Dionysos 1038

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Titania
  • Startdatum Startdatum
T

Titania

Hej!
Undrar om det är ngn som vill dela med sig ev erfarenheter av hingsten Dionysos (e: De Niro) ?
Kanske ngn som skulle vilja maila mig bilder på hans avkommor? Skulle vara jättekul isåfall!
Funderar på att betäcka mitt ena st med honom nämligen..

Sv: Dionysos 1038

ja var o jobba på et stall som hade hingst åring efter han, han var fin exteriört, men hade hårt psyke. tuff var han.

Välriden, men imponerar inte gångartsmässigt på mig. Funderade på honom när han var ny (interimistisk licens), men avstod vilket jag är glad för idag.

Ja, mest. Jag chansade och valde Don Schufro den gången (han var ganska oprövad då, -01) vilket jag är glad över nu.
Då hade jag inte sett Dionysos i verkligheten, bara på bild. Han är snygg, men rörligheten lämnar lite att önska. Kanske är det som Pileryd säger att första och andra generationen med fullblod sällan blir perfekt gångartsmässigt, men tredje generationen så "smäller det till".
Jag kanske är för feg helt enkelt.
Har också hört lite olika om hans eget temperament, både bra och dåligt. Man ska nog inte lita på rykten där dock.

Dionysos får väl betraktas som en (god) typ- och ridbarhetsförbättrare men själv skulle jag bara sätta honom på ett MYCKET gångartsstarkt sto som jag vet lämnar mycket gång till avkommorna. Han hade ju en son med i årets bruksprov som inte rörde sig märkvärdigt alls men som hade jättebra typ.

Hej och tack för lite synpunkter på Dionysos!
Det är alltid svårt att välja hingst, speciellt när det är första gången också på detta stoet!
Kan ju berätta lite kortfattat om henne, så Ni får en liten uppfattning om hur hon ser ut osv.

Är efter Amiral-Hertigen-Magnifique
160 i manken och en kopia av sin far!
Mkt bra gångarter och har verkligen utstrålning och är snygg extriört.

Anledningen att jag funderar på Dionysos är att, efter samtal med Eva Pileryd, han nedförvärver det här som jag söker hos den blivande hingsten, en hingst som typförbättrar och framförallt nedförvärver lite högre ben och kortare rygg, samt bra gångarter.
Vad Eva sa, nedförvärver Dionysos faktiskt bättre det här än sin far De Niro, alltså det här med kortare rygg osv

Kom gärna med fler synpunkter, alltid kul att få lite ev tips och höra vad andra tycker! :)

Titania skrev:
Hej och tack för lite synpunkter på Dionysos!
Det är alltid svårt att välja hingst, speciellt när det är första gången också på detta stoet!
Kan ju berätta lite kortfattat om henne, så Ni får en liten uppfattning om hur hon ser ut osv.

Är efter Amiral-Hertigen-Magnifique
160 i manken och en kopia av sin far!
Mkt bra gångarter och har verkligen utstrålning och är snygg extriört.

Anledningen att jag funderar på Dionysos är att, efter samtal med Eva Pileryd, han nedförvärver det här som jag söker hos den blivande hingsten, en hingst som typförbättrar och framförallt nedförvärver lite högre ben och kortare rygg, samt bra gångarter.
Vad Eva sa, nedförvärver Dionysos faktiskt bättre det här än sin far De Niro, alltså det här med kortare rygg osv

Kom gärna med fler synpunkter, alltid kul att få lite ev tips och höra vad andra tycker! :)

Utifrån din beskrivning kan säkert Dionysos vara ett ganska bra val.

Ja, som sagt det är ju väldigt svårt att välja rätt hingst, men tycker att det känns som om Dionysos skulle kunna passa mitt sto rätt bra faktiskt, och man måste ju gå på sin känsla tror jag! :D
Och Dionysos var ju trots allt en av Tysklands framgångsrikaste 7-åriga dressyrhingst i Svår klass förra året med Karin Rehbein, samt har poängerna ur bruksprovet;
Lynne 9,0
Prestationsvilja/samarbetsvilja 9,0
nervstyrka 9,0
ridbarhet 9,0
banhoppning 8,0

Samt 2002 hade han den högsta fölutvärderingen av dressyrhingstarna i Berlin-Brandenburg och Sachsen Anhalt, där 65% av fölen fick 9 i typ och vart 4:e föl fick 9 i trav.
Hela 13 föl kvalificerade sig till finalen i avelsområdets fölchampionat.
Ingen annan hingst hade lika många segerföl.
Även i Sverige har flera Dionysosföl vunnit championat.

Så det kan ju inte vara ngt dumt val direkt tycker man ju!

Titania skrev:
Samt 2002 hade han den högsta fölutvärderingen av dressyrhingstarna i Berlin-Brandenburg och Sachsen Anhalt, där 65% av fölen fick 9 i typ och vart 4:e föl fick 9 i trav.
Hela 13 föl kvalificerade sig till finalen i avelsområdets fölchampionat.
Ingen annan hingst hade lika många segerföl.

65 % av hur många föl ?

13 föl av hur många födda ?

Hälsningar Helen

Senast ändrad av en moderator:

Vet inte excakt antalen på fölen, men i de stora fölutvärderingarna i Tyskland handlar det ju alltid om väldigt många föl som är med!
Det går inte att jämföra med här i Sverige, det är ju i ex Brandenburg och Sachsen som de stora evenemangen är.

Titania skrev:
Vet inte excakt antalen på fölen, men i de stora fölutvärderingarna i Tyskland handlar det ju alltid om väldigt många föl som är med!
Det går inte att jämföra med här i Sverige, det är ju i ex Brandenburg och Sachsen som de stora evenemangen är.

Hur många föl föddes e. Dionysos i dessa förbund 2002 ?

Ska försöka kolla upp det, för roligt att veta också, men antar att det är en hel del som betäckt med honom.

Med tanke på att ingen hingst hade lika många segerföl som Dionysos -02 under den stora fölutvärderingen, så kan man ju anta att det inte är ngn dålig hingst!
Och det är ju större konkurrans i Tyskland än här.
Inte konstigt att Tyskland alltid vinner de stora dressyrevenemangen! *Ler*

Titania skrev:

Man ska ha en sak i åtanke när det gäller aveln i Tyskland och det är att nord-Tyskland av tyskarna själva anses vara "A-laget" medan syd- och öst-Tyskland anses vara B- eller till och med C-laget där inte lika bra hästar som i norr produceras. Att en häst är bra i söder eller öst innebär inte att den står sig i konkurrensen med norr. Lite grann som i Sverige kanske - fast omvänt – där Skåne bland många har högre status än Norrland i uppfödarsammanhang.

Liknande trådar

Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 015
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
989
Senast: Kakis
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 244

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat