Disk gemensam kontorsyta

Och du känner till att alla inte är som du va? Det finns flera diagnoser som gör det otroligt svårt att komma i tid.

Det låter för mig som att du aldrig lärde dig som barn/tonåring/ung vuxen att man inte ska lägga sig i vad andra gör i skolan/arbetsplatsen, såvida det inte är ditt uppdrag.

"Fröken, Svantes bänk var så stökig så jag städade den"
(Svante har autism och blir nu hemmasittare på grund av vad du gjorde)

hahah, vad får dig att tro att jag lägger mig i andras uppdrag eller går och städar efter andra?
Låter som någon gör en massa antagningsr utifrån hur de vill föreställa sig att jag är ;)

Jag kan reglera mina känslor, så bara för att jag är irriterad, så låter hag inte det påverka mitt betwende/vara allmänt uppenbart - en annan basal grej i arbetslivet tycker jag.

Har man en diagnos som påverkar ens förmåga att komma i tid så skulle jag uppskatta om det hanterades proaktivt, typ att man planerar för en 15 min försening per rutin etc, snarare än att förvänta sig att världen automatiskt anpassar sig.

Vi kan vara på femtioelva olika ställen under en och samma jobbvecka, så det är inte alls konstigt eller ovanligt om en halvfull kaffekopp blir ståendes några dagar. Lite märkligt blir det när man bara utgår från sin egen bubbla och tar för givet att det funkar likadant för alla andra.

Jag arbetar också över flera olika miljöer (mindre nu efter pandemin iofs), men jag förväntar mig likande rutiner när man byter miljö.
Självklart finns det scenarion där det är rimligt att muggar blir stående, men istället för att gå in i otrolig detalj om scenario och miljö, så diskuterar iaf jag utifrån "allmänna jobbsituationer".

I TS situation, så tycker jag framförallt det är dåligt att man lämnar disk över ens semester, vilket är ju en planerad ledighet

Men herregud, det är ju bara ett exempel, en fortsättning på en diskussion! Framförallt ett svar på en kommentar att någon kanske har någon form av diagnos och därför skulle må otroligt dåligt om någon plockade undan...
För mig är det en sanitär olägenhet om det dag 3 står EN halvfull mugg kaffe med mjölk för att jag tycker det är äckligt i en professionell miljö, och dessutom kan det börja lukta.

Tar man aldrig in gäster på kontoren så fine, men det är alltid svårt att diskutera sånt här på Buke eftersom ALLA har olika förutsättningar, använder kontoren olika, delar delar inte, osv.

Okej, då har vi olika bild på vad "sanitär olägenhet" innebär. :) Är helt med på att det är en fortsättning på diskussionen, men samtidigt gynnas ju knappast diskussionen om att hela tiden dra det till sin spets med överdrifter eftersom det tar bort fokuset på grundfrågan och plötsligt sitter man och diskuterar något helt annat än vad TS handlade om.

En annan grej jag lärt mig av denna tråden är vilken strong personlig relation en del personer verkar ha till deras arbetsyta.

Sålänge jag har ett skrivbord av lämplig storlek, ok stol, en monitor och sekondärt skrivbord och mus jobbar jag vadsomhelst - olika platser varje dag är ej ett problem

En annan grej jag lärt mig av denna tråden är vilken strong personlig relation en del personer verkar ha till deras arbetsyta.

Sålänge jag har ett skrivbord av lämplig storlek, ok stol, en monitor och sekondärt skrivbord och mus jobbar jag vadsomhelst - olika platser varje dag är ej ett problem

Fast för andra så kan det ju givetvis innebära ett problem. :) Då är det ju inte konstigt att man får en "relation" till sitt skrivbord, tänker jag.

Okej, då har vi olika bild på vad "sanitär olägenhet" innebär. :) Är helt med på att det är en fortsättning på diskussionen, men samtidigt gynnas ju knappast diskussionen om att hela tiden dra det till sin spets med överdrifter eftersom det tar bort fokuset på grundfrågan och plötsligt sitter man och diskuterar något helt annat än vad TS handlade om.
Fast att "dra saker till sin spets" och vad som är "överdrifter" är också tolkningsbara. För mig är det kanske ett problem med att mina kollegor aldrig går tillbaka med sin disk, för dig är det lugnt.

Bryr mig inte ett dugg, skulle nog ärligt inte ens märka om det stod en kaffemugg på min kollegas bord? Jag lämnar rätt ofta en mugg, man vill ju kunna återanvända sin favoritmugg nästa dag? 😄

Fast att "dra saker till sin spets" och vad som är "överdrifter" är också tolkningsbara. För mig är det kanske ett problem med att mina kollegor aldrig går tillbaka med sin disk, för dig är det lugnt.
Många har klargjort att det är rimligt att reagera på mögliga illaluktande saker.
Ingen har påstått motsatsen.
När folk fortsätter dra upp mögel, kaos mm så tänker jag att det är personer som inte kan se en smulig assiett utan att uppleva den som kaos och mögel.

Är det så du menar, att det är samma sak ungefär?

Många har klargjort att det är rimligt att reagera på mögliga illaluktande saker.
Ingen har påstått motsatsen.
När folk fortsätter dra upp mögel, kaos mm så tänker jag att det är personer som inte kan se en smulig assiett utan att uppleva den som kaos och mögel.

Är det så du menar, att det är samma sak ungefär?
Nej. Jag menar att en kaffekopp som stått ett par dagar antagligen börjar mögla. Diskussionen har ju tidigare även tagit upp saker som en kaffekopp som stått när folk varit på semester = antagligen möglat. Refererar inte bara vad som står i TS, utan även vad som sagts tidigare eller spånar vidare.

• Gilla
Reactions: Sel
Kaffekoppar, glas och stök på andras skrivbord stör mig inte. Visst jag kunde pika en nära kollega eftersom hon var expert på att samla på sig muggar, men det var med glimten i ögat. En annan kollega planerade vi att ta hans mugg som gymnasiearbete eftersom han aldrig diskade den och undersöka vad som händer med en kaffemugg som aldrig diskas.
På nuvarande arbetsplats har det varit kaos av många anledningar så jag har stort sett bara använt min termosmugg och sett till att mitt skrivbord har varit rent eftersom vi stundtals har varit 10 pers på 5 skrivbord och vi måste få det att funka. Nu har vi äntligen flyttat in i nya lokaler så när vi börjar igen ska vi försöka hitta platser som passar oss, hitta rutiner för disk osv.

Kaffekoppar, glas och stök på andras skrivbord stör mig inte. Visst jag kunde pika en nära kollega eftersom hon var expert på att samla på sig muggar, men det var med glimten i ögat. En annan kollega planerade vi att ta hans mugg som gymnasiearbete eftersom han aldrig diskade den och undersöka vad som händer med en kaffemugg som aldrig diskas.
På nuvarande arbetsplats har det varit kaos av många anledningar så jag har stort sett bara använt min termosmugg och sett till att mitt skrivbord har varit rent eftersom vi stundtals har varit 10 pers på 5 skrivbord och vi måste få det att funka. Nu har vi äntligen flyttat in i nya lokaler så när vi börjar igen ska vi försöka hitta platser som passar oss, hitta rutiner för disk osv.
På vad som händer med en kaffemugg som aldrig diskas kan jag svara :angel:
Däremot så lämnar jag den inte framme

Alla kanske bara kan ha sin egen kopp att ansvara för?
Jag har aldrig jobbat på ett typiskt kontor men känns ju självklart att man plockar undan disk efter sig. För de har väl inte tänkt dricka upp gammalt kaffe dagen efter ELLER???
Om man glömde kaffekoppen dagen innan är det ju bara att ösa ut slatten i vasken innan man häller på nytt dagen efter, inga problem.

Brukar inte glömma så många koppar som vissa och brukar ställa ut dem i diskmaskinen, och om man glömmer det en dag då städkillen kommer förbi så plockar han dem vilket blir besvär för honom så har blivit bättre på att komma ihåg. Förra städaren tog dem inte och det var inga som helst problem om någon annan plockade mina kaffekoppar och jag tog också någon enstaka räd genom kontoren efter kaffekoppar om det såg tomt ut i skåpen.

Sen kan jag se överbelamrade skrivbord och undra hur i hela fridens namn man kan få arbetsro där och hur personen har koll på alla sina papper och viktiga saker. Men det får stå för dem såklart, vi funkar olika. Jag städar mitt eget skrivbord och min egen mailkorg och skulle aldrig kommentera någon annans.
Ser inte vitsen med att undra. Min förra VD rotade då och då fram ett viktigt kontrakt ur en hög bland många på skrivbordet, då får man väl konstatera att han 1. hittade det och 2. antagligen inte skulle hittat det om det varit någon annanstans.

Själv är jag inte så stökig som han men tappar absolut lätt bort saker om jag försöker bringa ordning i något som oordnat. Enklaste exemplet är tex när man pluggade och fick nya papper varje dag. När jag satte in dem i pärmar var det lögn att hitta något igen och jag knäckte tre hålgörare och var tvungen att köpa nya hela tiden. När jag slängde dem innanför dörren när jag kom hem var det enkelt att hitta dem i kronologisk ordning.

Men coolt att du aldrig kommenterar någon annans :) ! tolerant och trevligt.

detta ar verkligen OT, men vad ar det for typ av jobb dar folk har egna rum egentligen?
Jag ser en mangd stora foretag som konsult, och dar finns det absolut inte, i manga fall har inte ens cheferna egna rum. Ar det mer vanligt i offentlig sektor, eller ar det norm pa mindre foretag?

Jag har eget kontor. Gammalt hus. Jag är tacksam varje dag för mitt eget rum. Jag skulle må väldigt dåligt i ett kontorslandskap. Jag behöver kunna stänga dörren om mig och jobba i lugn och ro. Ha ett eget kontor som jag göra lite personligt gör under för min trivsel!

@Nahar

Alltsa att asikterna gar isar om kontorsdesign vet jag, men fragan var om det finns nagon typ av arbetsgivare dar egna rum fortfarande ar vanligt, da jag aldrig sett nagra i mina 10 ar i arbetslivet.

(Sjalv skulle jag inte vilja ha enbart egna rum i kontoret - da kan jag val lika garna jobba hemma? Tycker ett kontor med varierande miljoer beroende pa vad som ska utforas ar bast (alltsa egenarbete, formella moten, "whiteboarding", team diskussioner etc).. men valdigt oT)

Fast det är väl ingenstans där man har enbart egna rum? På mitt jobb har alla eget rum (undantaget är några rum som är så stora att två pers delar). Gammalt kontorshus så en del av huset är gammal vaktmästarbostad och en del av de rummen får det plats två.

Men det finns ju ett antal mötesrum utöver kontoren. Från stora till små som man kan gå och sätta sig i där det finns whiteboard, projektor och möjlighet till videosamtal på stor skärm. Man behöver inte ha öppet landskap för att kunna ha mötesrum av olika storlekar.

Håller med dig, jag insåg detta för några år sedan när det var tal om att vi på kontoret inte skulle ha fasta platser, utan man sätter sig där det är ledigt - blev ramaskri på en del håll! Till saken hör att vi är konsulter, så ganska många av oss är ute hos kund flera dagar i veckan och det är väldigt sällan alla är inne samtidigt, så det hade verkligen varit praktiskt med mer flytande placering. Det blev dock inte så den gången, men har införts senare.

Håller med dig, jag insåg detta för några år sedan när det var tal om att vi på kontoret inte skulle ha fasta platser, utan man sätter sig där det är ledigt - blev ramaskri på en del håll! Till saken hör att vi är konsulter, så ganska många av oss är ute hos kund flera dagar i veckan och det är väldigt sällan alla är inne samtidigt, så det hade verkligen varit praktiskt med mer flytande placering. Det blev dock inte så den gången, men har införts senare.

Oj, att konsulter har fasta platser har jag aldeig hört om - som du säger så är man ju inte ofta på samma plats länge, så det var en generös arbetsgivare!

Sålänge det finns tillräxkligt med arbetsplatser gör det mig inget att flytta runt - vi har dock ett problem med ett underdimesionerat kontor, då det är ibland svårt att få tilgång till de miljöer man behöver, och det är frustrerande!

Oj, att konsulter har fasta platser har jag aldeig hört om - som du säger så är man ju inte ofta på samma plats länge, så det var en generös arbetsgivare!

Sålänge det finns tillräxkligt med arbetsplatser gör det mig inget att flytta runt - vi har dock ett problem med ett underdimesionerat kontor, då det är ibland svårt att få tilgång till de miljöer man behöver, och det är frustrerande!

Miljön jag behöver är fyra väggar och en dörr som går att stänga. Annars trivs jag inte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka