Disk gemensam kontorsyta

hahah, vad får dig att tro att jag lägger mig i andras uppdrag eller går och städar efter andra?
Låter som någon gör en massa antagningsr utifrån hur de vill föreställa sig att jag är ;)

Jag kan reglera mina känslor, så bara för att jag är irriterad, så låter hag inte det påverka mitt betwende/vara allmänt uppenbart - en annan basal grej i arbetslivet tycker jag.

Har man en diagnos som påverkar ens förmåga att komma i tid så skulle jag uppskatta om det hanterades proaktivt, typ att man planerar för en 15 min försening per rutin etc, snarare än att förvänta sig att världen automatiskt anpassar sig.
Vilket ju visar på en ännu större oförståelse inför andras perspektiv. Om X hade haft förmågan att planera in 15 minuter per rutin så skulle ju problemet inte funnits. Folk är olika bara, Y kanske fokuserade och glömde tiden.

Upphör aldrig att förvånas över personer som på något sätt anser att deras sätt, estetik på hem eller kläder eller städnivå är objektivt korrekt och alla som inte gör exakt så har objektivt fel. (ned till nivå -vika lakan. Som om Xs mormors lakansvikning är korrekt och Ys mormors lakansvikning är inkorrekt och det betyder är att Y är dum som inte ändrar sig.)

Nej. Jag menar att en kaffekopp som stått ett par dagar antagligen börjar mögla. Diskussionen har ju tidigare även tagit upp saker som en kaffekopp som stått när folk varit på semester = antagligen möglat. Refererar inte bara vad som står i TS, utan även vad som sagts tidigare eller spånar vidare.
Nej det sannolika är att den torkar in om det bara var bottenskyla. Om det är halvvägs upp tar det nog en vecka innan det börjar mögla och det tycker jag nog man har rätt att flytta på om någon råkat glömma.

Vilket ju visar på en ännu större oförståelse inför andras perspektiv. Om X hade haft förmågan att planera in 15 minuter per rutin så skulle ju problemet inte funnits. Folk är olika bara, Y kanske fokuserade och glömde tiden.

Upphör aldrig att förvånas över personer som på något sätt anser att deras sätt, estetik på hem eller kläder eller städnivå är objektivt korrekt och alla som inte gör exakt så har objektivt fel. (ned till nivå -vika lakan. Som om Xs mormors lakansvikning är korrekt och Ys mormors lakansvikning är inkorrekt och det betyder är att Y är dum som inte ändrar sig.)

Men om samhället ska fungera så måste vi ha vissa universiella principer - funkar inte så bra för en tågförare att vara 15 min sen för att den "glömde tiden" t.ex.

Likväl i andra jobb så påverkas andra av ditt beteende. Jag arbetar i en miljö där 15 min kan vara hela mötestiden, så då är det liksom kört om du inte kan hålla tiden.

Har man någon diagnos som gör det omöjligt att hålla tiden så får man ju självklar söka sig till miljöer där punktlighet inte är så viktigt, och typ kommunicera "anta att alla möten jag organiserar börjar 15 minuter efter utsatt tid".

• Gilla
Reactions: Sel
Men om samhället ska fungera så måste vi ha vissa universiella principer - funkar inte så bra för en tågförare att vara 15 min sen för att den "glömde tiden" t.ex.

Likväl i andra jobb så påverkas andra av ditt beteende. Jag arbetar i en miljö där 15 min kan vara hela mötestiden, så då är det liksom kört om du inte kan hålla tiden.

Har man någon diagnos som gör det omöjligt att hålla tiden så får man ju självklar söka sig till miljöer där punktlighet inte är så viktigt, och typ kommunicera "anta att alla möten jag organiserar börjar 15 minuter efter utsatt tid".
Ja så kan det vara, att ett yrke inte passar om man inte kan vara punktlig, som lokförare, jag tycker ju inte om när lokförare är sena. Men jag vet ju inte vilket ditt yrke är så jag svarar rent generellt.

Sedan skiftar ju de universella principerna tid. Jag gillar inte om gäster skulle vara tio minuter tidiga, men tio minuter sena går alldeles utmärkt.

Oj, att konsulter har fasta platser har jag aldeig hört om - som du säger så är man ju inte ofta på samma plats länge, så det var en generös arbetsgivare!

Sålänge det finns tillräxkligt med arbetsplatser gör det mig inget att flytta runt - vi har dock ett problem med ett underdimesionerat kontor, då det är ibland svårt att få tilgång till de miljöer man behöver, och det är frustrerande!
Det är olika hur konsulter jobbar. En del är tämligen stationära andra är på olika platser var dag. Alla hos oss har en egen plats, även konsulter. Samtidigt är det uttalat att det är okej att låna en plats.

Miljön jag behöver är fyra väggar och en dörr som går att stänga. Annars trivs jag inte.

Så kan det vara och då passar man inte heller in i alla typer av verksamheter som ställer andra krav. I min bransch är det allra vanligast med flerpersonerskontor eller kontorslandskap om det är större företag. Det är på samma sätt som när man har andra saker som krävs för att man ska kunna trivas, ju mindre flexibilitet desto färre tjänster som fungerar. Det fina är att det räcker att man hittar exakt en man trivs med vid varje tillfälle. Och omvänt, ju mindre flexibilitet från företaget, desto fler personer som inte kan komma ifråga för en anställning - och även här räcker det att man hittar tillräckligt många riktigt duktiga som kan trivas inom de ramar verksamheten kan bedrivas.

Fast då får en ju ha ett jobb där punktlighet inte är av större vikt.
Jobbar du på bandet på Volvo och är 15 min sen är en mer eller mindre katastrof och kan bli stopptid medan där jag är nu så väntar jobbet på en tills man kommer och ingen behöver täcka upp.

Samma som att jag inte jobbat med att ta mig igenom mycket text eller skriver en massa för det går inte ihop med mitt handikapp och andra skulle behöva täcka upp för mig.

Så länge det rör sig om en kollegas kvarglömda kopp så är det snarare den som reagerar starkts problem. Det låter jobbigt att irritera sig så.
Fast jag har aldrig pratat om EN kvarglömt kopp någonstans (OM den inte börjar mögla eller lukta), utan när det blir stökigt, flera koppar, kanske någon tallrik eller vad fasiken det nu kan vara. Jag irriterar mig på när jag behöver skämmas över att ta in externa personer på kontoret. Hade vi aldrig haft gäster eller sånt så hade jag verkligen inte brytt mig. Jag vill bara att det ska se städat och bra ut på kontoret när det är andra där. En kopp på ett skrivbord är inte stökigt...
Det är exakt samma anledning som att vi 1-2 gånger per år rensar i alla bokhyllor, lägger ned sådant som ska till arkivet eller kastar sånt vi inte behöver. För att det ska vara ordning och en bra arbetsmiljö.

Fast då får en ju ha ett jobb där punktlighet inte är av större vikt.
Jobbar du på bandet på Volvo och är 15 min sen är en mer eller mindre katastrof och kan bli stopptid medan där jag är nu så väntar jobbet på en tills man kommer och ingen behöver täcka upp.

Samma som att jag inte jobbat med att ta mig igenom mycket text eller skriver en massa för det går inte ihop med mitt handikapp och andra skulle behöva täcka upp för mig.
Ja som jag skrev i förra inlägget :)

Oj, att konsulter har fasta platser har jag aldeig hört om - som du säger så är man ju inte ofta på samma plats länge, så det var en generös arbetsgivare!

Sålänge det finns tillräxkligt med arbetsplatser gör det mig inget att flytta runt - vi har dock ett problem med ett underdimesionerat kontor, då det är ibland svårt att få tilgång till de miljöer man behöver, och det är frustrerande!
Hos oss jobbar konsulterna i stort sett aldrig på vårt kontor utan på sina egna, vi träffas för möten de får sina uppgifter och åker tillbaka och jobbar på sina respektive företag. Vi är då köpare av tjänsterna.

Angående mötesrum så har vi såklart det, det får sällan plats 15 personer på våra rum och alla har inte stora väggskärmar på sina rum att visa på. Så vi har bokningsbara mötesrum från små grupprum upp till rum för några hundra personer.

Fast jag har aldrig pratat om EN kvarglömt kopp någonstans (OM den inte börjar mögla eller lukta), utan när det blir stökigt, flera koppar, kanske någon tallrik eller vad fasiken det nu kan vara. Jag irriterar mig på när jag behöver skämmas över att ta in externa personer på kontoret. Hade vi aldrig haft gäster eller sånt så hade jag verkligen inte brytt mig. Jag vill bara att det ska se städat och bra ut på kontoret när det är andra där. En kopp på ett skrivbord är inte stökigt...
Det är exakt samma anledning som att vi 1-2 gånger per år rensar i alla bokhyllor, lägger ned sådant som ska till arkivet eller kastar sånt vi inte behöver. För att det ska vara ordning och en bra arbetsmiljö.
Men låt säga tre kaffekoppar och högar med papper. Tror inte man behöver skämmas över det alltid.

Hos oss jobbar konsulterna i stort sett aldrig på vårt kontor utan på sina egna, vi träffas för möten de får sina uppgifter och åker tillbaka och jobbar på sina respektive företag. Vi är då köpare av tjänsterna.

Angående mötesrum så har vi såklart det, det får sällan plats 15 personer på våra rum och alla har inte stora väggskärmar på sina rum att visa på. Så vi har bokningsbara mötesrum från små grupprum upp till rum för några hundra personer.

Vi har ett par gästplatser som konsulter och andra som kommer och jobbar hos oss en kortare tid kan låna. Ibland har det varit egna rum och ibland flera i ett större rum.

Så kan det vara och då passar man inte heller in i alla typer av verksamheter som ställer andra krav. I min bransch är det allra vanligast med flerpersonerskontor eller kontorslandskap om det är större företag. Det är på samma sätt som när man har andra saker som krävs för att man ska kunna trivas, ju mindre flexibilitet desto färre tjänster som fungerar. Det fina är att det räcker att man hittar exakt en man trivs med vid varje tillfälle. Och omvänt, ju mindre flexibilitet från företaget, desto fler personer som inte kan komma ifråga för en anställning - och även här räcker det att man hittar tillräckligt många riktigt duktiga som kan trivas inom de ramar verksamheten kan bedrivas.
Forskning visar ju dock på att alla människor fungerar sämre i öppna kontorslandskap. Sen finns det de som uthärdar det bättre än andra. Det tänker jag att man som arbetsgivare borde tänka på. Att små team delar rum är ju en sak, men då är det bäst när det är personer som jobbar med samma sak som delar så det finns en funktion i delandet utöver att det är lokaleffektivt.

Jag tänker så här, är man darrhänt är det olämpligt att vara hjärnkirurg, men om jag har ett jobb där någon stör sig på min darriga handstil så är det dens problem. Så att ha svårt med punktlighet när man är lokförare är olämpligt att bli någon minut sen till ett möte eller komma 15 minuter sent till jobbet är ju inget som egentligen bär någon större vikt för något mer än att det är irriterande och då således den som irriterar sig som äger det problemet.

Forskning visar ju dock på att alla människor fungerar sämre i öppna kontorslandskap. Sen finns det de som uthärdar det bättre än andra. Det tänker jag att man som arbetsgivare borde tänka på. Att små team delar rum är ju en sak, men då är det bäst när det är personer som jobbar med samma sak som delar så det finns en funktion i delandet utöver att det är lokaleffektivt.

Ja, det var den typen av del av verksamheter jag avsåg - där allt arbete genomförs i små team - inte alla tänkbara verksamheter eller alla tänkbara delar av ett företag.

Om delandet är drivet av lokaleffektivitet blir det kontraproduktivt, men min erfarenhet är att det är helt andra värden man vill komma åt (och eftersom det i den typen av verksamheter också är överlägset effektivast, vill nästan alla deltagare också ha det så - dvs sitta ihop med dem man måste interagera med 5-30 gånger per arbetsdag).

Sen får man utöver det ta individuella hänsyn och anpassa i den mån det går. Någon kanske måste ha en alternativ plats i singelrum där hen kan sitta vissa dagar när interaktionsbehovet inte är lika stort.

Om det är så stökigt att det är olämpligt att visa runt kunder så är det chefens/arbetsledningens problem. Det är de som i så fall borde skämmas. Om de är okej med ordningen eller inte lyckas upprätthålla vald nivå behöver man hitta ett sätt att leva med det eller hitta ett jobb som motsvarar ens krav. Det är i vart fall ens eget problem, inte kollegorna.

Oavsett så är det företeelsen att bli irriterad av enstaka koppar/fat eller något motsvarande jag tänker på. Det måste vara jobbigt att leva med det.

Jag kanske ska förtydliga - det är alltså inte hos en kund/uppdragsgivare som jag/vi haft fasta arbetsplatser, utan på vårt eget kontor, det är konsultfirman som är min arbetsgivare. Vi är inte resurskonsulter som kunderna hyr in, utan projektkonsulter, vi kör avgränsade projekt ihop med våra kunder, levererar det vi ska och går sedan vidare till nästa kund och projekt. Normalt sitter jag inte och jobbar självständigt hos kunden, utan jag är där för gemensamma möten och workshopar, resten av tiden sitter jag antingen på kontoret eller hemma och sköter den självständiga delen av jobbet. Just jag sitter mycket hemma, men jag har ju kollegor som sitter på kontoret alla dagar de inte är hos kund. I perioder kan det bli fem dagar i veckan, i perioder betydligt mindre. Men det är ju vårt "hemmakontor" oavsett. Numera utan fasta arbetsplatser :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka