Distans till uppfödare

Sv: Distans till uppfödare

Hur långt är avståndet mellan dig och din uppfödare?
Dalmatinerna: 30 mil
Galgon: 35mil

Hur ofta träffar du din uppfödare? Har avståndet begränsat träffarna?
Har bott väldigt nära uppfödaren till prickarna, men vi hördes aldrig av. Däremot har jag mycket kontakt med uppfödaren till vinthunden. Flyttade ganska nyligen ifrån de trakterna, då hade jag "bara" 1,5 timmes körning till henne. Vi träffades ganska ofta på utställningar och hunddagar. Numera hörs vi av via mejl istället.

Skulle du vilja ha kortare avstånd till din uppfödare eller har avståndet ingen betydelse?
Avståndet har ingen betydelse för mig. Jag väljer valp utifrån föräldrar, hälsa och mentalitet. Känner mig dock lyckligt lottad som fått en riktigt bra uppfödare till vinthunden och som verkligen är mån om att hålla kontakt med valpköparna. Det är den relationen jag helst vill ha :)

hur långt är avståndet mellan dig och din uppfödare?
Första hunden under 10 mil, men kommunalt tar det 2 timmar (hade ej bil). Nu har jag väl 20 mil dit, har nyss flyttat.
Andra hunden: 10-15 min med bil.

Första hunden: Var där 2 gånger+ när vi hämtade valpen, sen en gång sen dess. Hunden blir snart 4 år.
Andra hunden: 3 gånger+när vi hämtade henne. Har träffat henne en gång sen dess. Hon är 3 månader.

Skulle du vilja ha kortare avstånd till din uppfödare eller har avståndet ingen betydelse?
Jag tycker inte det har så stor betydelse. Smidigt att kunna hälsa på lättare innan man hämtar hem hunden, men sen är det strunt samma. Support kan man ju få via telefon/mail. Båda mina hundar kommer från uppfödare som bor nära, av en ren slump dock. Väljer inte uppfödare efter avstånd.

Som många andra redan skrivit, så är inte avståndet något jag tänker på när jag letar hund. Hittar jag en kull som jag verkligen vill ha ifrån, så spelar det ingen roll om det är 1 eller 100 mil till uppfödaren. Hellre åka långt för att få något bra än att ha nära till något sämre :p!

Så svar på frågorna. Jag har fyra hundar, tre aktiva sällskapshundar (dvärgschnauzer) och en arbetshund (aussie) och svarar på dem

Hur långt är avståndet mellan dig och din uppfödare?

• Hund 1, DS 6 år: Ca 30 mil
  • Hund 2, DS 3 år: Ca 1.5 mil
  • Hund 3, DS 1 år: Typ.... 100 mil? (uppfödaren bor i Finland)
  • Hund 4, aussie 4 år: Ca 1 mil

• Hund 1: Var hemma hos uppfödaren en gång när valparna var 5 v, en gång när jag hämtade honom vid 8 v. Träffar henne sporadiskt på utställningar (hon är domare samt ställer mycket men jag ställer knappt alls :p).
  • Hund 2: Alltsomoftast, då hon är min syster :D!
  • Hund 3: Har aldrig träffat henne, då syrran var den som flög över och hämtade hunden (jag och min man är fodervärdar till honom och syrran har bibehållen avelsrätt). Har dock kontakt med uppfödaren via Facebook.
  • Hund 4: Typ dagligen via FB och SMS, minst ett par gånger i månaden träffas vi och tränar tillsammans, går kurser ihop, åker på tävlingar tillsammans osv.

Avstånd har ingen betydelse för mig. Jag åker så långt jag behöver för att få en bra hund från en bra uppfödare. Har man inte möjlighet att träffas ofta fysiskt så finns ju FB, mail och telefon osv.

Jag skulle nog säga att jag har god kontakt med alla mina uppfödare, fast på olika nivå :)

Jag har 2 hundar och den enes uppfödare finns 17 mil bort den andres 9/10 mil bort. Jag träffar båda lite då och då, ibland på utställningar och ibland åker vi tillsammans när det är långt till utställningen. Åker man förbi så är man alltid välkommmen inom för en pratstund.

Jag hade inte brytt mig om sträckan till uppfödaren. Det viktigaste är att man får en hund som fungerar som man har tänkt sig.

hur långt är avståndet mellan dig och din uppfödare?
Hund nr 1 och nr 3 kommer från samma uppfödare. Är nog runt 3-4mil dit.
Hund nr 2s uppfödare bor ca 100m bort.

Hund 1 och 3:s uppfödare träffar jag minst någon gång i månaden. På sommaren blir det oftare eftersom vi åker på en del utställningar tillsammans. Vi kan även träffas och käka middag, kolla på varandras valpar, planera aktiviteter osv.

Hund nr 2:s uppfödare träffar jag inte speciellt ofta trots att vi bor så nära. Kanske blir varannan vecka eller nåt sånt och då oftast när vi springer på varandra ute.

Avståndet har ingen som helst inverkan på hur ofta vi ses.

Tycker det är praktiskt att ha nära eftersom uppfödarna även är mina vänner och kollegor. Dock är det inget som styr var jag köper hunden ifrån. Har ju t.ex. köpt en hane från Lettland (bor hos fodervärd) och då är det endast kontakt på sms och facebook förutom den gången jag hämtade honom. Så en bra hund är viktigast!

Har två hundar. En Amstaff och en Bc, Amstaffens uppfödare har jag mycket god kontakt med, BC uppfödare har jag ingen kontakt alls med så jag svarar bara om Amstaffens uppfödare.

Hur långt är avståndet mellan dig och din uppfödare? Ca 50 mil, Jag bor utanför Falun och uppfödaren i Strömstad.
Hur ofta träffar du din uppfödare? Så ofta som möjligt! Kennelträff ca 1 gång/året. Sen har vi ordnat träningsträff, var ner och bodde där en vecka i höstas. Annars är det utställningar vi ses på. Telefonkontakt ibland, vänner på fb så där har vi nästan daglig kontakt. Har avståndet begränsat träffarna? Nej. Vi ses så ofta vi kan. Sen hade det självklart varit lättare att ses med mindre avstånd, men vi får göra det bästa av situationen.
Skulle du vilja ha kortare avstånd till din uppfödare eller har avståndet ingen betydelse? Självklart hade det varit roligt om vi bodde närmare varandra då vi fått väldigt bra kontakt! Men avståndet hade ingen betydelse när jag letade kennel och valp.

Visst vore det drömmen om jag bodde närmare min uppfödare, men då jag valde uppfödare efter hundar och filosofi så blev det 35 mil bort;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 972
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Flytta med utekatt