DISTANS. Ålder, ponny, längd osv.

F

feliand

hejsan. jag vill gärna börja med distans och har (snart) en grov b ponny som gått turridning med vuxna. Jag är 14 år. Ponnyn är 6 år.
Viktbärande, bred(så skänkeln hamnar rätt), inriden av en tjej på 174 cm. Alltså klarar mycket och bär upp ryttaren bra.
Kan jag tävla den i distans trots min ålder och att det är en ponny?

Sv: DISTANS. Ålder, ponny, längd osv.

Jag hittade inget om åldersgräns i distansTR, så antar att det är okej, så länge som du inte ser för stor ut för ponnyn.
(någon med bättre koll får gärna rätta mig om jag har fel;) )

Ponnyn är 6år och får alltså starta distansritt.
Så länge du inte ser jäääätte-för stor ut på ponnyns rygg så är det ok. Distans har ingen åldersgräns för ryttare, bara det ser hyfsat propertioneligt ut (dvs inga ben i backen ;)).

Distans har ingen åldersgräns för ryttare, bara det ser hyfsat propertioneligt ut (dvs inga ben i backen ;)).

Bara en fråga :o
Får en låååång man komma på en islandshäst då?
Det ser ju åt helsike fel ut? (enligt mig)

Får man vara för liten för hästen? :angel: Benen på ryggen :rofl:

haha, jag har faktiskt inte sett några exakta bestämelser för HUR lång/kort ryttare på vilken storlek på pålle som räknas som "ok".
du ska klara att ha kontroll över din häst och ni ska komma godkända genom vet. grindar och målgång :p

Ponnyn är 6år och får alltså starta distansritt.
Så länge du inte ser jäääätte-för stor ut på ponnyns rygg så är det ok. Distans har ingen åldersgräns för ryttare, bara det ser hyfsat propertioneligt ut (dvs inga ben i backen ;)).

okej, jag tror inte det ser fel ut. Jag har någon bild på en tjej som är då 174 cm, större än jag som rider och skänkeln sitter rätt alltså inte hänger nedanför magen. Och jag skulle nog se ännu mindre ut på henne eftersom jag bara är 169 (okej ,okej, men 5 cm kan faktiskt göra mycket) sedan är jag ju ganska tunn ochså. Hästen är ochså ganska grov, korning mellan shettis/rysk basjkir, och basjkiren är en ganska grov typ, så fel tror jag inte det kommer se ut.

Hästen(okej, PONNYN) jag funderar på att låna och senare köpa har gått turridning med vuxna männsikor (som vägt som max 60-70 kg) så det borde ju inte se roligt ut med mig på då, för isf hade hon nog int etagit sådana människor på ryggen på det numvarande stället.:idea: Och i och med att den gått långa turridningar så skulle jag tro att den är ganska uthållig. Sedan att jag är mycket nyfiken på distans är ju bara ett plus ;):angel:

Är det någon speciell utrustning man MÅSTE ha på distansritter?
Går det bra med en helt vanlig westernsadel?
Måste ryttaren ha någon speciell klädsel?

Är det någon speciell utrustning man MÅSTE ha på distansritter?
Går det bra med en helt vanlig westernsadel?
Måste ryttaren ha någon speciell klädsel?

Ryttaren ska enligt TR (som finns att läsa på Svenska Ridsportförbundets hemsida) ha skjorta eller tröja med krage och byxor av ridbyxtyp, hjälm och skor med klack (om man inte har säkerhetsstigbyglar med korg). Du får inte rida med spö eller sporrar.

Du får ha vilken slags sadel du vill, men den ska passa hästen. Du får också ha vilken slags betsling du vill, men inte använda hjälptyglar, förutom martingal med löpande ringar.

I TR för distans står alla viktiga saker du behöver veta om innan du tävlar.
http://www3.ridsport.se/templates/Pages/InformationPageWide____447.aspx

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 110
Senast: ameo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 000
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 169
Senast: liiinnea
·
Ridning Vi har ett underbart litet Welsh mountain sto till vår dotter. En drömponny på många sätt som lärt dottern jättemycket under det år som...
2
Svar
32
· Visningar
4 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka