Disk gemensam kontorsyta

Jag brukar plocka och fixa, funkar ganska avkopplande som ”paus”. När man hämtar 10-15 koppar från samma skrivbord brukar jag påtala det.

I nya lokalerna har vi 2 diskmaskiner, så det finns inga argument som duger för att inte ställa in i maskinen.

De flesta sitter i rum med 2-4 personer, så nånstans krävs att man tar ansvar för sin egen och andras arbetsmiljö - och kommer det besök får det gärna se hyfsat ut.

@Nahar

Alltsa att asikterna gar isar om kontorsdesign vet jag, men fragan var om det finns nagon typ av arbetsgivare dar egna rum fortfarande ar vanligt, da jag aldrig sett nagra i mina 10 ar i arbetslivet.

(Sjalv skulle jag inte vilja ha enbart egna rum i kontoret - da kan jag val lika garna jobba hemma? Tycker ett kontor med varierande miljoer beroende pa vad som ska utforas ar bast (alltsa egenarbete, formella moten, "whiteboarding", team diskussioner etc).. men valdigt oT)

Många vårdgivare inom mottagningsverksamhet har egna rum. Jag är logoped och vi jobbar i stort sett alltid en-till-en med patienter. Ska alla i arbetslaget kunna patienter samtidigt så är egna rum den enda rimliga lösningen.

Jag är otroligt glad i min dörr och så tacksam att jag slipper kontorslandskap.

Många vårdgivare inom mottagningsverksamhet har egna rum. Jag är logoped och vi jobbar i stort sett alltid en-till-en med patienter. Ska alla i arbetslaget kunna patienter samtidigt så är egna rum den enda rimliga lösningen.

Går ju tyvärr mer och mer mot delade rum även inom mottagningar i vården. För några år sedan hade alla eget rum på min klinik, nu är det väldigt få. Finns bokningsbara mottagningsrum istället. Hemskt.

(Jag har fortfarande eget rum, men min rum används till annat de dagar jag inte är på plats)

Jag tror att @Steffie tänkte på mer traditionella kontorsyrken och inte på mottagningsverksamheten inom vården. Att bedriva vård i 1-till-1 med patienter öppen kontorsmiljö vore inte i enlighet med lagar och regler.

@Nahar

Alltsa att asikterna gar isar om kontorsdesign vet jag, men fragan var om det finns nagon typ av arbetsgivare dar egna rum fortfarande ar vanligt, da jag aldrig sett nagra i mina 10 ar i arbetslivet.

Oj, så himla ovanligt är det väl ändå inte? Men du befinner dig kanske inte heller i Sverige? Vi har delade kontor och det blir en del pyssel om båda har Teams-möten t ex. Då får man sätta sig någon annanstans. På så vis är det sämre, det är för mig då bättre att jobba hemifrån istället för att dela kontor.

Har tänkt lite sedan jag skrev mitt svar. Jag är bibliotekarie och lärare och det är mer regel än undantag att skrivborden är överlastade. Vi sitter sällan längre stunder och har inga kunder eller annat som kommer in i våra rum.
Tänker att det är skillnad på om arbetsrummet/kontoret är mer offentligt sas.

Vi sitter 1-3 i rummen. När alla 3 är på plats i mitt rum och vi pratar i telefon samtidigt blir det ganska uppenbart hur absurt det är, skärmar till trots.

Dessutom jobbar vi i sekretesskänslig miljö, så det är även eg rätt olämpligt. Tycker jag.

Men kommunen har kikat på aktivitetsbaserade kontor.

Blir det verklighet byter jag kommun.

Oj, så himla ovanligt är det väl ändå inte? Men du befinner dig kanske inte heller i Sverige? Vi har delade kontor och det blir en del pyssel om båda har Teams-möten t ex. Då får man sätta sig någon annanstans. På så vis är det sämre, det är för mig då bättre att jobba hemifrån istället för att dela kontor.

Nej, jag ar i UK, men har varit pa flera kunders skandinaviska och amerikanska kontor, och det ar samma stil dar - tror det handlar mer av typen av arbetsgivare? Jag jobbar med stora finansiella institut, typ banker och forsakringsbolag och har aldrig sett individuella (eller delade) kontor som norm - det har alltid varit nagon version av kontorslandskap

Att ha tillrackligt med platser for telefonsamtal/moten ar ofta ett problem dock - vi har olika versioner av "phonebooths" som helt enkelt ar mindre arbetsrum med bara ett bord och en stol typ sa man far en isolerad miljo, men ofta finns det inte tillrackligt av dessa

@Nahar

(Sjalv skulle jag inte vilja ha enbart egna rum i kontoret - da kan jag val lika garna jobba hemma? Tycker ett kontor med varierande miljoer beroende pa vad som ska utforas ar bast (alltsa egenarbete, formella moten, "whiteboarding", team diskussioner etc).. men valdigt oT)
Jag har eget kontor liksom många hos oss. Jobbar inom kommunalverksamhet, förvisso delar en del kontor med varandra om de är stora nog. Vi går såklart ut ur våra kontor och kliver in i varandras när vi behöver prata med varandra om något. Det tar ca 5 sekunder att göra jämfört med om jag sitter hemma och jobbar och måste ringa upp någon istället. Jättestor skillnad faktiskt. Vad kontorsdesigner har åsikter om vet jag inte men forskningen är rätt entydig, lägre produktivitet och koncentration med öppna lösningar än med egna kontorsrum. Det är budgetsnålt i investeringsskedet men kostar i förlorad produktivitet i det långa loppen.

Gemensamma ytor, räknas inte det till ett kontorslandskap? Det är det jag menar i alla fall, kanske fel ordval. Tycker ändå att man borde kunna ta undan disk efter sig innan man går hem, varför är det så konstigt tyckt av mig? 🤷🏻‍♀️

Nej, det är ju varsitt skrivbord? Det är väl ändå ingen gemensam yta. "Gemensam yta" är för mig konferensrum, mötesrum, kök etc.

Om någon kollega rört mitt skrivbord, ännu värre tagit mina muggar och lämnat en lapp om det, hade jag blivit otroligt kränkt.

Även om man delar rum så är ju skrivborden ens egna.

Ska jag gå och slänga kollegans stora pappershögar eller vända ner bilderna på deras barn för att jag stör mig på dom? Nej, man ska ge fan i att peta på det sista personliga utrymmet i kontorslandskapet.

Sköt ditt och skit i andra. Är det ohygieniskt så ta det med chefen, så får hen ta det med kollegan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka