steg och sedan en liten eftergift med paus några steg för att sedan gå på igen. Det viktiga med eftergiften är att hästen känner att den belönas för att den gör rätt. Då är den mer benägen att vilja göra rätt.
Efter ett tag orkar hästen en långsida och belönas litet på kortsidan osv.
Det tar lång tid att bygga på så pass med muskler att hästen rår att gå i form ett pass.

mvh Eva

I skritten börjar det ta sig, då kan hon gå 2-3 varv i form i ridhuset, sen blir hon trött och få gå med huvudet uppe ett tag.
Tyvärr har vi inga backar i närheten, så jag behöver tips om hur jag kan muskla henne på annat sätt! :( Ute i skogen är vi ofta annars, men backar är det ont om..

Om hästen har så lite styrka så hade jag nog longerat inspänd korta stunder till att börja med, skritt i skogen utan att följa någon stig runda några träd och sen vidare, men det är som _EVA_ skrev ett evigt nötande, bara att träna på, det absolut bästa du kan göra är att anlita en tränare som kan se vad ni behöver bäst.

om du börjar rida på stång innan du har "full koll" så tror jag du gör både dig och hästen en björntjänst...
som att rida dressyr på pessoa ungefär...

kanske är bettlöst något för din häst så att den får vila munnen ett tag?

och att "bråka" ner hästen i undertempo för att få till "joggen" brukar få de mest tålmodiga hästarna att bli frustrerade, ju bättre kondis/styrka hästen har, desto långsammare kan den gå med träning, men då måste man låta den "trava på" i lite högre arbetstempo ett tag.

om du börjar rida på stång innan du har "full koll" så tror jag du gör både dig och hästen en björntjänst...
som att rida dressyr på pessoa ungefär...

kanske är bettlöst något för din häst så att den får vila munnen ett tag?

och att "bråka" ner hästen i undertempo för att få till "joggen" brukar få de mest tålmodiga hästarna att bli frustrerade, ju bättre kondis/styrka hästen har, desto långsammare kan den gå med träning, men då måste man låta den "trava på" i lite högre arbetstempo ett tag.

Neha är en klurig dam.. Vissa dagar går hon helt underbart, och vissa dagar ska hon bara jävlas. Det är sån hon är. Igår var en sån dag då hon var helt underbar. Hon gick självmant i fin form t.o.m i en lugn och fin jogg, med långa tyglar.
Det jag är mest konfunderad över är att hon faktiskt ser väldigt muskulös ut, hon har muskler. Vi båda måste bara lära oss att använda dom på rätt sätt.. :crazy:

Men jag har hittat en backe! :bump:

Vilken backe? Annars har du ju en super duper bra backe vid brakelund där Elma stod förut, den är ju bäst! =)

//Diana

Jo, det är nog den jag hittade.. :) Med lite sand och en dal.. :D Men nu är hon helt underbar på heltid...! Allt blev som när jag köpte henne när vi bytte till en box utan spöken.. :banana:

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: bellala
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
4 259
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 647
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 933
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna