Direktreglering

Giganten

Trådstartare
Min häst står på ultuna, åkte in i söndags, ska hämta imorgon lördag.
Hur blir det med direktregleringen nu när det är helg?
Hon är försäkrad i Agria. Vetvård upp till 60.000:-. Vi är uppe i 20500:-.

Sv: Direktreglering

Ring och fråga. När vi hade häst på strömsholm som vi fick hämta hem påskhelgen gjorde de så att de direktreglerade och skickade faktura i efterhand. Men det var bara för att det var långhelg sa de annars fick man vänta till det blev vardag igen.

det var veterinären själv som ringde vid 19 tiden idag och sa att vi skulle vara där klockan 13.00 och hämta pållan... 20.000:- är rätt maffigt att hosta upp sådär...

Tag med ditt försäkringsbrev så att dom kan se att hästen är försäkrad, kanske
något som bevisar att du har betalat din premie också.
Hoppas att det går bra :)!

Det är som är jobbigt är att jag ansökt om autogiro precis i veckan, och försäkringen skrevs över på mig i veckan från syrran (har tagit över hästen precis). Men jag har ju fått papper hem om att försäkringen är överskriven på mig och summan jag ska betala.

Är det någon karenstid när du tar över försäkringen? Kan ju vara värt att kolla så att du verkligen får någon ersättning!

Vid nytecknad försäkring brukar det vara karenstid på 20 dagar på de flesta försäkringar.

Senast ändrad:

Hon åkte in akut för en jätteläskig hovböld och blev stående på ultuna i exakt 1 vecka.
Så här står det på agrias hemsida:
"Vid skador orsakade av yttre våld tillämpas ingen karenstid".

Det borde väl inte gälla när försäkringen är övertagen, då har ju hästen vart försäkrad hela tiden i samma bolag.

Ang ursprungsfrågan vet jag faktiskt inte, jag har bara varit inne på ATG och där reglerar de fakturan innan jag får den hemskickad.

Edit, jag tror inte att en hovböld räknas som yttre våld, men det kanske det gör?

Försäkringen har stått på syrran i Agria sen hästen var fosterförsäkrad. Och nu ville jag ta över den, samma försäkring, samma allting, samma efternamn på ägaren, bara annat förnamn och personnummer, just för att händer det något med hästen så vill jag ha koll på försäkringen, kostnader och dyl utan att behöva kontakta syrran som inte längre har med hästen att göra, mer än att hon äger den på pappret.

Veterinären sa att det var yttre våld... Akut skada.

Tyvärr så är risken stor att de kräver dig på betalning när du hämtar hästen, även om man har avtalat om direktreglering så kan det strula iom att det är helg och de inte kan få fram uppgifterna från försäkringsbolaget vad som ska ersättas.

ATG i Malmö skickar alltid faktura. Det hade jag faktiskt krävt om jag hade haft hästen inneliggande på klinik, man ska inte behöva ta ett lån för att kunna få hem en försäkrad häst. Riktigt dålig service om de inte tillhandahåller det.

det är väl just det jag fasar för. Hur ska jag kunna få ett lån på en helg...

När jag hämtade hem min fölunge som stog på Skara förra året så fick jag en faktura, då de inte kunde ta betalt på helgen. då var den reglerad med försäkringsbolaget. Han stog inne ett dygn med kolik o det skulle gått på 10500kr, men jag betalade bara självrisk+20% i slutändan.

Tyvärr finns det gott om hästägare/djurägare med dålig betalningsvilja, jag tror att Ultuna kan vägra lämna ut hästen utan att de får betalt. TS borde fått skriva under ngt godkännande där villkoren framgår huruvida de accepterar faktura eller inte. Jag har under årens lopp fått skriva under ett flertal ggr att betalning ska ske innan utlämnande av patienten, andra gånger har allt gått på faktura och inget betalats kontant oavsett om det varit sånt som ersätts av f-bolag eller inte.

*Kl*

Det bästa i sådana här fall är att helt enkelt ringa och fråga Ultuna. Grunden är att det betalas när hästen hämtas, punkt. Ingen fakturering.

Däremot vet jag att de ibland frångår detta när de inte kan direktreglera. Vilka fall de gör/inte gör det i däremot bedömer de nog själv.

Alternativet är att hästen står kvar - på din bekostnad - tills på måndag, om du inte har råd att lösa ut den innan direktregleringen.

Nu har ju säkert TS åkt för att hämta hästen, men för framtida bruk.

ATG i Malmö skickar alltid faktura. Det hade jag faktiskt krävt om jag hade haft hästen inneliggande på klinik, man ska inte behöva ta ett lån för att kunna få hem en försäkrad häst. Riktigt dålig service om de inte tillhandahåller det.

Strömsholm har länge haft samma sätt som Ultuna nu har, betalning vid hämtning. Vet inte hur det är nu på Ultuna, inte varit in på länge, men tidigare hade de STORA skyltar i receptionen om det (inkl att de kan kräva hela eller delar av summan i förskott om det är en kostsam op t ex och hästen är oförsäkrad).

Tyvärr är anledningen att de hade alldeles för stort svinn.

På smådjurssidan har det varit 'betala först, få ut djuret sen' länge, länge och nästan överallt. Helt enkelt för att djurägare är förbannat dåliga på att betala, tyvärr.

I vissa distrikt har till och med distriktsveterinärerna slutat fakturera, är du inte känd och betrodd kund så betalar du på plats. Och de drar sig inte för att fråga om du verkligen kan betala innan de kommer, fick en kompis uppleva.

Det är förbaskat tråkigt dock, speciellt som det kan bli så höga summor som är svårt att få fram. Men det finns ju tyvärr en anledning, orsakad av att så många skitit i att betala.

Min hemmaveterinär, har en liten privatklinik. Han slutade fakturera för flera år sedan, då han alltid hade cirka 50 000 kr som han låg ute med, i förfallna fakturor som folk inte betalat. Och då ska man vara medveten om att det sällan blir direkt kostsamt där, inga 20 000 kronorsräkningar inte, utan snarare en hel massa på mellan 500 - 3000 kr. Och ändå var folk riktigt dåliga på att betala. Och värst var tydligen hästfolket =/

Hästfolk är ju i många kretsar okända för att vara dåliga på att betala. Lilla bilverkstaden i byhålan här har i princip börjat ta betalt i förskott när det kommer in en hättransport för reparation. Annars står de där med en transport som tar upp plats och en obetald fodran. Tragiskt är bara förnamnet =/

Jag ska vara där klockan 13 så jag har inte åkt ännu :).
Men ringde ultuna, jag får en faktura, för dom hade inte räknat klart ännu.
Så nu släppte det magonda.
Oavsätt om försäkringen täcker eller inte så får jag hem henne.
Så får jag lösa det när fakturan kommer. Vilket jag självklart gör.

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 261
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
1 047
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
Svar
18
· Visningar
936
Senast: Mearas
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar