Sv: Hästskor för distans?
Jag trodde inte heller att man kunde ändra någonting alls i en vuxen hästs benställning, innan jag började utbilda mig.
Något jag också alltid undrat över är när folk pratar om att träna hästens hållbarhet i senor, leder och ligament. Jag trodde att sådant inte egentligen gick att påverka så mycket. Men, skelettbenen inne i hästen består av levande vävnad som är elastiskt och ger efter lite lite för de krafter som verkar när hästen rör sig. När man tränar hästen anpassar sig benets form och kvalitet efter kraven som ställs på det. Det sker dock under lång tid och det är bla därför det tar så lång tid att bygga upp hållbarheten hos en häst.
Eftersom att vi (jag) utgår från att den principen är sann, varför skulle det inte gå att ändra lite, lite i hästens benställning åt ett mer korrekt håll och tro att benet anpassar sig? (Det förutsätter givetvis att man vet vad man håller på med samt att man låter det ta tid!)
Att hoven blir snedare och snedare när den är skodd (om man inte korrigerar det minsta lilla när man verkar) beror på att hornet växer som bäst under tryck (belastning). Så har det av evolutionen blivit för att vildhästarna inte ska bli så sneda. Dvs den sida som belastas mest och därmed också slits mest växer fortare för att "hinna ikapp" den andra, mindre belastade sidan, som inte slits lika hårt. Men när vi slår på en sko och på så vis skyddar båda sidorna av hoven från slitning kommer den mer belastade hovsidan att bli högre och brantare än den andra. Gör man ingenting åt det (dvs hjälper hästen att slita ner den mer belastade sidan i jämnhöjd med den andra vid verkningen) så kommer hoven att bli mer och mer ojämn.
Så, för att svara på din fråga; Skon gör inte att hoven inte slits snett, den gör att hoven inte slits alls. Det som gör hoven sned är att den växer snett, vilket man inte påverkar med en vanlig skoning.
Däremot kallar man det fenomenet mer för "vanlig verkning" än "korrigering", men om man ska vara noga så är det ju en liten korrigering av belastningsriktningen bara man tar lite olika mycket horn på hovens olika sidor.
Sen är det ju givetvis rimligt att tycka att den rörelsestörningen som gör att skorna slits så mycket mer på utsidan inte är lämplig att åtgärda bara genom att verka om hoven, men det är absolut rimligt att fundera på hur man faktiskt verkar hästen. Även om man mest troligt även behöver leta efter ett slitstarkare alternativ. En häst i full tävlingskondition är ingenting man vill mecka för mycket med heller om den fungerar.
Det är också så att de flesta hästar är naturligt franscyska på bakbenen (dvs att benaxeln är rak men roterad utåt, rörelserna är svagt nystande vilket innebär att hästen landar på utsidan och överrullningen sker över yttertån) så det är förmodligen väldigt vanligt att distanshästar sliter mycket utsida på bakskorna.
Jag tror också att en cormantsko är omöjlig att producera eftersom den skulle bli så dyr och svårarbetad, men leker ändå lite med tanken. Kanske skulle den när den väl satt på hoven vara ett ganska bra alternativ för distanshästar?
Ojoj, vad långt jag hela tiden lyckas skriva..
/Torun