Diskutera Form och Aktivitet!

Sv: Diskutera Form och Aktivitet!

Jo visst har hästen ett sår precis på höftknölen!
Det var det första jag la märke till...

Ser ut som ett liggsår, hur mycket strö finns i hennes box?

Kan inte så mycket att jag vill kommentera mer än att jag tyckte om hennes uttryck i de två första bilderna. Hon ser ut som hon tycker om att jobba där i linan! En häst som med mycket jobb och massor med kärlek kan komma att bli en mycket bra häst igen!

Lycka till C_L!

Jätte trevlig modell på häst.ser ut att ha trevliga gångarter.

På bild 1 ser jag...

En häst som inte är stark nog att bära sig utan lutar kraftigt och bär inte jämt och ser spänd ut.Detta kan oxå bero på att hästen busar till det lite? jag tycker den inger det utrycket.
Det samma på bild 2 Hästen lutar fortfarande som tornet i pisa.Och jag tror att pga detta så ser hästen ut att komma mer ur manken än den igentligen gör?
Det två översta bilderna är dessutom svåra att bedömma pga vinkeln .tagna snett framifrån därför ser hästen mer bärig ut än den igentligen är.Skulle man räta ut bilden så underlaget blir rakt skulle man antagligen få en helt annan bild.
Bild 3. här syns det att hästen är klen och blir därför tvådelad.Under belastning från ryttaren kan den inte röra sig ledigt.Verkar vara en häst med egen framåtbjudning som lätt blir spänd. Helt klart finns där mycket positivt att utveckla hos denna hästen.

* men vad vet jag?-glad amatör*

Jo visst har hästen ett sår precis på höftknölen!
Det var det första jag la märke till...

Ser ut som ett liggsår, hur mycket strö finns i hennes box?

Hästen har mkt, väldigt mkt halm i sin box, i sitt förra hem vet jag inte. Jag träffade henne förra veckan och vet att hon inte hade sår.

Vad som helst, gammalt skit men inga sår inte.

Jätte trevlig modell på häst.ser ut att ha trevliga gångarter.

På bild 1 ser jag...

En häst som inte är stark nog att bära sig utan lutar kraftigt och bär inte jämt och ser spänd ut.Detta kan oxå bero på att hästen busar till det lite? jag tycker den inger det utrycket.
Det samma på bild 2 Hästen lutar fortfarande som tornet i pisa.Och jag tror att pga detta så ser hästen ut att komma mer ur manken än den igentligen gör?
Det två översta bilderna är dessutom svåra att bedömma pga vinkeln .tagna snett framifrån därför ser hästen mer bärig ut än den igentligen är.Skulle man räta ut bilden så underlaget blir rakt skulle man antagligen få en helt annan bild.
Bild 3. här syns det att hästen är klen och blir därför tvådelad.Under belastning från ryttaren kan den inte röra sig ledigt.Verkar vara en häst med egen framåtbjudning som lätt blir spänd. Helt klart finns där mycket positivt att utveckla hos denna hästen.

* men vad vet jag?-glad amatör*

Tycker du har kloka ord vad det gäller ridningen, kan beräta nu att hon inte SKA ridas än utan ryttaren satt bara upp för att vi skulle se hur hästen hanterade att bli riden rent mentalt pga sin "story"

Så..varken sadel eller ryttare är för denna hästen, det var för att se och bilda oss en uppfattning om hennes nuvarande ridstatus rent mentalt.

Hästen ska endast jobbas från marken en längre tid,

Om man tittar hur hon vinklar sina ben ser man att hon överkompenserar mest hela tiden pga: en ond rygg.

Bilderna ÄR inte vinklade, ska se igen om jag kan hinna lägga ut några fler :)

Stoet är ingen skönhet tycker jag, men hon har en fantastisk social förmåga, snäll rar, mjuk, go, lugn, OCH en grund att jobba vidare med när man betraktar hennes rörelser, det kliar i fingrarna.

Kan inte så mycket att jag vill kommentera mer än att jag tyckte om hennes uttryck i de två första bilderna. Hon ser ut som hon tycker om att jobba där i linan! En häst som med mycket jobb och massor med kärlek kan komma att bli en mycket bra häst igen!

Lycka till C_L!

Ja hon är ambitiös, men det spänner över två världar, en där hon har sin rörelseförmåga och är ganska explosiv i det, en där hon är osäker för att hon VET att hon måste prestera mer o mer o mer.

Fast det där sistnämnda är det ju over and away med, hon lär nog hamna någonstans som avelsto och promenadpålla, det tror jag är bäst för henne.

Jag menade inte att bilden skulle vara redigerad att se mer bärig ut.Utan just vinkeln kortet är taget i gör att det lurar ögat.
Man får lixom tänka att man står själv i en annan postition än kortet är taget i för att få en mer rättvis bild av hästen..förstår du?
Intressant om du kunde berätta vilka problem hästen har med ryggen..
Tja fulsöt är hon väl ändå ? ;) och precis som du själv säger verkar det ju vara en trevlig häst..Finns det möjlighet för dig att ta dig ann henne? vore kul i så fall att få se hästen igen om nån månad :)

Vad var det för stam på henne?

tycker ni att hon ser arbetsglad ut? Jag tycker hon ser bekymrad ut..

*kl*

Det jag ser när jag tittar på bilderna är en häst som har stadig koll på personen som håller i linan.
Uppmärksam och lyhörd på signalerna som ska komma gissar jag.
Ser trevlig ut.
Ser ut som en häst som måste arbetas mycket med bakkärran för att inte falla där fram...

Till er som är nyfikna på stammen..

Jag vill inte nämna den då det ev.ska ske en försäljning i Sverige, jag vill inte att tråden ska ryka pga. reklam.

Vad jag kan se på ston efter samma far ligger värdet runt 150-200 tusen.

Nu är detta stoet i så pass oridet skick och som sagt har hon varit konvalescent så där hamnar absolut inte hon, men helt klart är hon intressant.

Är det bara jag som tycker att hon rör sig lite lustigt på bild nr 1? Ser ut som att det är nån sorts korsgalopp eller?Underlaget kanske inte är så bra, ser ut som att hon inte är särskilt balanserad på linan. Däremot verkar hon ju vara ganska aktiv med bakbenen, vilket inte känns helt fel :angel:

Är det bara jag som tycker att hon rör sig lite lustigt på bild nr 1? Ser ut som att det är nån sorts korsgalopp eller?Underlaget kanske inte är så bra, ser ut som att hon inte är särskilt balanserad på linan. Däremot verkar hon ju vara ganska aktiv med bakbenen, vilket inte känns helt fel :angel:

Hon har ingen balans alls, därför överkompenserar hon på alla håll, det jag fashineras av är graden av hennes överkompensation vilket inte bara visar hur obalanserad hon är utan på samma gång, vilken kapacitet hon har.

Underlaget är flis, något hästarna lätt rullar på om de inte är vana.

Det är just bakbenen som lockar mig, och hennes förmåga trots hennes historia.

Jag har inte tillägg att göra till tråden igentligen, men att säga att bilderna inte är vinklade är osanning.
De kanske inte är vinklade med meningen, men vinklade är dom.
Om jag tar in dom i photoshop och ändrar dom så att underlaget blir horisontellt är det flera grader jag får rotera bilderna.
Förutom den ridna bilden.

jag tror det axel menar med vinklad bild är att den är fotad snatt, alt så är banan byggd väldigt mkt i uppförslut :angel:

Jag har inte tillägg att göra till tråden igentligen, men att säga att bilderna inte är vinklade är osanning.
De kanske inte är vinklade med meningen, men vinklade är dom.
Om jag tar in dom i photoshop och ändrar dom så att underlaget blir horisontellt är det flera grader jag får rotera bilderna.
Förutom den ridna bilden.

Nej jag har inte vinklat biderna, de är tagna i en roundpen och det lurar säkert ögat med. Om man tittar på tex: husen här ser man att jag står rakt och att jag ej manipulerat dem.

Bild%202116.jpg-for-web-normal.jpg

Jag sa inte att du har vinklat bilderna med flit, men de är vinklade. Alltså de lutar.
Huslinjen har inget med saken att göra.
Underlaget lutar uppåt.

Däremot håller jag med om att även när underlaget är plant så rör sig hästen i en trevlig uppförsbacke.
Men bilderna lutar. Sen förstår jag att du inte gjort bilderna på det sättet.
Testa att dra ett horisontellt streck vid underlaget i photoshop så syns det tydligt.

Tillägg: Sedan kan det givetvis vara så att själva underlaget i roundpenen är lagt på det sättet så att det går uppåt på ena sidan och neråt på det andra. Men då har vi fortfarande ett underlag som "luras" när man bara får se sekvenser.

Ser ut som en trevlig häst!!

Vilket kackel det blev om vinklad bild då!!
Har ni käkat taggtråd eller??:p

Hur ofta står ni själva FULLKOMLIGT 100 % rakdå ni tar kort??

Nä, den hästen skulle jag gärna se mer av!!:D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 708
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 420
Senast: Ridinglady
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 994
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka