Diskussion om fantasier (utbruten från Detta med sex...)

Sel

Trådstartare
Jag kan faktiskt förstå den hypotetiska tanken på att betala för sex. Det där scenariot där man inte behöver ta hänsyn till någon annan utan bara fokusera på sin egen njutning för att komma över tröskeln. Jag tror det kan vara en ganska nyttig tanke/fantasi i olika former.

Jag har inte haft sex på sålänge att jag liksom kommit över det, jag tror inte att jag kommer att vilja ha sex med någon annan igen. 😅 Jag är också obekväm med min egen kropp och har alltid varit, och ofta "spelat en roll" i sexet för att partnern ska ha det trevligt och för att få det överstökat.
 
Jag kan faktiskt förstå den hypotetiska tanken på att betala för sex. Det där scenariot där man inte behöver ta hänsyn till någon annan utan bara fokusera på sin egen njutning för att komma över tröskeln. Jag tror det kan vara en ganska nyttig tanke/fantasi i olika former.

Jag tycker att det här låter ganska obehagligt, faktiskt. Just kopplingen att betala för sex och därmed inte "behöva ta hänsyn till någon annan" (personen man har sex med) illustrerar ju väldigt tydligt varför det faktiskt är ett övergrepp det handlar om. Och jag tror inte att det finns något nyttigt eller positivt i att fantisera om att begå övergrepp.

Med det sagt - att fantisera om sin egen njutning tror jag är toppen! Man kan också fantisera om att, tillsammans med sin sexpartner, enbart fokusera på sin egen njutning. Om båda/alla parter är med på det, kan det absolut vara både spännande och givande att "bara" fokusera på den ena. Nyckeln här är ju att det måste ske helt frivilligt och med samtycke, och utan ersättning för något. Det ska inte vara mot en ekonomisk ersättning, eller någon slags "byteshandel" (om du får njuta i dag, så får jag njuta i morgon) utan helt enkelt något man kan göra för att det känns bra och härligt för alla inblandade.

Vill man "bara" fokusera på sin egen njutning, utan att behöva ta hänsyn till någon annan, går det alldeles utmärkt att ha sex på egen hand.
 
Jag tycker att det här låter ganska obehagligt, faktiskt. Just kopplingen att betala för sex och därmed inte "behöva ta hänsyn till någon annan" (personen man har sex med) illustrerar ju väldigt tydligt varför det faktiskt är ett övergrepp det handlar om. Och jag tror inte att det finns något nyttigt eller positivt i att fantisera om att begå övergrepp.

Med det sagt - att fantisera om sin egen njutning tror jag är toppen! Man kan också fantisera om att, tillsammans med sin sexpartner, enbart fokusera på sin egen njutning. Om båda/alla parter är med på det, kan det absolut vara både spännande och givande att "bara" fokusera på den ena. Nyckeln här är ju att det måste ske helt frivilligt och med samtycke, och utan ersättning för något. Det ska inte vara mot en ekonomisk ersättning, eller någon slags "byteshandel" (om du får njuta i dag, så får jag njuta i morgon) utan helt enkelt något man kan göra för att det känns bra och härligt för alla inblandade.

Vill man "bara" fokusera på sin egen njutning, utan att behöva ta hänsyn till någon annan, går det alldeles utmärkt att ha sex på egen hand.
Det finns gott om människor som tänker på/fantiserar om saker och ting som inte vore lika trevliga eller lämpliga i verkliga livet, det är ingenting konstigt, omoraliskt eller farligt med det. Du behöver inte predika för mig. :)
 
Det finns gott om människor som tänker på/fantiserar om saker och ting som inte vore lika trevliga eller lämpliga i verkliga livet, det är ingenting konstigt, omoraliskt eller farligt med det. Du behöver inte predika för mig. :)

Det var min tanke och och jag tycker det är väldigt farligt att skuld/skambelägga fantasier. Det är sådant som bidrar till att sex blir krångligt och hopblandat med skam. Lust är något att bejaka, inkl fantasier.

Det är dessutom en enormt stor skillnad på att ha fantasier och att agera på dem (även fantasier som faller inom det som är lagligt). Bara för att en använder dem som krydda intellektuellt betyder det inte att en sedan vill omsätta dem i praktiken. Det är bara något som får igång en.

Sedan måste vi också skilja sexuell läggning från fantasier. Det är två mycket olika saker med väldigt olika mekanismer.
 
Det finns gott om människor som tänker på/fantiserar om saker och ting som inte vore lika trevliga eller lämpliga i verkliga livet, det är ingenting konstigt, omoraliskt eller farligt med det. Du behöver inte predika för mig. :)

Det var min tanke och och jag tycker det är väldigt farligt att skuld/skambelägga fantasier. Det är sådant som bidrar till att sex blir krångligt och hopblandat med skam. Lust är något att bejaka, inkl fantasier.

Det är dessutom en enormt stor skillnad på att ha fantasier och att agera på dem (även fantasier som faller inom det som är lagligt). Bara för att en använder dem som krydda intellektuellt betyder det inte att en sedan vill omsätta dem i praktiken. Det är bara något som får igång en.

Sedan måste vi också skilja sexuell läggning från fantasier. Det är två mycket olika saker med väldigt olika mekanismer.

Självklart finns det många som fantiserar om allt möjligt, även sådant som är olagligt, och de allra flesta skulle inte ens vilja agera på sina fantasier.

Jag tycker dock att det är ganska problematiskt att helt fritt och öppet diskutera fantasier som faktiskt innebär olagliga handlingar som utsätter andra för ett övergrepp, hur "oskyldigt" själva fantiserandet i sig är. I synnerhet om det står helt oemotsagt och inte problematiseras alls.

Jag tror faktiskt också att det hade låtit lite annorlunda, om det var ett i huvudsak mansdominerat forum, i en tråd där några män diskuterade svårigheter de upplevt/upplever kring att "hitta" en sexpartner, och att köpa sex för att "slippa ta hänsyn till någon annan" skulle lyftas fram som en fullt rimlig och förståelig fantasi.

Alltså - att ha fantasin är en sak, att diskutera den som något helt oproblematiskt och jämförtbart med "vilken sexuell fantasi som helst" är något helt annat, som jag ser det.
 
Självklart finns det många som fantiserar om allt möjligt, även sådant som är olagligt, och de allra flesta skulle inte ens vilja agera på sina fantasier.

Jag tycker dock att det är ganska problematiskt att helt fritt och öppet diskutera fantasier som faktiskt innebär olagliga handlingar som utsätter andra för ett övergrepp, hur "oskyldigt" själva fantiserandet i sig är. I synnerhet om det står helt oemotsagt och inte problematiseras alls.
Men..varför? Varför är det fel att pratar om dom? Eller varför är det problematiskt?
 
Men..varför? Varför är det fel att pratar om dom? Eller varför är det problematiskt?

För att det bidrar till att normalisera idéer om att "köpa" rätten till någon annans kropp, vilket är ett sexuellt övergrepp. Sådant som kan förstöra livet för människor.

Att fantisera om sin egen njutning och att ha sex med en/flera personer som "bara" har till uppgift att få en själv att njuta är en sak. Att ge uttryck för just att köpa sex för att slippa ta hänsyn till någon annan är rent krasst att fantisera om att begå sexuella övergrepp. Jag kan inte tycka att det är oproblematiskt eller lämpligt på ett sånt här forum.

Rollspela det med en fullt samtyckande sexpartner - absolut, om båda går igång på det och tycker att det känns bra så ser jag inga problem alls med det! Att skriva i ett öppet forum om sexuella fantasier kring att "bara" fokusera på sin egen njutning, tillsammans med en eller flera partner/partners som ger sig hän åt sina önskningar - inga konstigheter!

Det är just fantasierna om det köpta så kallade sexet - jag vill nog hellre kalla det övergrepp - som jag vänder mig emot att diskutera helt öppet. Därför att det bygger på ett synsätt på den andra personen, som att denne är en handelsvara, en sak, och inte har ett fullt människovärde. Även om den andra personen i fantasin kanske är just en fantasiperson, så normaliserar det själva tankeprocessen. Alltså inte enbart för den/de som har fantasierna, utan för vem som helst som läser om det.
 
Rollspela det med en fullt samtyckande sexpartner - absolut, om båda går igång på det och tycker att det känns bra så ser jag inga problem alls med det! Att skriva i ett öppet forum om sexuella fantasier kring att "bara" fokusera på sin egen njutning, tillsammans med en eller flera partner/partners som ger sig hän åt sina önskningar - inga konstigheter!
Fast det är ju vad fantasier är.
Det är just fantasierna om det köpta så kallade sexet - jag vill nog hellre kalla det övergrepp - som jag vänder mig emot att diskutera helt öppet. Därför att det bygger på ett synsätt på den andra personen, som att denne är en handelsvara, en sak, och inte har ett fullt människovärde. Även om den andra personen i fantasin kanske är just en fantasiperson, så normaliserar det själva tankeprocessen. Alltså inte enbart för den/de som har fantasierna, utan för vem som helst som läser om det.
Fast njä, man normaliserar sällan någonting för att man berättar eller skiver om det. Folk vill inte göra andra illa pga att någon berättar eller skriver om sin fantasi. Det är ett stort steg där att ta och dom flesta har trots allt naturliga spärrar när det kommer till att göra illa folk.
 
Fast det är ju vad fantasier är.

Ja, och det har jag som sagt inga problem med om någon vill göra.

Fast njä, man normaliserar sällan någonting för att man berättar eller skiver om det. Folk vill inte göra andra illa pga att någon berättar eller skriver om sin fantasi. Det är ett stort steg där att ta och dom flesta har trots allt naturliga spärrar när det kommer till att göra illa folk.

Jag vill nog säga både ja och nej. Ja - de allra flesta har spärrar för att göra folk illa. Nej - de flesta vill inte göra någon illa för att någon skriver om fantasier som kan göra någon illa. Men samtidigt - jo, att olagliga saker diskuteras som "vanliga fantasier" kan absolut bidra till att normalisera sagda olagliga aktivitet.
 
Till exempel är jag färgad av min bakgrund och omgivning på så vis att jag har väldigt svårt för att se fantasier om sådant som på mycket goda grunder är olagligt, så som sexköp och sexuella övergrepp, som något som är helt okej att diskutera på ett öppet forum. Jag har inga som helst problem med att folk fantiserar om vad som helst - vilket jag också tidigare skrivit - däremot anser jag inte att alla fantasier passar överallt. Jag tycker till exempel inte heller att ett sådant här forum är rätt ställe för att skriva om fantasier om andra brott heller.
Människor skriver ju böcker om sådant.
TV-serier och filmer illustrerar andra människors fantasier.
Det är faktiskt det normala att det går att läsa om och både se och höra berättelser om i vår omgivning.
Varför är det en så stor skillnad på ett forum som det här tycker du?
 
Jag kan faktiskt förstå den hypotetiska tanken på att betala för sex. Det där scenariot där man inte behöver ta hänsyn till någon annan utan bara fokusera på sin egen njutning för att komma över tröskeln. Jag tror det kan vara en ganska nyttig tanke/fantasi i olika former.
Eftersom detta fått sånt fokus nu: har du möjlighet att utveckla lite hur du tänker? Jag tycker att även sexuella fantasier kan diskuteras offentligt, men då under tydlig flagg att det är just fantasier man pratar om. Men jag tyckte inte att ditt inlägg riktigt hade den flaggen, det lät som att du kan förstå tanken på att köpa sex för att slippa ta hänsyn. Och det kan jag också reagera på.
 
Eftersom detta fått sånt fokus nu: har du möjlighet att utveckla lite hur du tänker? Jag tycker att även sexuella fantasier kan diskuteras offentligt, men då under tydlig flagg att det är just fantasier man pratar om. Men jag tyckte inte att ditt inlägg riktigt hade den flaggen, det lät som att du kan förstå tanken på att köpa sex för att slippa ta hänsyn. Och det kan jag också reagera på.
Att man förstår en fantasi betyder inte att man anser att den är bra att leva ut.
Utan bara just att man förstår den.
 
Självklart finns det många som fantiserar om allt möjligt, även sådant som är olagligt, och de allra flesta skulle inte ens vilja agera på sina fantasier.

Jag tycker dock att det är ganska problematiskt att helt fritt och öppet diskutera fantasier som faktiskt innebär olagliga handlingar som utsätter andra för ett övergrepp, hur "oskyldigt" själva fantiserandet i sig är. I synnerhet om det står helt oemotsagt och inte problematiseras alls.
Jag kan ibland känna att det vore något att råna en bank och har funderat på hur man skulle göra. Det skulle också vara väldigt olagligt och troligen väldigt traumatiserande för de inblandade. Jag skulle dock aldrig någonsin göra det, helt enkelt eftersom både det brottsliga och traumat jag skulle utsatta andra för vore långt över min gräns. Det är mest något jag tänker när veterinärräkningen dyker in och jag känner att det finns en ”lätt” lösning. Är detta lika problematiskt att säga?
 
Att man förstår en fantasi betyder inte att man anser att den är bra att leva ut.
Utan bara just att man förstår den.
Nej, det är jag fullt medveten om. Men det jag försöker komma åt är att det där inte lät som en fantasi, det lät som att @Sel förstod det där med att köpa sex om tanken var att slippa ta hänsyn, oavsett att hon sedan använde ordet fantasi.

Jag förstår sexuella fantasier, själva poängen med dem är ju just att de är en fantasi.
 
Ja, och det har jag som sagt inga problem med om någon vill göra.



Jag vill nog säga både ja och nej. Ja - de allra flesta har spärrar för att göra folk illa. Nej - de flesta vill inte göra någon illa för att någon skriver om fantasier som kan göra någon illa. Men samtidigt - jo, att olagliga saker diskuteras som "vanliga fantasier" kan absolut bidra till att normalisera sagda olagliga aktivitet.
Kontentan är ju litegrann att bara för att man fantiserar om det betyder inte det att man tycker eller komma att tycka att det är rätt att agera ut handlingen i verkligheten utan andras vilja.

Dom som är lagda åt att kunna begå brott kommer vara det iallafall oavsett om någon skrivit om fantasier eller inte. Jag tror verkligen inte att fantasier och att läsa om andras fantasier normaliserar det till den grad att någon är beredd på att begå en olaglig handling.
 
Nej, det är jag fullt medveten om. Men det jag försöker komma åt är att det där inte lät som en fantasi, det lät som att @Sel förstod det där med att köpa sex om tanken var att slippa ta hänsyn, oavsett att hon sedan använde ordet fantasi.

Jag förstår sexuella fantasier, själva poängen med dem är ju just att de är en fantasi.
Jag uppfattade det som att @Sel förstod tanken, d.v.s. just fantasin.
En tanke är väl att räkna som fantasi tills att den blir en handling?
 
Eftersom detta fått sånt fokus nu: har du möjlighet att utveckla lite hur du tänker? Jag tycker att även sexuella fantasier kan diskuteras offentligt, men då under tydlig flagg att det är just fantasier man pratar om. Men jag tyckte inte att ditt inlägg riktigt hade den flaggen, det lät som att du kan förstå tanken på att köpa sex för att slippa ta hänsyn. Och det kan jag också reagera på.
Jag tänker förstås utifrån mig själv, men jag föreställer mig att fler kvinnor (särskilt vi som har problem med självkänsla/kroppen etc) också lockas av tanken på att ha total kontroll över situationen som ett sätt att kunna släppa kontrollen. Att sex som en transaktion skulle innebära att kunna luta sig tillbaka och njuta utan att behöva tänka på om vinkeln gör en attraktiv, om man låter för lite eller för mycket, om man är för spänd eller för slapp, för livlig eller för stilla, att det som händer bara är det JAG bestämt och inte mer. Någonting som för mig aldrig kan hända med en partner jag har en relation med. Ungefär så. :)
Men bara för att det är en föreställelse en har eller en fantasi som lockar, eller att jag kan förstå varför den typen av lösning ibland kan dyka upp i tankarna när man blir frustrerad, ledsen eller vadsomhelst, betyder det inte att jag tycker att vi ska köpa sex av varandra.
 
Jag kan ibland känna att det vore något att råna en bank och har funderat på hur man skulle göra. Det skulle också vara väldigt olagligt och troligen väldigt traumatiserande för de inblandade. Jag skulle dock aldrig någonsin göra det, helt enkelt eftersom både det brottsliga och traumat jag skulle utsatta andra för vore långt över min gräns. Det är mest något jag tänker när veterinärräkningen dyker in och jag känner att det finns en ”lätt” lösning. Är detta lika problematiskt att säga?
Det här är en intressant jämförelse eftersom säljare av sex rutinmässigt betraktas som vittnen rättsligt och får oftast inte målsägar-status, de är alltså inte alltid ens brottsoffer i rättsväsendets ögon. Påföljden dagsböter finns väl inte heller för bankrån? Så jämförelsen haltar lite bland annat därför, betydligt fler köper nog sex än rånar banker (? killgissning, men det är ju ganska sällan man hör om bankrån nuförtiden), tröskeln där verkar alltså av flera skäl vara lägre till att börja med.

Kanske fungerar jämförelsen bättre om du väljer snatteri? Ibland fantiserar du om att snatta i butiker, du fantiserar kanske mer specifikt kring hur snattandet av din lokala matbutik skulle gå till, när veterinärräkningen dyker upp? Är denna fantasi lika icke-problematisk att lufta som din rån-fantasi? Eller börjar det närma sig den gråa realismen för mycket för att vara bekvämt?

För steget till att köpa sex är ju i praktiken tyvärr såpass litet för många (främst män) att jämförelsen med bankrån missar målet lite, mannen jag pratade med till exempel pratade om sexköp som ett rimligt alternativ. Inte bara en orealistisk fantasi, en genomförbar fantasi. Jag tvivlar starkt på att han skulle kunna råna en bank, ens om han ville. Det som skiljer sexualbrott från många andra hyfsat grova brott är just att de som begår dem mer sällan följer något mer yrkeskriminellt mönster.

Med det sagt så utan att veta så tror jag att det ursprungliga uttalandet inte kommer från just en man utan från någon som därmed inte heller med hjälp av samhällets strukturer har det där lättsamma alternativet att rutinmässigt sätta sin egen sexuella vilja främst. Utifrån det kan man ju tänka sig att en fantasi, obs fantasi, om att sätta sin egen vilja främst är något mer radikalt, både som i betydligt längre från den där gråa realismen och med en positiv aspekt som det antagligen inte har på samma sätt för någon vars lust alltid centreras per automatik i verkligheten.
 
Självklart finns det många som fantiserar om allt möjligt, även sådant som är olagligt, och de allra flesta skulle inte ens vilja agera på sina fantasier.

Jag tycker dock att det är ganska problematiskt att helt fritt och öppet diskutera fantasier som faktiskt innebär olagliga handlingar som utsätter andra för ett övergrepp, hur "oskyldigt" själva fantiserandet i sig är. I synnerhet om det står helt oemotsagt och inte problematiseras alls.

Jag tror faktiskt också att det hade låtit lite annorlunda, om det var ett i huvudsak mansdominerat forum, i en tråd där några män diskuterade svårigheter de upplevt/upplever kring att "hitta" en sexpartner, och att köpa sex för att "slippa ta hänsyn till någon annan" skulle lyftas fram som en fullt rimlig och förståelig fantasi.

Alltså - att ha fantasin är en sak, att diskutera den som något helt oproblematiskt och jämförtbart med "vilken sexuell fantasi som helst" är något helt annat, som jag ser det.
Jag tror att det är en jättevanlig fantasi bland män att köpa sex, men jag tror också att det ofta är av en annan natur än när kvinnor gör det. Oavsett tycker jag inte att det är problematiskt att prata om.
 
Generellt tror jag att jättemånga människor av alla typer och kön känner prestationsångest och har andra tvångsmässiga tankar runt sex, därför tycker jag inte att en fantasi runt att kunna släppa taget och fokusera på sin egen njutning är det minsta märklig.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 646
Senast: Gunnar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 244
Senast: Imna
·
Äldre Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
23 870
Senast: Lobelia
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 186
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp