Disk gemensam kontorsyta

Fast det handlar väl ändå inte om att vara "vuxen nog att sålla bland intryck", det handlar om att vara vuxen nog att hålla efter/plocka undan.
Jaha. Jag trodde det handlade om det som stod i trådstarten.
Alltså om det är rimligt att lägga sig i om kollegan har gårdagens fikatallrik på skrivbordet eller om det inte är det.

Mitt riktiga svar är "det beror på". Det där om att vara vuxen var mest en reaktion på det jag citerade, som jag tyckte lät orimligt nedlåtande.

Hatar när folk som gillar en viss ordning tror att det gör dem bättre än andra!

Den enda ritningen vi har på jobb är över kontorslandskapet.

Ringer man med teams så är det som ett telefonsamtal och enkelt att dela skärm vid behov. Vi jobbar alla med datorer på ett eller annat vis så det är praktiskt. Det är olika vad som funkar bäst.
Ja vi var ju tvungna att jobba så under pandemin, men vi tappade jättemycket dialog på det sättet och det har märkts på projekten i efterhand. Vi använde också teams internt och extern men har ju även testat på i stort sett alla andra liknande programvaror det är inte som ett personligt möte och fungerar helt enkelt betydligt sämre.

Om någon kollega rört mitt skrivbord, ännu värre tagit mina muggar och lämnat en lapp om det, hade jag blivit otroligt kränkt.

Även om man delar rum så är ju skrivborden ens egna.

Ska jag gå och slänga kollegans stora pappershögar eller vända ner bilderna på deras barn för att jag stör mig på dom? Nej, man ska ge fan i att peta på det sista personliga utrymmet i kontorslandskapet.

Sköt ditt och skit i andra. Är det ohygieniskt så ta det med chefen, så får hen ta det med kollegan.

Enig! Du skrev så godt at jeg slipper.

Jag har haft semester en vecka och på mitt skrivbord när jag kommer i morgon lär jag finna min odiskade temugg samt en Lokaflaska halvfull med Loka. Min odiskade temugg står alltid där, diskas innan jag använder den och sedan står den där till nästa gång jag ska använda den.

Om någon kollega rört mitt skrivbord, ännu värre tagit mina muggar och lämnat en lapp om det, hade jag blivit otroligt kränkt.

Även om man delar rum så är ju skrivborden ens egna.

Ska jag gå och slänga kollegans stora pappershögar eller vända ner bilderna på deras barn för att jag stör mig på dom? Nej, man ska ge fan i att peta på det sista personliga utrymmet i kontorslandskapet.

Sköt ditt och skit i andra. Är det ohygieniskt så ta det med chefen, så får hen ta det med kollegan.
Hade du blivit irriterad om någon tagit din tomma kopp (under förutsättning att det är kontorets porslin) i det här läget, alltså att du var ledig någon vecka eller två och råkat lämna den?

Lappar förstår jag absolut och även om någon städar, men hjälp med disken?

• Gilla
Reactions: Sel
Sällar mig till kören som tycker att det är gnälligt att klaga på andras enstaka kaffekoppar och smulor, så länge det inte är på ens egen arbetsyta. Undantag om det är ont om kaffekoppar, så att någon annan riskerar att bli utan.

"Vuxna människor borde kunna" - Jo men just den här vuxna människan kanske prioriterar annorlunda. Jag har ju hellre kollegor som lägger arbetstid på att utföra sina arbetsuppgifter, än på att piffa till sina egna skrivbord.

Nej inte att hålla koll på ledighet men vad som finns på skrivborden när det gäller vattenglas och kaffekoppar.

Smutsig disk är ofta ganska äcklig, men vattenglas och halvfulla kaffekoppar hag jag inga problem med så läge de inte innehåller sur mjölk.
Ah, jag har deras skrivbord framför mig samt går förbi dem varje gång jag lämnar min arbetsplats. Så jag ser det inte för att jag går och inspekterar på något sätt :)

Sällar mig till kören som tycker att det är gnälligt att klaga på andras enstaka kaffekoppar och smulor, så länge det inte är på ens egen arbetsyta. Undantag om det är ont om kaffekoppar, så att någon annan riskerar att bli utan.

"Vuxna människor borde kunna" - Jo men just den här vuxna människan kanske prioriterar annorlunda. Jag har ju hellre kollegor som lägger arbetstid på att utföra sina arbetsuppgifter, än på att piffa till sina egna skrivbord.

Varför måste det vara antingen ”piffa till” eller arbeta?

Varför måste det vara antingen ”piffa till” eller arbeta?
Jag förmodar att skrivbordet ska hållas snyggt på arbetstid? Vet du hur jag får skrivbordet att hålla sig städat utan att jag behöver lägga arbetstid på att städa det får du gärna berätta. ;)

(Om någon gnäller på att jag inte städar skrivbord på fritiden förbehåller jag mig rätten att gnälla på allt DE inte gör enligt MIN standard)

Plockar sällan undan kaffekoppen samma dag. Stör sig folk på det får de göra det... personligen tänker jag inte på om det står en kaffekopp eller tallrik på kollegans bord, börjar det dra iväg till tre-fyra koppar eller tallrikar kanske jag skulle lägga märke till det men inte kommentera. Orka.

Jag förmodar att skrivbordet ska hållas snyggt på arbetstid? Vet du hur jag får skrivbordet att hålla sig städat utan att jag behöver lägga arbetstid på att städa det får du gärna berätta. ;)

(Om någon gnäller på att jag inte städar skrivbord på fritiden förbehåller jag mig rätten att gnälla på allt DE inte gör enligt MIN standard)

Jag kan både plocka undan efter andra och producera 130% på min 100%-tjänst. Jag tycker att min metod fungerar för mig. Undanplockandet är för allmän trivsel. Vad andra gör på sin arbetstid tänker jag är ett bekymmer för chefen, inte mig.

(Jag får regelbundet positiv feedback gällande mitt ”pysslande och piffande”, även från chef, inkl verksamhetschef).

Ah, jag har deras skrivbord framför mig samt går förbi dem varje gång jag lämnar min arbetsplats. Så jag ser det inte för att jag går och inspekterar på något sätt :)
Jag skulle inte kunna tala om vad min granne har för koppar/glas på sin bänk om den inte är överlastad på något vis. Jag tittar inte efter det, det är ointressant så jag lägger energi på annat.

Jag skulle inte kunna tala om vad min granne har för koppar/glas på sin bänk om den inte är överlastad på något vis. Jag tittar inte efter det, det är ointressant så jag lägger energi på annat.
Så skönt! Min hjärna lägger märke till MASSOR med saker varje dag utan att jag tittar efter det.

Jag kan både plocka undan efter andra och producera 130% på min 100%-tjänst. Jag tycker att min metod fungerar för mig. Undanplockandet är för allmän trivsel. Vad andra gör på sin arbetstid tänker jag är ett bekymmer för chefen, inte mig.

(Jag får regelbundet positiv feedback gällande mitt ”pysslande och piffande”, även från chef, inkl verksamhetschef).
Skönt för dig! Jag gissar att det fungerar ungefär som med extroverta och introverta - för vissa kostar det mycket energi att städa skrivbordet, andra får energi av att ha ett städat skrivbord.

Min poäng är att olika människor har olika prioriteringar, och att det är bättre att acceptera det än att försöka få andra människor att vara mer som en själv.

Alla kanske bara kan ha sin egen kopp att ansvara för?
Jag har aldrig jobbat på ett typiskt kontor men känns ju självklart att man plockar undan disk efter sig. För de har väl inte tänkt dricka upp gammalt kaffe dagen efter ELLER???

Hade du blivit irriterad om någon tagit din tomma kopp (under förutsättning att det är kontorets porslin) i det här läget, alltså att du var ledig någon vecka eller två och råkat lämna den?

Lappar förstår jag absolut och även om någon städar, men hjälp med disken?

Jag vill inte ha "hjälp med disken". Jag tar det i min egen takt. Rör inte mina grejer, sjukt oförskämt att du ens tänker på det.

Jag brukade hålla städat på gemensamma arbetsytor, helt enkelt för att jag inte stod ut med att arbetsflödet blev sinkat och att jag blir överstimulerad när miljön ändras hela tiden, och det var inskrivit i mitt anställningsavtal som en av mina arbetsuppgifter. Jag förväntade mig inte ens att kollegornas skulle göra det.

Varför jobbar du gratis 30% extra? Det är bra om någon plockar och håller koll, men du ska ha betalt för ditt arbete i sådana fall.

Jag brukade hålla städat på gemensamma arbetsytor, helt enkelt för att jag inte stod ut med att arbetsflödet blev sinkat och att jag blir överstimulerad när miljön ändras hela tiden, och det var inskrivit i mitt anställningsavtal som en av mina arbetsuppgifter. Jag förväntade mig inte ens att kollegornas skulle göra det.

Varför jobbar du gratis 30% extra? Det är bra om någon plockar och håller koll, men du ska ha betalt för ditt arbete i sådana fall.

Jobbar inte 130% av tiden, jag är ”bara” hyfsat effektiv (och det har ingenting med plockandet att göra, det gör jag på vägen eller när jag behöver tänka och gå lite). Just nu därför att vi är för få. Förhoppningsvis kommer jag sen som kompensation kunna välja bort ärenden jag helst inte vill ha. Jag vet att det inte är hållbart i längden.

Skönt för dig! Jag gissar att det fungerar ungefär som med extroverta och introverta - för vissa kostar det mycket energi att städa skrivbordet, andra får energi av att ha ett städat skrivbord.

Min poäng är att olika människor har olika prioriteringar, och att det är bättre att acceptera det än att försöka få andra människor att vara mer som en själv.

Mitt plockande är inte i fostrande syfte. Och jag stör mig inte på att det står saker på andras skrivbord, bara att det ibland är slut på rena muggar.

haha, detta är inte ett svar till någon specigik, utan mer en reflektion om vad jag lärt mig om mig själv utav denna tråden -
men jag blir helt galet provocerad av vissa svar här i tråden.
Jag ser nog stökiga skrivbord på samma sätt som jag ser på folk som är kroniskt försenade - att det är ett respektlöst uttryck för de i närmiljön som blir drabbade av detta.

Vidaremer håller jag att ens skrivbord är inte ens privata/personliga miljö, det är ens arbetsplats, och jag tycker att ta undan kaffekoppar med mera i slutet av dagen är ett basalt beteende på ungefär samma nivå som att typ ha lämplig klädsel.

Vill göra det klart att detta inte representerar ett problem över huvudtaget för mig, då det inte är ett fenomen som jag någonsin stött på i arvetslivet - me hag visste inte att detta var något hag kände så starkt för förrän jag läste denna tråden!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka