Diskar era hästar efter sig när de ätit?

Sv: Diskar era hästar efter sig när de ätit?

Min föredetta ponny diskade alltid efter sig och ALLA andras hinkar också. Han blev tjurig om han inte fick det. Eller så smet han in när man öppnade dörren och skulle gå ut.
Min mammas häst badar föterna i badkaret eller andra ställen där det finns vatten. Och sen så kör hon med sina läppar så att det bubblar lite i vattnet. Så man får byta vatten ganska ofta.

Kl

Tänkta bara tipsa till er som har hästar som slickar mycket i ansikte och på händer om att kolla hästens saltsten! När min hästs saltensten gick sönder/tog slut blev hon väldigt fort "slickig". Så efter en svettig ridtur blev en massa slickande i mitt ansikte. Svett består ju av mycket salt, det va ju det hon behövde. När hon fick ny saltsten blev det bara gos med mulen, ingen blöt tunga :)

min tycker det är jättekul att lyfta ur vattenslangen ur tunnorna ihagen när man fyller vatten, och om det börjar närma sig tomt i tunnorna bär hon omkring med tunnorna i hela hagen.
brukar även "vispa" med mulen i vattnet, allt är en lekstuga!
men krubban den ser ut som den gör... är maten blöt då blir det slafs överallt, är maten torr, ja hon äter upp sin mat men hon städar inte.

Dom gör det förmodligen bara för att se till att det inte finns nå mat kvar, d.v.s dom har ätit allt dom kan äta! :P
Så gör nog bara hungriga/matglada hästar! :angel:

Ja troligtvis. Min häst är ett riktigt matvrak. Mat är det bästa han vet...

Japp, exakt likadant gör mitt Halvblod.
Krubban måste va klinisk ren innan hon lämnar boxen.
Och tar man henne innan, så drar hon mot krubban och är skitsur.
Men skulle man låta henne stå länge och hon hinner diska klart innan man plockar ut henne, ja då lever hon rövare i hela boxen! Knasig dam man har!

*kl* jajamen diskas ska det, med tunga och utan diskborste. Jag behöver aldrig göra rent krubban.

knapp

Nä inget diskande här inte dock har andra mycket bestämda och omfattande rutiner kring sin betfor.
1. Tuggar sönder alla äpplen och morötter till småbitar.
2. Varvar med att sila vatten, betfor och frukt mellan tänderna med att plaska runt i vattnet med mulen.
3. Då och då sörplar han hela munnen full med läckerheter och har ett väldigt sjå med att hålla det kvar i munnen samtidigt som han ska slicka på slatstenen. Gör om punkt 2 och 3 till dess att det mesta av frukt och betfor är uppätet.
4. För att få upp det sista vattnet så tar han en munfull hö (mycket viktigt att det faktiskt finns hö under krubban i det läget) och använder det som en ätbar svamp. Smart nog så äter han bara det höet som hamnat längst ner i krubban.

Allt som allt så tar hela proceduren 30-45 minuter och då är det kanske totalt 2 kg fast föda vi talar om, höet inräknat.

Mina två är hemskt snuskiga när de får godis/kraftfoder. :D

Min gamling (spec för ett par år sedan, nu börjar hon bli lite gammal och seg) kunde söla ner hela krubban med SLEM för att sen suga upp det :crazy: :p
Hon ser alltid till så krubban är extraextra ren. Man kan ju inte strunta i ett havrekorn.

Min pålle när hon fått några äpplen kan hon tugga så skummet yr runt boxkanten, för att sedan slicka upp det.
Hon slickar alltid rent, även på boxkanten men inte på väggar.

Systers unghäst (fjording) slickar på det mesta. Hon kan slicka på väggar "bara för att".
Dock så är hon överförtjust i ensilaget så när hon fick kraftfoder så åt hon det lite då&då istället för att ta detförst som andra normala hästar :p

Hahah känner igen det beteendet! :P

Kurbban ska tömmas helt. Inte något kvar alls.
Är lite kul med honom nu när han varit halt och fått mindre mat. Då lamnas alltid lite salt kvar i krubban av middagen. Men på morgonen och kvällen är det soprent fast han får samma lika alla 3 målen....

Det där med hö i vattnet känner jag igen. Det är alltid hö i vattenhinken och vattenkoppen. Hna har sån tur att han har tvåvatten källor i boxen att höa ner :P
Tar en mun med hö för att sedan dricka lite.....

Vet inte om min diskar direkt men behöver sällan rengöra krubban pga gamla matrester. Däremot har vi en häst i stallet som diskar, det händer att han får diska hos de andra hästarna oxå. Han är förövrigt ganska slickig på kläder o händer oxå.

Mitt fullblod är en riktig diskare:D
Jag blandar hans kraft med vatten för att det ska bli grötigt och slabbigt, han ääälskar det!
Så står han och slabbar över gallret, över hela krubban och över vem som helst som kommer för nära.
Det fina är att han får gurkmeja i sin mat, så allt blir så härligt gult:p
Sen när han har ätit upp står han och slickar rent galler och krubba tills alla spår av mat har försvunnit!
sen kan ha stå och slicka i evigheter på min jacka eller hand efter att han dammsugit rent efter sig i boxen.
Konstiga djur det där:D
:love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad tror ni?Hur smart är en häst?Jag tillhör skaran som tror att hästar är smartare än vi tror. Jag har en egenuppfödd 7-årig valack som...
Svar
7
· Visningar
2 265
Senast: Karoliten
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 287
Senast: Alexandra_W
·
Träning Nu vill jag ha lite tips o råd från er som är vana vid uteboxar. Vi har byggt en länga på 3 uteboxar med delad lucka(med glas så de ser...
2
Svar
26
· Visningar
3 438
Senast: anonym78
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 210
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar