Disk gemensam kontorsyta

Helt fascinerad över hur folk stör sig på sina kollegor på olika sätt och blir kränkta över deras agerande osv osv.

Sist jag var på kontoret var det någon som hade lånat mitt skrivbord när jag jobbade hemifrån OCH glömt kvar en kaffekopp. 😬😱😅

Jag plockade undan kaffekoppen. Och tänkte att det var väl bra att det funnits en plats till någon när jag ändå inte var där 🤷‍♀️

Helt fascinerad över hur folk stör sig på sina kollegor på olika sätt och blir kränkta över deras agerande osv osv.

Sist jag var på kontoret var det någon som hade lånat mitt skrivbord när jag jobbade hemifrån OCH glömt kvar en kaffekopp. 😬😱😅

Jag plockade undan kaffekoppen. Och tänkte att det var väl bra att det funnits en plats till någon när jag ändå inte var där 🤷‍♀️

Men att ställa om stolen som ergonomen har ställt in är inte ok 🙀

haha, detta är inte ett svar till någon specigik, utan mer en reflektion om vad jag lärt mig om mig själv utav denna tråden -
men jag blir helt galet provocerad av vissa svar här i tråden.
Jag ser nog stökiga skrivbord på samma sätt som jag ser på folk som är kroniskt försenade - att det är ett respektlöst uttryck för de i närmiljön som blir drabbade av detta.

Vidaremer håller jag att ens skrivbord är inte ens privata/personliga miljö, det är ens arbetsplats, och jag tycker att ta undan kaffekoppar med mera i slutet av dagen är ett basalt beteende på ungefär samma nivå som att typ ha lämplig klädsel.

Vill göra det klart att detta inte representerar ett problem över huvudtaget för mig, då det inte är ett fenomen som jag någonsin stött på i arvetslivet - me hag visste inte att detta var något hag kände så starkt för förrän jag läste denna tråden!
Hm. Det finns många olika sätt att vara på. Och folk har olika styrkor och svagheter. Jag tror det är bra att försöka göra lite utrymme för det. Och vara lite ödmjuk. Det gör mig ledsen att du ser respektlöshet som den enda möjliga förklaringen till att någon är sen. Vissa personer kämpar med det där med tider, men är bra på andra saker, utan att det har något alls med respekt att göra. Jag vet att det finns olika stor tolerans för olika saker beroende på bransch, men jag tycker det vore trevligt med lite större tolerans överlag.

Precis som det finns olika ribbor för vad man upplever som representativt. Om jag är på besök på ett kontor tycker jag inte det blir mindre representativt för att det finns spår av att faktiska människor jobbar där. Det är väl snarare något som hör till och är sympatiskt. En kopp här och där eller ett fat med tre smulor stör mig inte det minsta. Skulle aldrig komma på tanken att klassa det som en mindre proffsig verksamhet, det finns det bättre parametrar för. När jag själv delat kontor har vi alla lämnat koppar och glas ibland, och jag har också tagit med mig andras disk om jag ibland behövt en liten tankepaus till exempel. Ingetdera ser jag som respektlöshet eller övertramp eller något annat hemskt, och jag hoppas att jag både bidrar till och rör mig i miljöer som har en minst så odramatisk syn på det hela.

Jag delar just nu rum med tre andra, sjukt störigt men vi är trångbodda på kontoret. Jag lämnade min förra arbetsplats när de gick över till ABA, helvetet på jorden om man som jag har ett behov av att boa in sig och ha en egen plats, att leta rätt på ett ställe att sitta på varje dag och släpa runt på sina saker hade varit min absoluta arbetsmiljömardröm.

Däremot är jag helt obrydd över vad mina tre kollegor har på sina skrivbord så länge det inte är nåt som ruttnar. Hade blivit oerhört kränkt om nån pillade på mina saker eller lånat min arbetsplats när jag var borta!

Jag vill inte ha "hjälp med disken". Jag tar det i min egen takt. Rör inte mina grejer, sjukt oförskämt att du ens tänker på det.
Jag har inte ens tänkt tanken att någon skulle känna äganderätt när det gäller kontorets porslin. Tidigare så hade vi dessutom inte nog om folk inte ställde ut det (när städpersonalen slutade plocka allt) och det ofta rog slut.

Och i ärlighetens namn hade du fått skylla dig själv om du lämnar kvar disk under semestern. Nu är väl risken minimal eftersom jag inte bryr mig om porslinet normalt sätt,

Hade du tyckt det varit sjukt oförskämt om disken samlades in av städpersonal också? Eller för porslinet var slut?

På förra jobbet kom det regelbundet uppmaningar från cafeterian att alla omedelbums skulle lämna tillbaka alla kaffekoppar de tagit med sig eftersom det började ta slut. Då hade folk uppemot 10 odiskade kaffekoppar på sitt skrivbord. Där någonstans kan jag känna att det börjar bli mycket. En kopp här eller där är ju strunt samma.

Sen kan jag se överbelamrade skrivbord och undra hur i hela fridens namn man kan få arbetsro där och hur personen har koll på alla sina papper och viktiga saker. Men det får stå för dem såklart, vi funkar olika. Jag städar mitt eget skrivbord och min egen mailkorg och skulle aldrig kommentera någon annans.

Angående eget rum så har jag haft det på myndighet. Gamla och icke renoverade lokaler så det var nog mest av gammal vana.

Håller med, det blir ett jätteproblem när vissa blir kränkta av att se kaffekoppar och andra av att någon plockar bort dem.

Hm. Det finns många olika sätt att vara på. Och folk har olika styrkor och svagheter. Jag tror det är bra att försöka göra lite utrymme för det. Och vara lite ödmjuk. Det gör mig ledsen att du ser respektlöshet som den enda möjliga förklaringen till att någon är sen. Vissa personer kämpar med det där med tider, men är bra på andra saker, utan att det har något alls med respekt att göra. Jag vet att det finns olika stor tolerans för olika saker beroende på bransch, men jag tycker det vore trevligt med lite större tolerans överlag.

Precis som det finns olika ribbor för vad man upplever som representativt. Om jag är på besök på ett kontor tycker jag inte det blir mindre representativt för att det finns spår av att faktiska människor jobbar där. Det är väl snarare något som hör till och är sympatiskt. En kopp här och där eller ett fat med tre smulor stör mig inte det minsta. Skulle aldrig komma på tanken att klassa det som en mindre proffsig verksamhet, det finns det bättre parametrar för. När jag själv delat kontor har vi alla lämnat koppar och glas ibland, och jag har också tagit med mig andras disk om jag ibland behövt en liten tankepaus till exempel. Ingetdera ser jag som respektlöshet eller övertramp eller något annat hemskt, och jag hoppas att jag både bidrar till och rör mig i miljöer som har en minst så odramatisk syn på det hela.

Nej jag förväntar mig inte en klinisk ren miljö varje mimut under dagen, men att städa undan disk i slutet av dagen som en del av "avsluta jobbdagen" rutiner där man stänger datorn, lägger undan papper eller vad som är relevant i jobbet.
Visst att det kan finnas scenarion där man akut måste springa, men om det regelmässigt lämnas disk över flera dagar når man en annan nivå.

Gällande tolerans, så behandlar hag ju inte folk olika beroende på om de kan komma i tid eller ej tex. men jag känner ju ändp en irritation innombords när samma människor rutinartat låter mig sitta och vänta. vilket är slöseri på min tid.

haha, detta är inte ett svar till någon specigik, utan mer en reflektion om vad jag lärt mig om mig själv utav denna tråden -
men jag blir helt galet provocerad av vissa svar här i tråden.
Jag ser nog stökiga skrivbord på samma sätt som jag ser på folk som är kroniskt försenade - att det är ett respektlöst uttryck för de i närmiljön som blir drabbade av detta.

Vidaremer håller jag att ens skrivbord är inte ens privata/personliga miljö, det är ens arbetsplats, och jag tycker att ta undan kaffekoppar med mera i slutet av dagen är ett basalt beteende på ungefär samma nivå som att typ ha lämplig klädsel.

Vill göra det klart att detta inte representerar ett problem över huvudtaget för mig, då det inte är ett fenomen som jag någonsin stött på i arvetslivet - me hag visste inte att detta var något hag kände så starkt för förrän jag läste denna tråden!
Och du känner till att alla inte är som du va? Det finns flera diagnoser som gör det otroligt svårt att komma i tid.

Det låter för mig som att du aldrig lärde dig som barn/tonåring/ung vuxen att man inte ska lägga sig i vad andra gör i skolan/arbetsplatsen, såvida det inte är ditt uppdrag.

"Fröken, Svantes bänk var så stökig så jag städade den"
(Svante har autism och blir nu hemmasittare på grund av vad du gjorde)

Jag har inte ens tänkt tanken att någon skulle känna äganderätt när det gäller kontorets porslin. Tidigare så hade vi dessutom inte nog om folk inte ställde ut det (när städpersonalen slutade plocka allt) och det ofta rog slut.

Och i ärlighetens namn hade du fått skylla dig själv om du lämnar kvar disk under semestern. Nu är väl risken minimal eftersom jag inte bryr mig om porslinet normalt sätt,

Hade du tyckt det varit sjukt oförskämt om disken samlades in av städpersonal också? Eller för porslinet var slut?

Hur vet du att det är kontorets porslin? Och nej, om städaren/skan plockar undan så är det något dom får betalt för. Har inget problem med det.

(Nu är jag en sån som alltid städar innan semestern, pga att jag vill underlätta städerskans jobb som är fysiskt slitsamt)

Nej jag förväntar mig inte en klinisk ren miljö varje mimut under dagen, men att städa undan disk i slutet av dagen som en del av "avsluta jobbdagen" rutiner där man stänger datorn, lägger undan papper eller vad som är relevant i jobbet.
Visst att det kan finnas scenarion där man akut måste springa, men om det regelmässigt lämnas disk över flera dagar når man en annan nivå.

Gällande tolerans, så behandlar hag ju inte folk olika beroende på om de kan komma i tid eller ej tex. men jag känner ju ändp en irritation innombords när samma människor rutinartat låter mig sitta och vänta. vilket är slöseri på min tid.

Vi kan vara på femtioelva olika ställen under en och samma jobbvecka, så det är inte alls konstigt eller ovanligt om en halvfull kaffekopp blir ståendes några dagar. Lite märkligt blir det när man bara utgår från sin egen bubbla och tar för givet att det funkar likadant för alla andra.

Kan ni hjälpa mig om det bara är jag som är gnällig eller om mina kollegor är onödigt slarviga?

Vi sitter 6 personer i ett gemensamt rum, alla har sina egna skrivbord men delar t.ex. hatthylla och dokumentskåp.

Det är inte tillåtet att äta mat vid skrivbordet men frukost, mellanmål, kaffe osv är okej och det bekommer mig inte alls. Det som stör mig är när det står gammal disk på skrivborden. Den ena platsen står en kaffekopp som är halvfull och har stått där sen onsdag förra veckan. Kollegan är ledig ytterligare en vecka. På ett annat står två kaffekoppar, en assiett med brödsmulor och ett nästan tomt vattenglas. Lämnades där i torsdags och kollegan åter imorgon.

Såhär är det ganska ofta men blir såklart ännu fler dagar nu när folk har semester. Är det bara jag som tycker det är sunkigt? Eller får man faktiskt säga till om det utan att vara en gnällspik?

(Det är såklart ingen som lämnar gamla koppar på mitt bord, det hade jag sagt till om utan att blinka)
Jag kunde inte bry mig mindre om vad som är på andras skrivbord.
Tycker kanske det är lite udda att bry sig om om det inte uppenbart börjat mögla och då skulle jag bära bort den mögliga koppen utan att sura och anta att ingen ställt den där med flit.
(förvånad över att man inte får äta lunch vid skrivbordet däremot :) )

Hur vet du att det är kontorets porslin? Och nej, om städaren/skan plockar undan så är det något dom får betalt för. Har inget problem med det.

(Nu är jag en sån som alltid städar innan semestern, pga att jag vill underlätta städerskans jobb som är fysiskt slitsamt)
Jag skrev det som förutsättning i inlägget du svarade på, att det var kontorets porslin och att grejorna var kvarlämnade en vecka eller två pga semester. Citerar det nedan.

Hade du blivit irriterad om någon tagit din tomma kopp (under förutsättning att det är kontorets porslin) i det här läget, alltså att du var ledig någon vecka eller två och råkat lämna den?

Lappar förstår jag absolut och även om någon städar, men hjälp med disken?

Och du känner till att alla inte är som du va? Det finns flera diagnoser som gör det otroligt svårt att komma i tid.

Det låter för mig som att du aldrig lärde dig som barn/tonåring/ung vuxen att man inte ska lägga sig i vad andra gör i skolan/arbetsplatsen, såvida det inte är ditt uppdrag.

"Fröken, Svantes bänk var så stökig så jag städade den"
(Svante har autism och blir nu hemmasittare på grund av vad du gjorde)
Fast hur stor chans är det att alla har diagnos som gör att de inte plockar undan en kopp när de går för dagen? Hos oss plockar typ alla disk från alla ställen för det snabbt tar slut i köket. Minns under hösten där receptionisten hos oss plockade en kopp som en kollega använt som pennhållare utan att fråga. För mig är det självklart, det är ju rimligare om den används för kaffe än pennor liksom.
Och för mig är det självklart att "lägga mig i vad andra gör på arbetsplatsen", eftersom vi alla har ett gemensamt ansvar. Hos mig skulle det inte funka om alla gick bananas och hade kaos på sitt skrivbord eftersom det påverkar mig och min arbetsmiljö, och framförallt hade det givit ett dåligt intryck när jag tog in gäster. För jag tycker verkligen inte det är ett bra intryck när det står mögliga kaffekoppar och matrester på ett skrivbordet bredvid som jag har gäster skriver under saker vid mitt.

MEN, med det sagt. Om en kollega hade berättat att "jag behöver ha x här", "jag kanske inte plockar undan pga y" osv eller vad det nu är för att hen har en diagnos så absolut, men jag tror inte det är majoriteten av befolkningen som behöver att kaffekoppen står kvar på samma plats när hen kommer tillbaka efter en ledighet eller bara dagen efter.

Hos mig skulle det inte funka om alla gick bananas och hade kaos på sitt skrivbord eftersom det påverkar mig och min arbetsmiljö, och framförallt hade det givit ett dåligt intryck när jag tog in gäster. För jag tycker verkligen inte det är ett bra intryck när det står mögliga kaffekoppar och matrester på ett skrivbordet bredvid som jag har gäster skriver under saker vid mitt.

Men nu är vi ju där med överdrifterna igen. Gå bananas, kaos, mögliga rester. Det var ju inte en sanitär olägenhet som beskrevs i TS. Det var ett fat och ett par kaffekoppar på två skrivbord.

Men nu är vi ju där med överdrifterna igen. Gå bananas, kaos, mögliga rester. Det var ju inte en sanitär olägenhet som beskrevs i TS. Det var ett fat och ett par kaffekoppar på två skrivbord.
Men herregud, det är ju bara ett exempel, en fortsättning på en diskussion! Framförallt ett svar på en kommentar att någon kanske har någon form av diagnos och därför skulle må otroligt dåligt om någon plockade undan...
För mig är det en sanitär olägenhet om det dag 3 står EN halvfull mugg kaffe med mjölk för att jag tycker det är äckligt i en professionell miljö, och dessutom kan det börja lukta.

Tar man aldrig in gäster på kontoren så fine, men det är alltid svårt att diskutera sånt här på Buke eftersom ALLA har olika förutsättningar, använder kontoren olika, delar delar inte, osv.

Jag har eget kontor liksom många hos oss. Jobbar inom kommunalverksamhet, förvisso delar en del kontor med varandra om de är stora nog. Vi går såklart ut ur våra kontor och kliver in i varandras när vi behöver prata med varandra om något. Det tar ca 5 sekunder att göra jämfört med om jag sitter hemma och jobbar och måste ringa upp någon istället. Jättestor skillnad faktiskt. Vad kontorsdesigner har åsikter om vet jag inte men forskningen är rätt entydig, lägre produktivitet och koncentration med öppna lösningar än med egna kontorsrum. Det är budgetsnålt i investeringsskedet men kostar i förlorad produktivitet i det långa loppen.
Precis flyttat in till kollegorna från att vi alla haft eget rum. När vi alla pratar i telefon, eller om en gör det och en kommer in och pratar blir det helt omöjligt att höra någonting och om vi alla sitter i samma teamsmöte blir det total rundgång. Om man sitter i viktigt teamsmöte och någon börjar prata i telefon samma sak.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka