Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag tycker det är kul att baka bröd men gör det sällan för jag fullkomligt hatar att diska degbunkar och verktyg. Hur får man bort den kladdiga degen utan att den fastnar i diskborsten istället? Tycker jag har klister överallt...
När min deg är klarknådad i bunken så lägger jag över den på en plåt eller annat med bakplåtspapper på för att jäsa där. Då kan jag skölja bort degrester från verktyg o bunke direkt när de fortfarande är färska och lätta att få bort. Skölja med varmt vatten med bra tryck i eller hjälpa till med fingrarna för att skrapa bort det. Eller diskborsten, min funkar rätt bra att skölja av efteråt iaf =) En mjuk degskrapa eller slickepott eller nåt kanske funkar annars? För just bunken iaf.
Använd en sån där svamp som är grov på ena sidan och mjuk på andra, häll diskmedel på den grova sidan och gnugga, då slipper du att degrester kletar fast sig i borstens långa hår. När degen är borta kan du skrubba med diskborsten om du inte tycker svampen är tillräcklig för att få rent.
Tack för alla svar, tyvärr är det så jag gör och det är ändå deg både på borsten och svampen. Verkar vara det enda i städväg som stör mig, all annan skit kan jag leva med
Jag är lite motvalls här och säger iskallt vatten!!!
Annars utvecklas jäst och gluten tillsammans med det varma vattnet och det är då det blir kladdigare!
Har bara kallvatten inne i stugan och det var där jag upptäckte att det faktiskt funkar.
Jag brukar låta bunken stå i blöt, sedan sköljer jag ur de som går, fyller upp med nytt vatten och låter stå en stund till, och så håller jag på tills den är tillräckligt lite kladdig för att sätta diskborsten i. Eller stoppa den i diskmaskinen...
Riktigt kallt vatten ska det vara, sen är det enklast att använda en disksvamp för att slippa det mesta av dagen, som sista "puts" kan man ta diskborsten
Förtydligar. Låter den inte stå så länge att jäst etc påverkas, en minut kanske. Det som inte spolas med ur bunken när jag tömmer den, gnider jag lite på med tummen och sedan är det bara att diska med borsten. Som inte blir degig.
fyll bunken med vatten, låt det stå, brukar få stå till nästa dag för mig enbart för jag brukar städa nästa dag för jag bakar på kvällarna, samma sak med redskapen, de får ligga i den blötlagda bunken, så är det bara att hälla ut och skölja, allt försvinner!
Tack för alla tips. Jag ska testa med kallt vatten nästa gång och om inte det funkar, att låta det torka. Eftersom jag är en notorisk "lämna allt där du står-person" så är det helt i min linje att låta det torka - länge... Tänkte bara att jag skulle bli lite bättre på att hålla ordning efter mig så kallt vatten går först.
eller istället för att låta den stå och torka, låta den stå med vatten istället, det tror jag till och med går snabbare!
bakade igår, lät vattnet vara i bunken i... 2h? sen var allt upplöst och det var bara att hälla ur =P
Jag låter stå i vatten och pillar sedan bort med fingarna. Typ om om man har en svamp fast man inte har liksom När det är tillräckligt lite kvar tar jag vanliga disksvampen, men då är det liksom inte "deg" utan bara skiti yta typ.
Går lätt och fort, iaf om man jämför med att försöka rengöra svamp/borste, jag hatar
Juridik & Ekonomi
Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
Kropp & Själ
Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
Hundavel & Ras Ja! Jag har ju flera gånger gått och väntat på kullar där det inte blivit några valpar alls eller som sist blev det bara en enda och den...
Hästhantering Fick en aha-upplevelse med ponnyn ikväll. Vi tränade en del stå på matta i somras, men pga hur omgivningarna ser ut kunde hon inte vara...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.