distansklubb vs vanliga klubbar ?

A

a_schuber

Vi distansryttare i Östergötland är mikroskopiskt få. Nu har jag och några till hållit på i fem år och kämpat men det har inte hänt speciellt mycket mer än att jag börjat få mjölksyra av att knuffa igång distansen här.
Jag har alltid varit en anhängare av att vi ska jobba i de organisationer som finns för att verka och sprida oss där, nere på gräsrotsnivå i de vanliga klubbarna. Fördelen är att man får kontakt med "vanlig" människor, det är en missionerande verksamhet som gör att många kan bli intresserade. Målet är att varje klubb har en egen klubbgrenledare, sen anordnar man saker i klubbarna och bjuder in andra från distriktet.
Men det är många nackdelar. Det är tungrott. Alla blir ensamma och det blir inte mycket gemenskap. Man ses med kritiska ögon av den vanliga klubben och måste vara stark i sin distansrittsövertygelse (inte lätt när man kanske bara ridit en PP). Det är hopplöst att få ihop något lag. Det är svårt att komma igång för nya intresserade som inte har någon distansryttare i sin klubb.
Vi funderar därför på att starta en distansklubb i Östergötland!

Ni som har gjort detta (Billinge, Nerikes, Skånska, Växjö, Tjust) - vad har ni för tips och råd? Dela gärna med er av era erfarenheter.

Vad tänker ni andra om denna fråga, vad är era funderingar?

///Anna

Sv: distansklubb vs vanliga klubbar ?

Visst är det så att det är roligare att tävla för en klubb där det finns fler distansryttare. Tidigare tävlade jag för Södertälje ridklubb, men distans om inte föraktades så visst var hoppryttarnas prestationer på lokal nivå mer värda än mina placeringar på regional....det kändes trist. Nu tävlar jag för Årsta SR som har tävlande i alla discipliner och det är kul! I stockholm har det blivit så att de i södra länet rider för årsta och de i norra länet rider för roslagens rkk. Bägge "vanliga" klubbar men med om inte många så iallafall ca 10 distansryttare per klubb.

Skånska Distanssällskapet var ju först som ren distansklubb. Idén kom upp på ett möte hos distriktsgrenledaren i dec 1994. Klubben bildades våren 1995.
Vi skåningar tyckte själva att det var ett problem att distansryttarna var spridda i de lokala klubbarna. Man hade svårt för att få hjälp o tips av både andra distansryttare och sin klubb.
Jag tyckte och tycker att det var helt rätt att bilda en ren distansklubb så man har stöd och hjälp från människor som förstår grenen. Det är betydligt roligare att tävla med sina klubbkamrater mot ett gemensamt mål än att kämpa ensam o ingen frågar hur det gick. Det är bra att ha hjälp både när det flyter på bra och när något är fel.
Men man får givetvis inte bli insnöad och bilda en klubb för inbördes beundran. Det är bra att finnas kvar lokalt så man syns och kan få tag i nyfikna. Jag tycker nästan att det mer är de som inte tävlar för någon klubb som blir mest nyfikna. De kanske har udda hästar som inte platsar i de vanligaste grenarna, tycker inte att tävla hopp/dressyr är roligt, mm. De får man ändå inte tag i via klubbarna utan hittar i ridsportsbutiker, foderbutiker, livsmedelsbutiker, mm.
Att ha en egen klubb är inte billigt. Helst när man inte är så många medlemmar. Men man får hålla nere kostnaderna för ex lokaler genom att träffas hemma hos varandra. Något som är mycket roligt (se hur andra bor, träffa deras hästar, mm).
Men som i alla föreningar så känns det ibland som om det bara är styrelsen som hittar på saker och som dyker upp vid aktiviteter. Det är inte bara roligt o lätt. Under årens lopp har det gått upp o ner, men så är det ju i alla föreningar.
Bestäm ett möte och träffas för att diskutera en ev klubb. Det måste finnas tillräckligt med intresserade annars så fungerar det inte. Varken ekonomiskt eller föreningsmässigt. Men ni ska absolut prata om det. Ev bilda en klubb som så småningom ansluts till Svenska RidsportsF. Man måste ju inte göra det direkt.
Lycka till!
// Linda

Hur många medlemmar måste man vara för att det ska gå ihop ekonomiskt och föreningsmässigt tror ni?
Vad är det största problemet/risken?

///Anna

Jag kan ju dra lite kort om när Nerikes Distansryttarklubb bildades.

Tidigt var det ju Viby Rid ochy Körsällskap som var "distansklubben" i Närke. Dvs de som var intresserade av distans gick med där, även om det inte var deras närmaste klubb.
Till slut kändes det som att det var två läger, distansryttare och "de vanliga" klubbmedlemmarna.
Tanken var först att dela klubben och bilda en distanssektion, men då hade det nästan blivit så att distansen blev den största grenen.
Då bildade vi Nerikes Distanryttarklubb. Tror det var 2004?
Vi har nu ca 35-40 medlemmar, varav runt 15 tävlar lokalt eller högre.
Jag tycker det fungerar bra. Vi har möten och träffar hemma hos varann, och även när vi anordnar studiecirklar och dylikt är vi hemma hos medlemmarna.
Ekonomin får jag säga vara ganska god för att vara en nystartad klubb.
Vi har haft tur med våra tävlingar, många startande, låga omkostnader, och så har jag haft väldigt tur med att få tag i sponsorer till våra tävlingar!

Det jag skulle önska var att vi var minst 60 medlemmar, och flera som engagerar sig, och inte bara väntar på att "någon" ska anordna träffar och kurser.

Men om ett par år är vi där, vi har höga målsättningar både om att arrangera stora tävlingar och ha några ekipage i den högsta eliten.:)

Jag tror att Sv.ridsp.förb kräver att man är 25 medlemmar för att få gå med. Vad jag minns (ta det inte exakt) så kostar det 1500:- per år att vara förening + en kostnad per medlem på några kronor. Sen finns det en kostnad till distriktet också som jag inte alls minns hur stor den är (för stor!).
Leta på ridsport.se och ert distrikts hemsida där står säkert en del information.
// Linda

Vi distansryttare i Östergötland är mikroskopiskt få. Nu har jag och några till hållit på i fem år och kämpat men det har inte hänt speciellt mycket mer än att jag börjat få mjölksyra av att knuffa igång distansen här.
Jag har alltid varit en anhängare av att vi ska jobba i de organisationer som finns för att verka och sprida oss där, nere på gräsrotsnivå i de vanliga klubbarna. Fördelen är att man får kontakt med "vanlig" människor, det är en missionerande verksamhet som gör att många kan bli intresserade. Målet är att varje klubb har en egen klubbgrenledare, sen anordnar man saker i klubbarna och bjuder in andra från distriktet.
Men det är många nackdelar. Det är tungrott. Alla blir ensamma och det blir inte mycket gemenskap. Man ses med kritiska ögon av den vanliga klubben och måste vara stark i sin distansrittsövertygelse (inte lätt när man kanske bara ridit en PP). Det är hopplöst att få ihop något lag. Det är svårt att komma igång för nya intresserade som inte har någon distansryttare i sin klubb.
Vi funderar därför på att starta en distansklubb i Östergötland!

Ni som har gjort detta (Billinge, Nerikes, Skånska, Växjö, Tjust) - vad har ni för tips och råd? Dela gärna med er av era erfarenheter.

Vad tänker ni andra om denna fråga, vad är era funderingar?

///Anna

Jag var med och startade Nerikes och det var en skjuts uppåt för distansandet i distriktet när vi fick egen klubb. Det finns många som inte engagerar sig i vanliga klubbar som är intresserade av en ren distansklubb.

Det som väl i så fall är nackdelen med det är att nya distansryttare mest blir ryttare utan erfarenhet av annat tävlande. En blandning av nybörjare och rutinerade ryttare som nya distansryttare är ju önskvärt. Men som du ju själv märkt så har distansen svårt att locka till sig ryttare ändå från andra tävlingsgrenar och svårare är det om man bara är några få i varje klubb. En ren distansklubb samlar ju åtmninstone de rutinerade distansryttarna som finns i distriktet. De kan arbeta ihop, vilket i sin tur nog leder till fler tävlingar och kanske bättre reklam för distansen i det långa loppet ändå.

Hälsning Maja, som faktiskt själv tänker pausa från distansen

Jag hoppas att vi kan skrapa ihop 25 medlemmar. Man får väl tvinga med gamla faster Agda....
Jag tror det är enda chansen att få någon fart på distansandet här.

Hoppas du kommer tillbaka till distansen, Maja!
Du kanske kan fortsätta vara engagerad utan att tävla?
Det finns så mycket kul man kan vara med på ändå!!
Vara med i DK, kanske? Eller skriva med Addi i DR? YR ledare med Eva? Tävlingsarrangör (DK vill att Sverige söker EM!) eller groom?(Mycket fortkortningar blev det...). Själv har jag farit runt och varit publik en hel del. Du kan stå med mig och fika med kaffe och kärleksmums och heja.

///Anna

*viftar med handen*

Vi är två i mitt stall som gärna går med iaf! :)

Jag kan fortsätta mitt tidigare inlägg med att tala om att Viby Rid och Körsällskap inte "drabbades" av att alla distansryttare bildade egen klubb.
Tvärtom så är dom mer igång än förut!

Vad skönt att det blev så. Det har varit ett orosmoment.
Här i Östergötland så är det mest distansryttare i Åkerbo RKS och jag vill inte att klubben ska "drabbas".

Vad roligt Bewelinn att vill vara med :bump:
Kan inte alla som är intresserade lägga höra av sig till mig så ska jag göra en liten lista och se om vi kommer upp i 25....

Tänk på att ni kan ha familjemedlemsskapspris, då "måste" ni ange alla i familjen. Din börjar ju bli stor Anna, det är bara att fortsätta.........
// Linda

Jag hoppas att vi kan skrapa ihop 25 medlemmar. Man får väl tvinga med gamla faster Agda....
Jag tror det är enda chansen att få någon fart på distansandet här.

Hoppas du kommer tillbaka till distansen, Maja!
Du kanske kan fortsätta vara engagerad utan att tävla?
Det finns så mycket kul man kan vara med på ändå!!
Vara med i DK, kanske? Eller skriva med Addi i DR? YR ledare med Eva? Tävlingsarrangör (DK vill att Sverige söker EM!) eller groom?(Mycket fortkortningar blev det...). Själv har jag farit runt och varit publik en hel del. Du kan stå med mig och fika med kaffe och kärleksmums och heja.

///Anna

Oj, tack för att du säger så. Jovisst kan jag engagera mig. De senare åren har det ju blivit mest till att vara med i tävlingsarrangemang, men man kan behöva en paus från det med.

Det är roligt, men tar mycket tid. Faktiskt även tid från egen ridning. Så nu skall jag mest lyxa till mig med att rida, lägga energi på mitt roliga jobb som högstadielärare och så givetvis ha kul med min familj. Allt det där får ju faktiskt stryka på foten, när man engegerar sig ion distansen.

Det är kul att skriva i Distansryttaren, men känns som om jag varit ifrån tävlande själv så länge att jag inte har så mycket att komma med längre. Andra entusiaster tar vid, precis som det skall vara.

Fast här på denna sida kommer jag nog att kika in titt som tätt och även kommer jag att följa med på min klubbs roliga aktiviteter med min häst.

Hälsning Maja

Maja det du är otroligt duktig på är att alltid med enastående pedagogik och outröttlig entusiasm förklara för nytillkomna ryttare hur distans går till.
Hur ska Sverige klara sej utan det???
:bow:

Jag vill hellre vara med i en "vanlig" ridklubb. Jag är med i tre vanliga ridklubbar och trivs bra i allihop. Jag vill ha tillgång till klubbtävlingar i hopp och dressyr, och jag upplever inte att de andra ser ner på mig för att jag har distans som huvudgren. Tvärtom! Vi har utbyte av varandra.

Dessutom tycker jag att ridskoleverksamheten och tävlingsryttarna ska hänga ihop. Jag skulle inte vilja vara med i en ren tävlingsklubb. Jag kan inte riktigt motivera varför jag tycker så... Kanske för att jag började som ridskoleryttare, och eftersom det fanns tävlingsryttare (bl a en duktig distanstjej) i min klubb fick jag kontakt med henne via klubben. Antagligen skulle jag aldrig ha börjat med distans annars.

Andra entusiaster tar vid, precis som det skall vara.

Det där lät lite sorgligt. Jag håller med Gizoba.

Samtidigt förstår jag dig. Man kan inte brinna för allt. Det hinner man ju inte. Jag känner mig oxå ganska långt ifrån distansen just nu, men hoppas det bara är tillfälligt.

Maja det du är otroligt duktig på är att alltid med enastående pedagogik och outröttlig entusiasm förklara för nytillkomna ryttare hur distans går till.
Hur ska Sverige klara sej utan det???
:bow:

Oj visst. :rofl: :rofl: Så måste det ju vara. Näe...så där outtröttlig är jag inte som pedagog. Fråga mina elever :)

Tack för snälla ord.

Hälsning Maja

En vanlig ridklubb för då blir det mer variation. Här i Stklmsområdet finns det dock både och, så det är bara att välja och vraka. Kanske kan man ha en distanssektion för klubbar i mindre regioner?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka