Dispans för sporrar

Sv: Dispans för sporrar

Bara ett förtydligande, hästen jag pratar om är inte hästen på "min bild". Det är dotterns russ... :) :)

En kvinnlig ryttare har fått dispans att rida utan stigläder pga en fotskada , minns inte hennes namn, stod i en tidning för inte så länge sedan,

Kan hon få sådan dispans så borde man få dispans för sporrar också tycker jag.

ring och fråga.

Har du testat en väldigt kort sporre som du samtidigt sätter väldigt lågt, nästan som en klacksporre? Eller är det rentav tillåtet att ha klacksporre enligt TR? En kapad sådan "borde" hästen ha svårare att märka än en som sitter högre upp!

Handskar :confused: Hur märker han det?? och hur yttrar sig det??

Varför måste man tävla med sporrar? Verkar ju otroligt korkat. :cool:

hejsan..
jah vet flera andra hästar som inte heller tål detta! det är ganska tråkit för ryttarna som vill tävla lite regionalt, jag hålelr med om att det skulle vara bra att ha frivilligt med sporrar även i dom högreklasserna..!

Till er som kritiserat detta genom att säga att hästen inte tål skänkeln så behöver det inte alls vara! hästar är känsliga djur tänk på att dom faktiskt kan känna en fluga eller mygga som kryper på dem!!

//dressyrtjej

ja, men man behöver ju inte använda sporren bara för att man har den på.

Har ringt ridsportförbundet och fått numret till den person som har hand om dispanser och dylikt. Tyvärr var inte denna person på plats, så jag återkommer med hans besked.

Jag tycker inte heller att han borde märka sporren, har provat och satt den väldigt lågt, men har GÖR det!

Flera tränare har sagt att detta inte går att göra något åt, det finns en del hästar som är så. Min tolererar det bara inte. Han tål inte änns än lite mer uppfodrande skänkel.

Men tar man det mjukt, och "smeker lite medhårs", så funkar han kanon.

Det spelar inte så stor roll tror jag, det ända som kanske skulle funka vore väl att sitta som när man rider islandshäst! :D

Det är väl möjligt att med massor av tid, vilja och dödsförakt, och en massa pulande med att göra sporrarna omärkbara, faktiskt kanske skulle gå att vänja honom hyfsat vid dem. Dock betvivlar jag det starkt.

Men frågeställningen var ju om det gick att få dispans för att inte behöva tävla med dem. Känns så retsamt när det fungerar bra utan.

Jag vet en som tävlade med sporren avsågad och bara hade själva hållaren runt stöveln och det var tydligen tillåtet.....

Frågan är ju om du kan få dispans på de grunderna du anger...?

Och jag har svårt att tro det.. man ska aldrig säga aldrig visserligen..

Jag kan bara gämföra med mig själv .Och för mig kvittar sporren faktiskt..och regeln med att man ska ha sporrar gör mig ingenting.. Jag tycker att man ska kunna rida vilken häst som helst med sporrar.. axepterar inte hästen sporren så är det inte hästen det hänger på utan ryttaren som inte har koll på sin undeskänkel..
Kan låta hårt men det är min uppfattning..om jag sitter på en häst som är väldigt kännslig så beslutar jag mig helt enkelt för att inte använda hälen och sporren.. hälen för mig är det sista jag använder hur som helst eftersom jag ser det som en förstäkning av hjälperna..då hälen sporren är en hårdare hjälp än vad underkänkel sittben tex.

Sporr reglen finns nog där av en ganska avgörande anledning.. just att kunna se hur väl ryttaren kan använda dem utan att irritera sin häst med dem..

om det skulle vara så att man släpper i genom folk via dispans för att dom inte kan rida sin häst med sporrar kan man lika väl slopa regeln helt..

Jessie81 skrev:
Har ringt ridsportförbundet och fått numret till den person som har hand om dispanser och dylikt. Tyvärr var inte denna person på plats, så jag återkommer med hans besked.

Nej han är i Thailand och solar och badar, den jäveln :D

Är det ingen som vet/vill/orkar svara på min fråga varför man måste tävla med sporrar?

Är det tillåtet att tävla med sånna gummiinklädda sporrar? För i sånna fall kanske du kan testa det.. ? Lycka till med dispansen iaf :) Jag tycker också att det är dumt att man måste ha sporrar. Om man kan rida sin häst lika bra utan sporrar så tycker jag att man borde få det. Sen är det ju också konstigt att man får ha förstärkande framåtdrivande och sidförande hjälp men inte ett skarpare bett, utom kandar men det är ju i dom högre klasserna..

Liknande trådar

Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 529
Senast: BornAgain
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Från den 1 september 2024 blev det frivilligt att använda sporrar under dressyrtävlingar i USA, enligt en ny regel från USEF. Precis som...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 257
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sedan den 1 januari i år är det valfritt att rida med sporrar i internationell dressyr. Vid helgens femstjärniga tävlingar i Doha valde...
Svar
0
· Visningar
252
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama