Din kostnad för häst!

Sv: Din kostnad för häst!

Det lät grymt billigt med 2000:-/mån för två hästar, men mindre lyxigt att behöva fixa allt själv. Går det åt mycket "arbetstid" i stallet?

jag släppet ut 5 hästar på morgonen ca 6.00 (de hästarna stall ägaren har går på lösdrift så dom ska bara ha vatten å kraft foder på morgonen. Sen ska mina ha vatten å kollas till. (dom har fri tillgång på hö i hagen) tar sammanlaggt 30 min på morgonen (zombi way) om man säger så =) hahahah

på em går jag ut vid 3 tiden å mockar fixar hö å kraft foder till mina. Sen rider jag om de ska göras. Sen plockar jag in dom vid 17 tiden om de e så kallt å dåligt väder som nu. annars plockar jag in dom vid 19-20 tiden. Så jag brukar vara hemma vid 17.30 offast. räknar på att de tar 3-4 timmar/dag beroende på om de e ridning som ska göras eller er.

Jag trivs med å göra allt själv för då kan man kolla sin häst hela tiden så den ej blivit dålig mm. Litar bara på mej själv när de gäller mina hästar =)
Höns mamma som man e =)

Har man dessutom en lite koko häst som ingen annan vill ta ut (förutom mamma) så har man inte så mkt annat val än å masa sej upp varje morgon. brukar få sov morgon 1 gång/vecka då mamma släpper ut. (mamma har 2 hästar i stallet med så vi hjälps åt.

Ja det var ju inte så farligt! :)
Har lätt fått spendera 4-5 timmar per dag ändå när jag hade två hästar trots att det ingick en del service.

1. Stallkostnad och vad ingår?
Kallhyra: 1300kr
Ridhus: 200kr
Hö ute: 250kr
Spån: 60kr/bal (går åt mellan 3-5bal/mån för mig)
Glömde säga att morgonfodring, utsläpp, lunch i hagen och nattfodring ingår. På helgerna så turas vi om att morgonfodra, släppa ut och luncha.
2. Foder
209kr för en säck Dangroent alfalfa, räcker i nästan två månader.
Köper Salsa Xtra mix som går åt på 1,5månad ungefär, Kommer inte ihåg priset.
Glucosamin: 225kr för 500gr. räcker knappt en månad
3. Hö, ca kgpris
Hösilage: 2,50kr/kg äter 11kg om dagen = 770kr/ feb mån
4. Hovslagare
Var 7: de vecka: 1300kr
5. Försäkring för häst
Nån hundralapp eller så, har inte koll då det är syrran som står för den.
6. Försäkring för dig
Betalar 90 nånting, men om jag skadar mig vid ridning så gäller den inte. :crazy:
7. Träningar, dressyr/hoppning timpris
Betalar 350kr/40min hos en tränare och 400kr/30min för en annan.

Och sist men inte minst, var bor du?
Bor utanför Halmstad

Min totala stallhyra brukar ligga på runt 2700kr/mån, sen tillkommer det tränararvode och kraftfodret. Tränar för tränare 1 ca 1ggr mån och kommer troligen göra det även för tränare 2 eller möjligen varannan månad.

Senast ändrad:

Jag har 2 hästar på lösdrift.

Egen lösdrift på gården, där strömmen ingår i hyran av gården. Gratis spån.
2. Foder,
Ger endast mineraler och saltsten just nu då ingen går hårt utan bara skrittas, så kanske 50-100:- Annars får de även lusern och musli, då kanske det ligger på 200:- /månaden
3. Hö, ca kgpris
Jag betalar 50 öre kg för höet (special pris) det går ca 2-3 balar i månaden beroende på hur kallt det är. Så 300-450 :-/månaden
4. Hovslagare
350:- Skoning av ena 250:- Verkning av den andra, båda var 6 vecka.
5. Försäkring för häst
130:-/månaden Bara ena försäkrad då andra är 25
6. Försäkring för dig
Tror den ligger på 70:-/månaden
Träning 300:- + 80:- i bensin 1 gång /månaden då vi är igång. Nu ingen träning.
Och sist men inte minst, var bor du?:)
Bor i Skellefteå.

Senast ändrad av en moderator:

kallhyra 600:- box, bete ,utsläpp alla vardagar
2. Foder,
spån ca260:-
vitaminer ,mineraler lite kraft ca 100:-

3. Hö, ca kgpris
Höselage ca 300:- Vintertid / sommar ca 200:-
4. Hovslagare
1050 var 6-7 :e vecka
5. Försäkring för häst
ca 990:-
hopp 1 ggr/vecka 220:-
dressyr 1 ggr / vecka 250:-
annan träning ca 700:- varaanna / var 3dj:e månad

Östergötland
sammanlagt ca :5000:- / 6000:- beroende på hur mkt jag tränar:laugh::idea::love:
detta lägger jag som förälder ner på mitt barns hobby.

Har tre egna hästar

1500 kr inkl el och vatten samt hagar. Sköter allt själv. Köper halm för ca 300 kr/månad

2. Foder,
0 kr då jag är sponsrad av foderföretag. Lägger utöver det 200 kr på tillskott såsom Steeljoint, E-vitamin, Magnesium och Vitlök

3. Hö, ca kgpris
Betalar 60 öre/kg för hösilage. Kostnad ca 600-900 kr/månad

4. Hovslagare
Varannan månad blir det 1350 kr för en skoning och två verkningar

5. Försäkring för häst
ca 350 kr

6. Försäkring för dig
Har ingen koll på det just nu

Tränar inte för någon förrän till våren så priser vet jag inte än

Ett par mil norr om Halmstad

Senast ändrad:

Per häst?? Hmm får räkna vad det kostar och slå ut det på dom hästarna jag har här.

Har hästarna hemma (på lösdrift) och hos svärföräldrarna så kostar ingenting, har en kompis häst här och hon betalar mig 500:-/mån
2. Foder,
Ca 50 kr/mån
3. Hö, ca kgpris
Ensilage; 110 kr/häst/mån
4. Hovslagare
Inget, har inga skor och sambon verkar själv
5. Försäkring för häst
150 kr/häst/mån
6. Försäkring för dig
100 kr/mån
Dressyr 2 gång/mån 100:- för ½ timme.
Hoppning 2 gång/mån 200:- för 1 timme
Inte kommit igång än...

Sydöstra skåne

2. Foder,
3. Hö, ca kgpris
4. Hovslagare
5. Försäkring för häst
6. Försäkring för dig

1. betalar 750kr då ingår el och torv
2. ska äta korn och då kostar de 1 kr/kg så då ska jag köpa 400kg. sen vetekli ca 65:- i månaden
3. 1kr/kg för hösilage
4. 300kr i månaden verkning
5. ca 100kr
6. har ingen.
7. 150kr per lektion men i dressyr och 250 i hoppning men tränar inte just nu.
8. bor i karlskoga kommun

jag har det nog rätt bra....!

1. Stallkostnad och vad ingår? har hästen hos pappa, så 0kr
2. Foder,
3. Hö, ca kgprisFri tillgång på ensliage som pappa slå, vi hjälper till med plastningen, gratis, så 0kr
4. Hovslagaresyster skor, byter tjänmster så jag betalar bara för skorna
5. Försäkring för häst hon är inte försäkrad än, men ska bara ha 10 000kr liv
6. Försäkring för dig betalar pappa. Sån försäkring som gäller alla som ev skadar sig på hans gård
7. Träningar, dressyr/hoppning timpris tränar inte för nån

Men from i vår blir det stora förändringar , då ska jag ta hem hästen. Blir jobbigt eftersom jag inte är van vid att behöva köpa foder, strö osv.

Har inte häst just nu, men jag berättar om hur jag hade det med min foderhäst :)

1. Stallkostnad och vad ingår? - 200 kr, och då köpte jag hö/torv själv- ibland betalde vi inte stallkostnaden för min häst delade hage med ägarens häst och då blev det så att hans häst åt mitt hö ett tag.
2. Foder - Pollen fick inte kraftfoder, lite ibörjan men det hade pappa redan hemma så jag vet inte pris^^ Ett tag fick han mineralpellets men då fick jag burken av en jag delade stallet med, hon skulle flytta och behövde det inte mer.
3. Hö, ca kgpris - 2.50 kr/kg i hö pris, en gång köpte vi små söta mini hösilage balar av en i stallet som flyttade och då kostade det 1.50 kr/kg
4. Hovslagare - 650kr Gillade honom verkligen, han va bra för min häst och mig! Han lärde mig faktiskt mycket :D
5. Försäkring för häst - Hade foderponny så det var ägaren som betalade.
6. Försäkring för dig - vet inte, mamma har kolla på det ;)
7. Träningar, dressyr/hoppning timpris Tog med honom till ridklubben ibland och då hade jag ju betalat mina letioner per termin osv.
Och sist men inte minst, var bor du? - Jag bor i underbara Dingle som inte finns på kartan xD ligger i munkedals komun och är litet men typ en liten häst by, med naturbruks gymnasium osv :laugh:

Hoppas tråden ligger hyfsat rätt!
jag har suttit och läst olika trådar där det handlar om kostnaden att ha häst, och blev förvånad över hur fruktansvärt mycket det kan skilja i pris!
Därför blev jag nyfiken och tänkte höra vad just DU betalar runtikring din häst!:)

2. Foder,
3. Hö, ca kgpris
4. Hovslagare
5. Försäkring för häst
6. Försäkring för dig

Jag börjar:
1. JÄTTEDYR stallhyra, endast 150 kr för strömmen :banana: Köper spån och hö var tredje bal.
2. ca 400 kr/månad, allt inräknat!
3. Ca 350 kr/månad
4. Skoning 400 kr, verkning 250 kr. Nu går han barfota så det är 250 kr som gäller;)
5. ca 200 kr/månad
6. ca 100kr/månad
7. Inte kommit igång med träning än, men förväntar mig att det ska kosta ca 300/gång.
Bor inte i skellefteå som det står, utan i åsele!:banana:

Oj vad billigt stall!

Før mig ær det:
1.2.3. 2500kr i stallhyra allt ingår.. Høsilage, halm, mockning, el osv. (har min hæst på løsdrift)
4. Verkar min hæst sjælv. (litar inte på någon annan gør det rætt).
6. ca 250kr/månad.
7. Har ingen.
8. Har ingen før tillfællet.

1. Stallkostnad och vad ingår? 1900:- in/utsläpp, fodringar och ridhus.
2. Foder, 550/mån
3. Hö, ca kgpris 900:- (2,4/kg) + halm ca 300:-
4. Hovslagare 500:- (1000:- kr/gång var 8:e vecka)
5. Försäkring för häst 300:-
6. Försäkring för dig ca 100:-/mån
7. Träningar, dressyr/hoppning timpris 600 (150x4)
= totalt 5150:-
:crazy:
Och sist men inte minst, var bor du? I Lund

Stallkostnad och vad ingår? - 850kr/månaden. Ingår: Halm, Havre, Ensilage, in & utsläpp & fri tillgång till stooor upplyst paddock med hinder.
2. Foder, - Betfor & Iform pellets ca 300 kr månaden
3. Hö, ca kgpris - Ingår
4. Hovslagare - Verkas bara & de gör föredetta ägaren gratis.
5. Försäkring för häst - 200 kr månaden
6. Försäkring för dig
7. Träningar, dressyr/hoppning timpris 150 kr timmen
Och sist men inte minst, var bor du? Halland :)

1500kr (+300kr för mockning helgdag och dag före helgdag). Då ingår mockning vardagar, utfodring fyra gånger om dagen, in/utsläpp, ett täcke av/på, spån.

2. Foder
271 kr för grovfoder, ca 13 kr betfor och lite vitamintillskott på det.

3. Hö, ca kgpris
Tror det ligger på ca 2-3kr/kg inkl frakt och hanteringsprocent.

4. Hovslagare
360kr per gång och inkl reseersättning.

5. Försäkring för häst
Betalar kring 850-870kr/år. Har väldigt hög självrisk och en skadefrihäst som gör att den är så billig.

6. Försäkring för dig
Shit... Ingen aning, det är päronen som betalar den, tror jag kostar 1200kr/år eller nått.

Har inte den kostnaden (finns ingen körtränare inom en radie av 30mil).

Norrbotten, inlandet.

Utöver det har jag en bensinkostnad på 1100kr/månad och betalar en tusenlapp ungefär per år på vaccinering. Tycker dock att jag i det stora hela har det väldigt bra, är ett mycket fint stall med bra personal/ägare och kostnaden är verkligen inte omänsklig:)

KL

1. Stallkostnad och vad ingår? Det enda som ingår är in/utsläpp (ca var åttonde lördag har jag ett utsläpp dock.) 2500 kronor/månaden
2. Foder, Kraftfoder (lucern, hippo basic, betfor) Ca 100 kronor/månaden
Stallströ: 80 kronor/bal dvs 80*3 = 240 kronor
3. Hö, ca kgpris Vi har hösilage 2 kr/kg = 480 kronor/månaden
4. Hovslagare Vanligtvis 1100 kronor men blev tvungen att byta och fick senaste fakturan som landade på 1800 kronor!:eek:
5. Försäkring för häst Kommer inte ihåg, en väldigt liten kostnad.
6. Försäkring för dig Ingen aning.
7. Träningar, dressyr/hoppning timpris Tränar bara på somrarna i princip 150 kronor/halvtimmen
Och sist men inte minst, var bor du? Stockholm!

Totalt: 3920 kronor Ej inräknat med medryttaren som betalar 800 kronor/månaden.

Känns ganska deprimerande att mitt var så dyrt när jag läst tråden.

Kan hända att jag får en smärre chock nu för jag har aldrig brytt mig om att räkna på vad hästägandet kostar mig. Bara uppskattat det till 3-4000 kr/månad

2200 kr. Spån, saltsten, kraftfoder (som jag inte ger min häst), ut och insläpp, 1 tjänst/dag ex täcke på, ridhus, två ridbanor, tvättmaskin, torkrum, hästdusch. Man har 1 helgdag och 1 kvällsfodring varje månad.

2. Foder,
Vet inte exakt vad allt kostar. Men skulle tro runt 300-500. Varierar nog varje månad eftersom allt inte tar slut samtidigt.

3. Hö, ca kgpris
800 kr för 12 kg hösilage/halm

4. Hovslagare
500 kr om jag använder samma skor om jag byter blir det nog 600 kr var 8de vecka

5. Försäkring för häst
Shit den går på autogiro och kollar inte den summan varje månad. 200-300 kr kanske.

6. Försäkring för dig
Öh betalar den en gång om året och har ingen aning om vad det är för summa

Träningen ligger på is just nu så den summan ligger på 0 kr

Bor i Gävle. Ska man vara så precis på sak så har jag hästen i Valbo.

Som sagt jag har inte så stor koll på vilka soffrorna är men ett hum har jag iaf.

Uppstallad på en ridskola med ridhus. 1200 kr i kallhyra. Då ingår 4 fodringar per dygn. Sen får man köpa till 6 kärror spån för 300 kr, hö eller hösilage och korn eller havre. Min stallhyra landar på ca 2300 kr/ månad med 5 kg hö och fri tillgång på hösilage i hagen. Ca 1 bal varannan vecka. Köper inget kraftfoder av stallet. Det ingår inga ut/insläpp eller annan service med hästen.
2. Foder
Köper själv Kraffts musli röd och lusern pellets. Köpter ny ung. var 3.dje vecka.
3. Hö, ca kgpris
2,4 kr/ kg på hö. En hösilage bal kostar 380 kr styck.
4. Hovslagare
ca 500 kr. Men då skos han bara fram.
5. Försäkring för häst
Betalar en klumpsumma på 12 000 :- per år.
6. Försäkring för dig
Ingen aning. Men jag tror jag har en i alla fall... :crazy:
Har en månadstränare i dressyr. 600 kr för två pass. Tränar ofta för olika veckortränare som tar ca 100 kr per gång. Ibland hoppträning som kostar mellan 75-150 kr beroende på tränare.
Umeå

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 037
Senast: netschjen
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 826
Senast: MayGrace
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar