Distanstävlande hingstar

Sv: Distanstävlande hingstar

Var har du tittat för att hitta den informationen? Jag letar bara i distanslistan, och där fattas det ju en del hästar. T ex finns varken Hjortvids Bechantillon (Castor) eller Eija Haijo's El Aldoor med under Eldorados avkommor.
Finns det nån annan statistik som är mer uppdaterad?

förresten fattas även Eldoor, som faktiskt vann en 16-milare i danmark.
Sen är nog inte Staffans Strandbergs "gamla" Maradon med heller?

Vet inte vart madde hittar info men hon är nog intresserad av stamtavlor och kanske lusläser all information hon får ;)

Jag tycker mig märka att bland annat Gokart finns i många trevliga distanshästars stamtavla.

Camilla

Jag har fått lite förhandsinfo...från en som arbetar med statistik kring arabhingstar främst ur galoppsynpunkt men även distans....

Är det någon som har funderat på Jaalam?! Han har gått många år i eliten i distans och gjort bra ifrån sig och vad jag vet hållit sig skadefri. Dessutom har han bra poäng på utställning.
Annars så tror jag att man kan titta lite på galoppsportens hingstar som avlas på prestation och hållbarhet. Träffade Samsheik härom dagen!! Pampig!! :d

Visst Jalaam har ju dessutom flera avkommor som presterat bra i distansen...Jaipur, Lawrence med flera

Barett är förhoppningsvis på g att bli distanshäst, får hoppas att Anne vill fortsätta bara! väldigt fin hingst det! men han är på 80 km nu, men tror att hon sa något om att klassa upp honom, Barett och Anne startade i 80 km på nybygget iår, men åkte tyvär ut pga ett tramp på ena frambenet som gjordew honom halt
måste göra reklam för den hingsten, snällare sådan tror jag då inte att jag har träffat på!

Visst har aldrig Karnawal startat i distans? undrar bara, han har ju gett bra avkommor, tkr jag iaf, måste jag väll tka ifs eftersom min pålle är efter honom:P

Part i målet som hingstägare och galopp-person men ändå:
OM en hingst ska bli bra på distans och sedan visa att han har avkommor som också blir det så är han 20 år innan någon upptäcker vad han kan. Svårt att få ihop ekonomin i det.
Därför tror jag att man kan använda galoppen som måttstock. Här kan i teorin en 6-årig hingst visat sig vara en god förärvare. Inte minst för att det är här statistiken finns i generationer. (Studera t ex arabdatasource) Jag tror inte att det är en tillfällighet att fransmännen är så starka BÅDE inom arabgalopp och distans. För övrigt håller jag med om att avkommebedömning måste in på araberna. Oavsett om man tävlar i show eller mer prestationsinriktade grenar så är ju vad AVKOMMORNA gör viktigare än vad hingsten själv gjort.

Kul med ett inlägg från en part i målet!!!
Visst är det så att hingstarna hinner bli gamla innan avkommorna presterar inom distansen och därför är galoppaveln värdefull. Det är ju också många fd arabgaloppörer som presterar bra inom distans vilket tyder på att galoppaveln även är bra för distans.

Det finns dock en hingst som fortfarande är ung (1995) och själv börjat tävla distans och redan har två avkommor som visat goda resultat och det är Emma Waneérs Grande ox.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
502
Senast: Nikan
·
Gnägg Undrar om någon vet ifall det finns något kul sällskapsspel med hästtema? Tänkte det kunde vara en kul julklapp till ett av barnen i...
Svar
6
· Visningar
505
Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 662
Senast: Enya
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 604
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka