Men om man är t ex total nybörjare, så lär man väl rida som en kråka oavsett hur gott självförtroende man har?
Lägga krut på att förbättra konkreta saker gör man förhoppningsvis hela tiden, att det känns motigt behöver ju inte innebära att man gett upp och slutat försöka. Det kan ju vara så att man försöker lika mycket som förut, och att omgivningen inte ser nån skillnad, man rider ungefär likadant, det är bara att det inte känns roligt längre.
Det jag har lite svårt för med positivt tänkande är just att det blir som att det enda som spelar roll är hur man tänker, yttre omständigheter spelar ingen roll, utan dåligt självförtroende beror enbart på att man tänker fel. "mental träning" känns dessutom lite som en omskrivning för kbt eller terapeut, bara att tränare låter bättre, och blir ett mer lättsålt koncept till idrottare: fystränare och mentaltränare. Det känns mer naturligt än tränare och terapeut.
Som tränare tycker jag man alltid måste ta hänsyn till den mentala aspekten i det hela. Är man lite bra på psykologi och inlärning kombinerar man dem efter behov ekipaget kan tänkas ha just där och då.
För mig ingår det att lära mina elever tänka på ett sätt som ger dem bättre utveckling.
En sak jag tycker man kan välja göra trots att man just där och då rider så som man gör är att se till de framsteg man gör och har gjort.
Gör man inga framstreg tycker jag tränaren har lagt upp det hela fel.
Det är mitt ansvar som tränare att se till att lägga upp träningen på ett sätt som gör att ryttaren dels faktiskt utvecklas. Men också att den KÄNNER att den utvecklas, lär sig och klarar mer och mer på egen hand.
Sätter man elever i situationer de inte riktigt förstår och inte riktigt kan påverka nog till det bättre(om det är för svårt eller vad) kommer man sabba deras självförtroende. Det gör att man gör det jobb man ska göra sämre: nämligen att lära dem rida.
För man lär in bäst om man kan känna sig lite hyfsad, lite nöjd etc.
Utöver att man som riktigt duktig ryttare måste kunna agera på impuls, vara snabb, kunna ändra sig kvickt efter situation. Det går inte om man har dåligt självförtroende. Då överanalyserar man ofta och blir långsam.
Man blir ofta avvaktande och vågar inte tro på sina hjälper och hästen tror inte heller fullt på en. Då blir de också lite långsammare i sina svar.
Så att som ryttare se till att hitta ett sätt att kunna bli nöjd med sig själv är otroligt viktigt! Då både lär man in snabbare och kan rida bättre i stunden och använda det man redan kan optimalt.
Jag ser det som min uppgift att försöka hjälpa eleverna så gott jag kan.
Men någonstans måste man som ryttare också ta eget ansvar om man vill vidare, vill utvecklas.
Antingen inser man att man själv måste träna på att kunna bli nöjd. Eller så inser man att man kanske behöver annan tränare. Alla funkar inte med alla.
Jag har också brottats med självkänslan och är ibland för elak mot mig själv. Jag kan vara idiotisk nog att jämföra mig med min tränare och bli förbannad/ledsen när jag inte grejar det lika bra som honom. Sen glömmer jag att han har 30 ÅR mer rutin än mig och förmodligen ärligt talat också mer talang.
När jag är så nere i skosulorna jag bara kan bli kan jag inte rida för honom om han ställer krav som jag normalt skulle kunna leverera och garva åt att misslyckas med. Han kan inte supporta mig på samma sätt som hans fru kan. Han är otroligt snäll människa och bra tränare. Men han är inte en känslomänniska. Och han är för talangfull själv för att riktigt varit i situationen själv av att både tilta och ha svårare för sig.
Frugan däremot kan fatta den biten och är bättre på att prata känslor och läsa av när man nog behöver dalta med mig som i stort sett aldrig behöver hållas på så med. Hon ger mig också oftast lättare uppgifter än maken. Han tycker att jag är så tuff och kan en del att jag kan få saker att bita i. Han märker först efter jag tiltat att jag är lite svajig. Då är det för sent och om han larvar med mig kommer jag veta att han gör det och varför. Dvs jag blir arg/ledsen och känner mig dålig iaf.
Alltså ser jag till att jag får det support jag behöver. Det betyder inte att det är en dålig tränare eller att den normalt är fel för mig.
Så om du har så dåligt självförtroende i ridningen tycker jag ngt är galet.
Antingen tränarupplägg både i form av uppgifter och hur man levererar lektionen och tar emot elevens känsla.
Eller så bör du träna på hur du kan börja bli nöjd med saker.
Du kommer inte rida bättre av att vara missnöjd.
Sen får man dippar iaf! Men man kan iaf försöka jobba med sig själv..