Dina försäkringar

cambello

Trådstartare
Ja nu löper mina försäkringar ut på två av mina hästar nästa månad. Så nu sitter jag och klurara på om man ev skulle byta på den ena av dom.

Fick i dagarna hem en lapp i postlådan från Dina försäkringar. Har inte så mycket koll på just dessa så jag undrar om det finns någon som har sina hästar försäkrade där och vad ni tycker om det bolaget?

Sv: Dina försäkringar

Generellt gäller att vara försiktig med byte av bolag. Det ligger ju väldigt nära till hands för nya bolaget att kallt säga "förelåg innan försäkringen togs" om det kommer upp något som gör att försäkringen behöver användas.

Har man häst med lång, obruten försäkring i ett bolag hade jag aldrig ens övervägt att byta (om man inte har rena katastrofförsäkringar enbart)

Funderade på att byta på min ena till just det bolaget eftersom jag hade sparat ett par tusenlappar på bytet. Dock ville jag ha över henne utan reservationer och det kan de inte garantera, hästen är f. 01 och jag har använt försäkringen en del så det finns såklart saker att anmärka på. Dock har hon reservationer redan på ett framben pga ett överben som hon fick som åring, detta har jag kacklat mycket om att få avskrivet på nuvarande bolag.

Iaf, Försäkringsbolaget verkar bra, jag snackade som sagt mycket med dem förra året och de gav ett väldigt seriöst intryck. Dock fick jag tala med en danska en gång och ja, sen blev det inte mer eftersom jag helt enkelt inte förstod vad hon sa och pga detta med reservationer.

Tack för era svar!

Vet att man tar en risk då man bytar bolag. Men man vill ändå kolla upp vad man kan ha för möjligheter till att ev få en bättre försäkring än vad man har i dagsläget.

Skulle jag behöva prata med en dansk då skulle väl jag inte fatta något alls om dom inte pratar tydligt och långsamt ;)

Det är alltid en risk att byta försäkringgsbolag, så det skulle jag akta mig lite för, precis som LL redan påpekat.
Vi nyförsäkrar alla fölen i DINA och har hela gården försäkrad hos dem och vi har bara goda erfarenheter av företaget. Bra priser och villkor som passar oss!:laugh:

Har i alla år varit kund till sveriges djurförsäkring nummer 1, men nu får det vara nog med alla ändringar av villkor hit och dit. Det är ju helt sanslöst att man ingår ett avtal där ena parten helt efter eget huvud kan ändra dessa villkor.
Så står man där, fast i en rävsax och kan inte säga upp avtalet för att det eventuellt nya försäkringsbolaget har sin "karenstid" eller kan hävda att "skadan fanns innan" på alla möjliga konstiga vis...:mad:

Ja det är märkligt att dom bara kan ändra det som dom vill.
Den häst jag har tänkt byta på är en shettis så det rör sig inte om några större summor. Har min ridhäst i ett annat och det skulle jag nog inte våga byta.
Men det är kanske värt att prata med dom iaf. Tack för ditt svar!

Det är klart de verkar bra på telefon, de vill ju sälja. Men som sagt tänk dig noga för innan du bryter en försäkring. Det kan vara frestande att spara någon tusenlapp (jag tror inte det kan vara mer på likvärdiga försäkringar), men det räcker med en skada/sjukdom som försäkringsbolaget inte vill ersätta så kostar det mångdubbelt mer.
Av en slump hittade vi en lös benbit på vår unghäst, hon var inte halt av den. Försäkringsbolaget ersatte operationen just för att vi försäkrade henne redan som foster (egen uppfödning) och haft den obruten i samma bolag hela tiden.

KL
Håller precis själv på att byta till Dina. De tar över dolda fel försäkringen som min häst haft sedan föl säger de, så länge försäkringsperioden är obruten.

Fast jämfört med Agria som man snart inte får ut nånting från längre och där hälften av alla behandling inte ersätts känns det ändå bättre. Jag är ganska trött på att betala ca 7000/år när det inte ersätts ditten och datten, visst har det funkat de få gånger hon har behövt akut sjukvård, men jag undrar vad som händer när fakturan för sommaren hältbehandling dimper ner...

Jag har inte haft hästförsäkringar där, men bilar och dom chabblade bort en försäkring på en av bilarna. Det blev inbrott i det stora garaget som den stod i och eftersom det tydligen var tänkt att stjäla bilen så pajades lite rutor och när det inte gick att stjäla den så stals det grejer ur den istället. När det anmäldes till Dina försäkringar så var bilen helt plötsligt utan försäkring. Trots att vi beställt och betalat en garageförsäkring.. Så det var bara att betala rutor och det själva.. För dom hade iiinnntttee gjort nåt fel..

Kan ni gissa om vi tog bort huset och alla bilar från dom??

Försäkrade nya hästen i våras hos dem.Hon var tidigare oförsäkrad.
Skiljde över 3000:- jämfört med näst billigaste bolaget.
Jag har varit så nöjd att jag även förde över gamlingens försäkring till dem och sparade in ytterligare 1000:-
Känns faktiskt helt ok!

Har min i Dina. Hade förra hästen i Agria och var nöjd med dom, men vid nytt hästköp kollade jag runt på andra bolag och fann att Dina var bra mycket billigare, och till och med lite bättre villkor. Har dock inte behövt nyttja försäkringen ännu.

Har dina på min pålle. Har inte haft några problem alls, och jag tog inte över försäkringen utan nyförsäkrade honom när jag köpte honom. Spara tusenlappar på det och har det mycket mycket förmåligt!

Jag har precis tecknat en hundförsäkring i Dina försäkringar. Det rör sig om en veterinärvårdsförsäkring och den är 900 kr billigare än den försäkring som mitt hästbolag erbjöd mig. Jag kommer att be dem att räkna även på mina hästförsäkringar. Undrar om det är någon som utnyttjat sin försäkring för häst och hur Dina försäkringar fungerade då? Vad har tex A***a som inte Dina har?

Under de mer än 20 år som jag haft hästar försäkrade i mitt nuvarande bolag har jag inte utnyttjat försäkringen mer än ett fåtal gånger i samband med benbrott, sårskador och koliker och det ersätter de flesta bolag. Är lite trött på mitt bolag efter ständigt höjda premier och ändrade villkor även om mitt försäkringsombud är toppen!

Vad har tex A***a som inte Dina har?

Min gissing är
* otrevlig kundservice
* högre premier
* sämre ersättning
* sugiga villkor
* motsägande besked vid kontakt
* tröghet i hanteringen
* vansinniga bedömningar

Men det är bara mina kvalificerade gissningar (utan närmare kännedom om Dina)

Håller med LL....
Sedan alla fattade att det inte var någon idé att ha hästen A1 försäkrad, eftersom det var så rasande dyrt och att få ut rättmätigt belopp var i princip omöjligt, så har ju fler gått över till att bara ha hästen exempelvis veterinärvårdsförsäkrad. Min teori är att vårt kära stora hästförsäkringsbolag därför fått in för lite premier och fått betala ut ansenliga summor för veterinärvårdsförsäkringen som folk faktiskt använder och kunnat utnyttja. Följden blir att man ändrat villkor hej vilt för att slippa betala ut ersättningar, nu är det ju begränsat för hältor tex. Vilket enligt mig är helt obegripligt, betalar man en premie år ut och år in ska det väl täcka oavsett om det är hälta eller annan skada...

Har en bekant vars avelsshettishingst (som man tydligen inte får livförsäkra för mer än 15000 kr i nämnda bolag..... ) blev allvarligt skadad och när veterinärvården översteg 15000 kr fick hon inte ersättning längre eftersom livvärdet på hästen inte var mer trots att den var veterinärvårdsförsäkrad för 60000 kr! Nu vet jag lite om värdet på en shettishingst verksam i aveln, men hon FICK inte försäkra den för mer och veterinärvårdförsäkringen hade hon betalat premien för i alla år.
Dina har inga skumma villkor och verkar vara ett mer "normalt" försäkringsbolag än Det stora.... :devil:

Obegripligt hur folk kan ha Agria till sina hästar. Att ändra villkoren som de gjort är ju helt galet. Jag tycker också Dina verkar bra, men jag har Folksam är väldigt nöjd med dem. Hade jag dock haft Agria hade jag bytt alla gånger.

Detta låter väldigt konstigt i mina öron måste jag säga. Varför skulle en shettishingst inte gå att livförsäkra för mer än 15 000 kr??? Och att de sedan inte ersätter med mer än 15 000 kr vid veterinärvård. Nej, det måste vara något annat.
Vi har ett avelssto som vi har livförsäkrat för 10 000 kr och veterinärvård för 60 000 kr. Hon blev buköppnad - kostnad 58 000 kr :o klarade oss precis. Inte ett knyst om att livförsäkringen skulle styra en veterinärvård.

Ja, det låter ju konstigt på ett sätt och helt logiskt på ett annat;): Olika handläggare som tolkat vilkoren på fri hand igen!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Funderar på att byta försäkringsbolag på två av våra tre hästar i år. Har Agria och Folksam nu. Men Dunstan kan få ner premien en hel... 2
Svar
33
· Visningar
2 262
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 623
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 438
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Bråkande hundar
  • Uppdateringstråd 31