Sv: Direktreglering
Det brukar slinka med det som hamnar på klinikräkningen har jag märkt med Sveland. Dock kan man ju inte räkna med det. Ibland verkar de inte läst specen alls, Agria har råkat ersätta vaccinationer t ex..
Jag är så nöjd med IF, jag vet att jag betalar 2500 riksdaler och thats it - himla skönt. Samtidigt, även om Sveland ersätter krattigt/få poster, så skönt att veta att ÅB för ponnyn kommer kosta direktregleringsavgiften och thats it. Och Sveland har låååång självriskperiod. Så om man försöker tänka på det och inte hur många tusen jag betalat trots att självrisken 'bara' är 1900 kr så
Samtidigt, blir lite knas när det för MIG lönar sig mer att släpa hästen till Ultuna på jourtid, än att ta ut DV. Ultuna på jour och sluträkningen blir på över 5000 kr oavsett, DV på jour och det hamnar oftast på under 3000 kr. Men för MIG blir det billigare med Ultuna, då där täcks allt utom självrisken och min bensin. På DV täcks inte självrisken och inte resan. Dvs DVbesök a 3000 kr får jag om det är förstabesök betala hela själv, om andrabesök betala minst hälften själv. Ultuna förstabesök så jag betalar 1900 kr + bränsle, andrabesök betalar jag bränsle.
Blir lite knas, det 'uppmuntrar' ju till onödigt höga räkningar. (Även om jag ändå givetvis tar ut DV, men jag kan inte låta bli att förundras..)