Nu kan jag bara prata utefter mig själv, o jag har inte tävlat distans på några år, men när jag gjorde det så använde jag vanliga ridskor, men "mjuka" sådana, första ritterna red jag med jodphurs med stålhätta men de gjorde sjukt ont efter några timmar. Försökte även med vanliga gympaskor och korgstigbyglar men trivdes inte riktigt i det.
Hjälm - absolut lättvikts och ventilerad (alltså en distanshjälm, de vanliga "ventilationshjälmarna" blir trams i jämförelse. Enormt stor skillnad sen jag skaffade en "riktig" hjälm som man knappt känner att man har på huvudet!
Ridtights rider jag mycket med hemma, men på tävling valde jag ändå att rida i vanliga helskodda ridbyxor. Tyckte att jag trots allt uppskattade greppet när jag satt många timmar i sadeln, även om ett par svala, snabbtorkande ridtights hade varit trevligt både när det är varmt och när det spöregnar..
Med andra ord så är det man väljer att rida i individuellt och också givetvis beroende på nivå och hur länge man har hållit på, men kollar man generellt på distanstävlingar så är det mycket gympaskor, distanshjälmar och ridtights, och jag skulle säga att det fins en anledning till det, bekvämligheten får gå först.