Dispans för sporrar

Sv: Dispans för sporrar

Nähä? :smirk: Det måste väl finnas någon bakomliggande orsak till att man är tvungen? Eller får man inte ifrågasätta reglementet?

Vi på bukefalos har i alla fall inte kommit på någon logisk förklaring på frågan, som för övrigt varit uppe 1000 gånger förut.

Det bara ÄR så. Man får acceptera det, för i normala fall kan man ju sätta på en sporre utan att använda den och utan att hästen störs av det.

"Sporr reglen finns nog där av en ganska avgörande anledning.. just att kunna se hur väl ryttaren kan använda dem utan att irritera sin häst med dem.." skrev Qodrofenia i ett inlägg. Såg ni inte det svaret?

Sen undrar jag också hur Jessie 81:s häst kan känna om man har handskar? Hur yttrar det sig?

Men det är för mig inget logiskt svar.
;)

Det är ju inte allt för sällan man ser ryttare rida mycket med sporren och får bra kritik ändå. (är ganska ofta domarsekreterare)

Det vore mer logiskt för mig att man inte ha sporrar för att visa hur känslig hästen är.

Fast då är det ju mer fel på bedömningen än på regeln egentligen.
Bättre hade ju varit om ryttaren fick poängavdrag.

TooFatToFly skrev:
Nähä? :smirk: Det måste väl finnas någon bakomliggande orsak till att man är tvungen? Eller får man inte ifrågasätta reglementet?

Nej det får man verkligen inte, många har försökt och få har lyckats!! ;)

Ryttaren som fått dispans att tävla utan stigläder heter Robin Brueckmann. Råkade se en bild på henne när jag bläddrade igenom boken "Centrerad Ridning"...

Utan stigläder? :confused:

Tävlingsreglementet är väl till för att det ska vara lika för alla???

Liknande trådar

Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 529
Senast: BornAgain
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Från den 1 september 2024 blev det frivilligt att använda sporrar under dressyrtävlingar i USA, enligt en ny regel från USEF. Precis som...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 257
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sedan den 1 januari i år är det valfritt att rida med sporrar i internationell dressyr. Vid helgens femstjärniga tävlingar i Doha valde...
Svar
0
· Visningar
252
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama