Diskar era hästar efter sig när de ätit?

C

Canoó

Luddig rubrik men det är precis så som det låter..

Min häst har ett ganska roligt beteende, absolut inget jag stör mig på eller så blir bara så full i skratt när jag tittar på honom.

Efter varje gång har har ätit upp sin mat i krubban så ska han diska (slicka) krubban in och utvändigt, vissa delar av den vägg som kubban sitter på, delar av boxdörr och gallret in till boxen bredvid. Ibland så kan halva jag bli diskad om han är på de humöret när jag är i boxen och fixar.

Han äter endast havre med lite andra "tillsatser" så han får ingen "slaskmat" som han sprider på väggar och galler. Förstår inte varför han ska diska alla dessa ställen.
Han blir lite putt om han inte får diska klart innan jag tar ut honom ur boxen.

Gör era hästar också så här?
Varför så mycket diskande??????

Sv: Diskar era hästar efter sig när de ätit?

mitt fullblodssto brukar tvätta min jacka, även hovslagaren blir tvättad ibland. Unghästen diskar gärna efter de andra om hon får, en vända in i varje box för att kolla så de har ätit upp

hhahahaha!! nej så sjukt sött! :rofl:

jag hade en liten diskare hemma i sommras som jag lät diska spannarna, dom blev helt rena efter, inte ens ett havrekorn kvar ;)

Jag ÖNSKAR jag hade en sån diskare! Min ena slafsar nåt otroligt. Hon kan få bara morötter i sin foderspann och när hon är klar är det typ 3 dl vätska i spannen. ?
Men hon har ett annat sött beteende. Jag har ju mina på lösdrift och vi har en bom ute på gården där vi alltid står så de har varsin foderspann (stor lite mjukare sort med handtag om ni vet vilken jag menar?) och när jag ger dem mat så tar hon alltid försiktigt tag i ena handtaget och bär sitt foder till 'rätt' ställe där hon vill ha det. :love:

Jag har två stycken som gör så:) Det finns inte ett korn kvar när dom har varit i farten! Mycket praktiskt tycker jag då slipper ju jag skura krubborna så ofta:)

hehe...Det är så kul när man har kollat på honom ett par gånger. För det är i stort sett samma ordning han diskar allt varje gång.

Jag skulle försöka göra ät-tiden längre för en sån häst.
Personligen ser jag "slickhästar" som riskobjekt för ovanor.
Vet att det kan se sött ut men får alltid varningsklockor för maniska beteenden.

Lite OT, men är det samma canoo som stod på gfrk?(1½-2 år sedan)

Haha nej min diskar inte efter sig.. Tyvärr.

Däremot så är han en riktig slickepott annars. Han älskar att slicka på händer, jackor, i ansiktet på matte, på grepen när man mockar osv. Mysiga killen :love:

Min ena tror jag försöker diska - han slickar i hinken, utanpå hinken, på galler och boxdörr samt vägg. Men inte blir det rent - tvärtom! =) Jättekladdigt överallt och matte måste städa varje dag...
Ja, eller slicka kanske jag inte ska kalla det... mer som att han lapar (som en katt)
När han ätit upp han han oftast kladdigt kraftfoder i hela ansiktet ända upp till öronen. Knashäst! =)

Min hade gärna fått va en diskare, krubban är alltid jättekladdig när hon är klar och även området runt det...

kl
Min diskar innuti krubban bara, men syrrans ponny är en riktig slafsare, i den krubban kan du vänta dig både foderslafs, spån och allt utspätt med en halvliter vatten från vattenhinken, varje dag!
Vi får ha en slaskhink och svamp och ösa ur varje dag.

Men att dom slickar ur krubborna ser jag inte direkt som något maniskt beteende. Iaf inte när det gäller mina hästar. Dom äter upp sin krafft och ser till att inget är kvar, sen börjar dom ju äta på sitt hö. Inget stressrelaterat i det.

Japp, min diskar också. Rent och fint efter att han käkat klart. Äter maten, slickar ur krubban, har han spillt så det runnit ngt på sidorna tar han det också. Har han druckit och det hamnat mat i vattenkoppen fixar han till den också. Sedan måste han alltid ta en till två slick på saltstenen innan han är färdig med den biten. Sen hugger han in på hö`t.

Krubban slickas ren men väggar och annat klarar sig undan "disk". Däremot tror han att han är en tvättbjörn. Han tar en tuss hösilage, bär bort den till vattenhinken och blötlägger den där innan han äter upp den. Tokig pålle! :p

Jag tycker inte att hans slickande är maniskt. Han är väldigt slickig utan diskandet också.

Han diskar alltid mer eller mindre. Är det fler hästar inne har han inte ro till att diska lite mycket. Står man vid boxen när han ätit klart så vill han hellre gulla än att diska. Krubban diskas alltid!

min ena pålle diskar inte..men däremot ääälskar han att busa med vattenspannarna! framför allt de som står ute i hagen å som är djupare! han kör liksom ner nästan hela huvudet i den å sen kör han liksom runt huvudet i den å sen lyfter han upp huvdet å typ frustar/spottar vatten runt sig!har gjort så sen han var föl å han ser bara helt uuuuunderbar ut!!!:D:love:

hahaa..
en av hästarna i stallet kör ner hela mulen i vattenhinkarna och "kokar kaffe"

hahaa..
en av hästarna i stallet kör ner hela mulen i vattenhinkarna och "kokar kaffe"

ååh va härligt:laugh:kan verkligen se dt framför mig:p
de är ju bara för hääärligt med hästar!:love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad tror ni?Hur smart är en häst?Jag tillhör skaran som tror att hästar är smartare än vi tror. Jag har en egenuppfödd 7-årig valack som...
Svar
7
· Visningar
2 265
Senast: Karoliten
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 287
Senast: Alexandra_W
·
Träning Nu vill jag ha lite tips o råd från er som är vana vid uteboxar. Vi har byggt en länga på 3 uteboxar med delad lucka(med glas så de ser...
2
Svar
26
· Visningar
3 438
Senast: anonym78
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 210
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar