Direktreglering

Sv: Direktreglering

Jag ska vara där klockan 13 så jag har inte åkt ännu :).
Men ringde ultuna, jag får en faktura, för dom hade inte räknat klart ännu.
Så nu släppte det magonda.
Oavsätt om försäkringen täcker eller inte så får jag hem henne.
Så får jag lösa det när fakturan kommer. Vilket jag självklart gör.

Skönt! Och jo är ju lättare att lösa på vardag, och när man har 30 dagar på sig liksom. Fast vad jag läst i tråden ska din försäkring täcka.

jag hoppas det. Annars får jag ringa banken och lösa det. Nu släppte den stora tunga stenen över att behöva lösa allt på en lördag...

kl

nu jobbar jag med smådjurssjukvård och inte med häst, men vi har som policy att om beloppet överskrider 5000kr så kan vi på helgen göra en preliminäruträkning av vad försäkringsbolagets ersättning blir och diffar det på något så får djurägaren en faktura/kreditnota på det i efterskott när det blivit vardag och vi kunnat reglera. Men det informeras djurägaren om redan vid inskrivning.

Strömsholm har länge haft samma sätt som Ultuna nu har, betalning vid hämtning. Vet inte hur det är nu på Ultuna, inte varit in på länge, men tidigare hade de STORA skyltar i receptionen om det (inkl att de kan kräva hela eller delar av summan i förskott om det är en kostsam op t ex och hästen är oförsäkrad).

Tyvärr är anledningen att de hade alldeles för stort svinn.

På smådjurssidan har det varit 'betala först, få ut djuret sen' länge, länge och nästan överallt. Helt enkelt för att djurägare är förbannat dåliga på att betala, tyvärr.

I vissa distrikt har till och med distriktsveterinärerna slutat fakturera, är du inte känd och betrodd kund så betalar du på plats. Och de drar sig inte för att fråga om du verkligen kan betala innan de kommer, fick en kompis uppleva.

Det är förbaskat tråkigt dock, speciellt som det kan bli så höga summor som är svårt att få fram. Men det finns ju tyvärr en anledning, orsakad av att så många skitit i att betala.

Min hemmaveterinär, har en liten privatklinik. Han slutade fakturera för flera år sedan, då han alltid hade cirka 50 000 kr som han låg ute med, i förfallna fakturor som folk inte betalat. Och då ska man vara medveten om att det sällan blir direkt kostsamt där, inga 20 000 kronorsräkningar inte, utan snarare en hel massa på mellan 500 - 3000 kr. Och ändå var folk riktigt dåliga på att betala. Och värst var tydligen hästfolket =/

Hästfolk är ju i många kretsar okända för att vara dåliga på att betala. Lilla bilverkstaden i byhålan här har i princip börjat ta betalt i förskott när det kommer in en hättransport för reparation. Annars står de där med en transport som tar upp plats och en obetald fodran. Tragiskt är bara förnamnet =/

Jag fick faktura för min katt på Strömsholm, då tiden jag hade för röntgen och ultraljud av lungor och hjärta var för sent för att kunna direktreglera. Gick på runt 2700 kr tror jag. Men då hade hon legat inne innan, så jag var inte helt främling. Trots detta blev jag förvånad, som du skriver är det ytterst då ställen som fakturerar. Men glad förstås.

Försäkringer täcker allt om man tar över den.
Lycka till!
Försäkringen täcker allt den enligt villkoren ska täcka, inget annat. Det är många djurägare som inte kan villkoren i sina egna försäkringar och i synnerhet häst kan det bli smärtsamma upptäcker. När jag var inne med mitt fullblod så poängterades det flera ggr vad kostnaden var uppe i, just för att de haft många som trott att försäkringen täckt mer än vad den gjort. Jag var fullt på det klara vilken försäkring jag hade och var taket gick, så den biten var aldrig ngt problem , men det blev en dyr smäll för f-bolaget och det hela sluta i många tårar pga en död häst för mig.

Senast ändrad:

Jag är hyfsat bekant med det aktuella bolagets villkor och i detta fall lär det täcka kosnaderna (exkl självrisk & 20%)

Senast ändrad:

Jag fick faktura för min katt på Strömsholm, då tiden jag hade för röntgen och ultraljud av lungor och hjärta var för sent för att kunna direktreglera. Gick på runt 2700 kr tror jag. Men då hade hon legat inne innan, så jag var inte helt främling. Trots detta blev jag förvånad, som du skriver är det ytterst då ställen som fakturerar. Men glad förstås.

Mm, jag fick faktura på mammas katt när den var in en söndag på jour strax innan jul och de inte kunde reglera då med. Blev väldigt förvånad dock då Ultuna varit snarast rabiat med att inte ge faktura innan alldeles oavsett.

Men förhoppningsvis börjar de släppa lite på reglerna i sådana fall. Bara hopps djurägarna sköter förtroendet.

Annars tyckte jag det som ngn skrev och jag vet vissa andra kliniker gör var bra - att uppskatta hur mycket bolaget ersätter och sen fakturera/kreditera ev diff. Kräver ju dock att äg har gällande försäkringsbrev med sig, men annars känns ju den lösningen ganska bra.

På Ultuna står det på inskrivningen att man betalar innan man hämtar sin häst.

När började de med det?
Jag har alltid fått Faktura.
Men jag är en gammal och god betalare som aldrig har missat en räkning där.
Kund sedan 1986.

Det kanske spelar roll?

Från hemsidan:

Fr o m 1 okotber 2007 gäller KORTBETALNING, innan hästen går hem.
Tyvärr tar vi ej emot kontanter, " endast kortbetalning ". Var vänlig tag med försäkringsnummer om direktreglering önskas. Glöm inte passet.

Om det var då de började med 'kontant betalning' när hästen hämtas vet jag inte.

Jag var där senast hösten 2006 med häst, då stod det stooora skyltar i inskrivningen att de kunde kräva förskottsbetalning vid dyrare ingrepp och oförsäkrad häst osv. Min opererades ju och stod där nästan 2 v, slutnotan var på väl över 30 000 kr, reglerades med försäkringsbolaget och sen fick jag en räkning på 1200 pix för skoning (allt annat tog bolaget, fast självrisk och ingen procentdel)

På smådjur däremot står på inskrivningsmeddelandet att det ska betalas när djuret hämtas, och att de Ultuna (eller ja UDS nu då) INTE tar ansvar för om det blir trassel med direktregleringen eller kan garantera det går att reglera. Dock så har de som sagt skickat faktura när det inte gått reglera på helg på smådjur senast december 2008. Dvs de reglerade på måndagen och skickade sen räkning, ville inte ens se försäkringsbrev. Gällde en katt och ganska 'blygsam' slutnota, 5000 kr någonting.

Jag vet jag funderade då om jag (eller ja mamam fick fakturan men jag var in med katten) fick räkning för jag var känd där, både som kund och att mina hundar ger/gav blod där, men sen hört flera som fått räkning på samma vis, om de varit 'kända' eller ej vet jag dock inte.

'Min' hästklinik fakturerar ju fortfarande allt på standard, väldigt skönt. Även om det numera är hyfsat lugnt oavsett sålänge det inte är katten eller ponnyn det gäller. De andra står i bolaget med telefonreglering, dvs jag har nästan slutat direktreglera. Jag betalar, ringer bolaget och 3 - 5 dagar senare har jag pengarna. Värre med andra bolaget som det tar en månad att få igen pengarna..

Tycker det borde gå och direktreglera men dock är de ju helg.
Där ja va in på med förra häst va man tvungen o betala när man hämta hästen.
hoppas det löser sig!

jag hoppas det... Var på apoteket igår och handlade bandage och dyl som jag kommer behöva, 1200:- bara där, då hade dom inte ens allt...

Jag har ingen aning för jag har aldrig varit med egen häst. Men när jag varit med andra så har jag noterat det, första gången måste varit kanske 2004 eller nåt sånt.

jag ska skicka in alla kvitton så får vi se vad dom täcker...

Annars gick det jättebra igår :). Nu väntar jag bara på fakturan...

Bandage täcks inte i någon rehabförsäkring jag sett - tyvärr. Lite tråkigt, då de som du märkt kan bli ruskigt dyrt. Varit där själv, två ggr. Tusenlapparna bara flög.

Hojta (PM:a) om du vill veta var du kan köpa vetrap (klisterlinda) kartongvis hyfsat billigt =)

funderade faktiskt om det finns bolag med fast självrisk. Agria har inte det va? Första gången någonsin som jag använt en djurförsäkring...

Jo det finns det men inte Agria. Men det finns både fördelar och nackdelar med allt. Man måste kolla om de täcker mediciner, resor och sånt. Mediciner kan typ ruinera en... :crazy:

funderade faktiskt om det finns bolag med fast självrisk. Agria har inte det va? Första gången någonsin som jag använt en djurförsäkring...

Agria hade det förr men slopat den, samma sak gälelr för Folksam, de var först med fast självrisk, och jag undrar om de inte var först med att sluta med det med. Hursom, både Agria och Folksam har slutat. Sveland var seeeena med att införa det, och har det kvar. IF vet jag inte när de införde men de har det kvar.

Så i dagsläget har IF och Sveland fast självrisk. Sveland täcker dock ganska dåligt i övrigt, vilket är värt att veta. Veterinärens resor, medicin på recept etc täcks inte i Sveland (TYVÄRR). IF däremot har ett skydd i klass med Agria och på vissa punkter även högre. Där ersätts i utökade varianten även resor, medicin på recept osv. Bandage tror jag inte ersätts men ska inte svära på det utan att kolla (de förvånade ang hunden, ersatte medicinskt foder och shampoo, iofs bara med 500 kr/år men 500 är mer än 0 kr iaf)

Dock, byt inte bolag på en häst som varit försäkrat sedan föl, än mindre om den haft en skada.

Och nästa år kan det se helt annorlunda ut, dvs då kan IF & Sveland ha slutat de med, eller inte, omöjligt veta.

Jo det finns det men inte Agria. Men det finns både fördelar och nackdelar med allt. Man måste kolla om de täcker mediciner, resor och sånt. Mediciner kan typ ruinera en... :crazy:

GISSA om jag förbannat att ponnyn står i Sveland (inte mitt val, men byter inte). Täcker inte resor, inte medicin etc. Så tusenlapparna seglar. Bara buttan och metacamet har so far kostat över 2000 kr, och distriktsveterinärens resa var på över 1500 kr - som inte ersattes. Känns surt, spec när man är van med och bortskämd med motsatsen..

Neffi hade Folksam, Rehab Extra så jag fick 1000kr medicin, 1000kr resor, 1000kr hovvård. Bättre än inget men fortfarande en piss i Nilen...

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 261
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
1 047
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
Svar
18
· Visningar
936
Senast: Mearas
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar