Sv: Direktreglering
ATG i Malmö skickar alltid faktura. Det hade jag faktiskt krävt om jag hade haft hästen inneliggande på klinik, man ska inte behöva ta ett lån för att kunna få hem en försäkrad häst. Riktigt dålig service om de inte tillhandahåller det.
Strömsholm har länge haft samma sätt som Ultuna nu har, betalning vid hämtning. Vet inte hur det är nu på Ultuna, inte varit in på länge, men tidigare hade de STORA skyltar i receptionen om det (inkl att de kan kräva hela eller delar av summan i förskott om det är en kostsam op t ex och hästen är oförsäkrad).
Tyvärr är anledningen att de hade alldeles för stort svinn.
På smådjurssidan har det varit 'betala först, få ut djuret sen' länge, länge och nästan överallt. Helt enkelt för att djurägare är förbannat dåliga på att betala, tyvärr.
I vissa distrikt har till och med distriktsveterinärerna slutat fakturera, är du inte känd och betrodd kund så betalar du på plats. Och de drar sig inte för att fråga om du verkligen kan betala innan de kommer, fick en kompis uppleva.
Det är förbaskat tråkigt dock, speciellt som det kan bli så höga summor som är svårt att få fram. Men det finns ju tyvärr en anledning, orsakad av att så många skitit i att betala.
Min hemmaveterinär, har en liten privatklinik. Han slutade fakturera för flera år sedan, då han alltid hade cirka 50 000 kr som han låg ute med, i förfallna fakturor som folk inte betalat. Och då ska man vara medveten om att det sällan blir direkt kostsamt där, inga 20 000 kronorsräkningar inte, utan snarare en hel massa på mellan 500 - 3000 kr. Och ändå var folk riktigt dåliga på att betala. Och värst var tydligen hästfolket =/
Hästfolk är ju i många kretsar okända för att vara dåliga på att betala. Lilla bilverkstaden i byhålan här har i princip börjat ta betalt i förskott när det kommer in en hättransport för reparation. Annars står de där med en transport som tar upp plats och en obetald fodran. Tragiskt är bara förnamnet =/