Distansritt på ca:15 km!!

S

sandrus_1234

Nu är det så att jag skall rida min första distansritt. Sträckan kommer ligga på 15 km, d.v.s. inte jättelång. Hästen är i bra grundkondis och väldigt självgående. Han skall rakas nu i veckan pga. att han är ganska så långhårig. Men eftersom jag aldrig ridit distansritt förut behöver jag lite hjälp. Hur är bästa sättet att träna (bara Ca: 2 veckor kvar), eller vad skall jag tänka på/lägga upp under ritten?

:bump:

Sv: Distansritt på ca:15 km!!

Har hästen redan en normalkondis och är regelbundet riden, så behöver du knappast någon övrig träning alls, 15 km i timmen är som du säger ingen lång sträcka. Lycka till!

Vilken häst som hälst som är i normal kondis klarar 15 km.
En normalt tränad häst klarar till och med en 5 mil utan så mycket träning

Tänkte mest på om någon hade nått speciellt tips hur jag skall lägga upp själva ritten. Trava i långsamt tempo i längre sträckor och sedan skritta mellanåt? Behöver lite tips här:D

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 030
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 754
Senast: yamyam
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
763
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 213
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar