Din sadel!

Sv: Din sadel!

*knapplån*

Jag har en relativt ny sadel. En Hrimnir Legacy.
Suuuuuuperskön att sitta i och gör att jag hamnar i en bra sits.

hrimnir_legacy_plain.jpg

Bild lånad av Agersta Ridshop's hemsida.

Jag har en Stubben Tristan. Ligger perfekt på min häst och jag som är betydligt längre än genomsnittskvinnan sitter bra och får skänkeln i rätt läge i den. Sen att den var bra i pris gör ju inget heller. Karin åberg kom upp och provade ut den. Min sadel är havannabrun, inte den färgen som är på bilden.

bild17stor.jpg

här är min hoppsadel

den är jätte skön, har stora bekväma stöd o är jätte härlig. dock passar den inte så bra på min häst, men ligger som en klocka på foderhästen.
köppte den beg. av Ing*ams
här är min dressyrsadel

den är oxå jätte skön, passar foderhästen bäst, ligger sådär på min egen, men det är bra till bra bris :D köppte den beg. är jätte nöjd.

Har en Globus sadel modell Gloi,har dock ingen bild på den men jag rekommenderar den varmt.Skön att sitta i ,förhoppningsvis skön för hästen och till ett rimligt pris(7000)

Har kollat runt på globusarna lite , vet du hur många grader strl 36 är ? .

:)

Har en Farmland Ponciana till min islänning med ganska rak rygg. Den ger bra stöd för skänkeln och är inte lika djup i sitsen som de flesta andra dressyrsadlar är. Smal "midja" och mjuk sits, brett mellan bossorna. Köpte min beg (brun, snygg!) men den är inte så dyr ny, tror ca 17 000kr och då får man den efter sina egna mått. Finns på www.farmlandsadlar.se
fsadlar.html

Jag provade en Top Reiter JR till Fjalar när vi provade ut sadlar.
Och första reaktionen var "Ah, jag har hittat hem". Den är SUPERskön att sitta i, som en fåtölj!

Däremot hamnade jag i fel sits i den och den passade inte min pålle.

Jag har haft en Top Reiter JP. Den är verkligen superskön att rida i och jag satt bra i den men den passade tyvärr inte min häst.

Den passar mer på hästar med en rak rygg och som gärna har en välmusklad manke, enligt en van sadelutprovare.

Hej allihopa!

(har sökt igenom forumet efter liknande tråd , verkar inte finnas?)

Tänkte att alla kunde lägga in en bild på sin sadel och berätta lite om den.
Tex vad det är för märke , vad man gillar och inte gillar och vilken typ av rygg den ligger bra på =)

SÅ SKYNDA IN MED BILDERNA NU!

:rofl: hej har aldrig "chattat" här förut men jag måste få hjälp innan jag blir tokig har köpt min första islandshäst io vill ha en luft sadel dressyr har provat wintec pro clair idag men den var jättehög i manken o min isis har typ ingen manke alls!!! någon som vet vad för märke som hade passat...:banana: hoppas de här går fram nu, jag e ju inte van använare på forum sidor o liknande

*kl*

jag sitter i en top reiter z, begagnad, som jag tycker funkar super!
skulle säga att den sitter bra på hästar med rak rygg och välmusklad manke som demon sa om top reiter jpn.

o än så länge har inte lillkillen någon välmusklad manke, men den faller inte framåt som man skulle kunna tro.

annars brukar jag få använda chefens childeric o den är helt fantastisk!

*kl*
Jag rider i en Ken Taur Kári. bomvidd 3 och 17,5" Är supernöjd med den och den ligger bra och jag får bra stöd. :)

jag har nyligen köpt en Stübben, Bennis Harmony
ääääääääääälskar den :)

har tyvärr ingen bild, än

Jag har en Diddi Special som både jag och hästen trivs alldeles utmärkt med. Man får en bra sits i den om man inte slarvar för då är det lätt att falla framåt. Även fast den är bomlös passar den inte alla perfekt, men den ligger bra på ganska raka ryggar.

Här är min, enda skilnaden är att jag numera rider med ett renskinn under:
diddin.jpg

Någon som har en Top Reiter JR? Kommentar om den?

Jag har en sån (egentligen min sambos eftersom det var hon som betalade :angel:). Kan bara säga att det är den skönaste sadeln jag någonsin suttit i!

Ligger dessutom perfekt på våran häst, som har en kort, rak rygg och är bred och välmusklad framtill...

Har tyvärr ingen bild på just sadeln (vilket är lite konstigt eftersom kameran nästan alltid är så gott som fastvuxen i mina händer :D)

Liknande trådar

Utrustning Hej Denna ponny har en schleese dressyr sadel som ligger bra, söker efter en liknande hoppsadel men i en betydligt billigare prisklass...
Svar
0
· Visningar
252
Kropp & Själ Visst är vi några vinterbadare här? Vore kul att ha en tråd för det (hittade ingen när jag sökte så tror inte det finns nån?). Inleder...
2
Svar
20
· Visningar
1 066
Senast: Niyama
·
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte...
2
Svar
29
· Visningar
1 421
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Unghästfasoner?