"Din hund är rädd och olycklig hos dig"

YorkWann

Trådstartare
Fick jag höra av en helt främmande människa idag. Hon såg allt hur jag behandlade min hund, och hennes dotter jobbade med hundar, så det så! :crazy:

Hade med hunden på jobbet som vanligt idag, jättebra tillfälle att möta andra hundar i koppel tex, då vi övar på det (min fattar itne riktigt varför inte alla vill leka med honom) Dock tycker andra hundägare att det kan de ju få!!

Platsliggande går ju kanon med folk som ska fram och klappa (En del frågar, men går ändå sen fram!) dock har han en kanon stadga där, så han blir ju glad när de komemr fram, men ligger kvar. Sen tycker samma folk jag är grinig. :crazy:

Men idag tog nog priset. Gick en liten runda som vanligt innan vi skulle åka hem. Den sista biten på rundan är vid en trafikerad väg, och idag var det massa spännande lukter osv att kolla/lukta på. Så sa NEJ sa åt honom att gå vid sidan, fick upprepa mig vid två tillfällen, sen gick han fot utmed den trafikerade biten.

Vi stannade för att gå över vägen, då denna kvinna springer ifatt mig och frågar vad jag GÖÖR med min hund!? hon har tårar i ögonen och är hemskt upprörd. Jag = :crazy::confused:

Jag kan uppenbarligen inte tyda min hund enligt henne för att han är mycket rädd och olycklig hund (han ser liksom sån ut när han inte får som han vill, dock inte rädd på något sätt) Enligt henne så skulle han gärna få dra för så länge han var lycklig.... :crazy: Sen la hon till ett par oförskämda saker till, men detk ommer jag inte ihåg ordagrant.

Stod en stund och pratade / förklarade, men sen pallade jag inte mer och sa helt enkelt att jag känner inte att jag behöver stå här och bortförklara mig för dig, du känner inte mig och du känner inte min hund, och JAG vet att han hardet bra och det räcker faktiskt.

Men fasen, jag vet ju att det hon sa itne är sant, men man blir ju ledsen! Jag stod där med gråten i halsgropen en stund. :(

Fattar inte varför människor behöver lägga sig i så? Hade ju varit en sak om jag stod och pryglade honom, eller nått riktigt vidrigt, då kan jag förstå om någon reagerat, men man måste ju kunna korrigera hunden!:crazy:

Sv: "Din hund är rädd och olycklig hos dig"

Ja det är helt sjukt, folk som förmänskligar hundar ser det som ngn form av misshandel att ibland korrigera hunden. Man får försöka trösta sig med att de int evet vad de pratar om. Nog för att jag möter alltförmånga ägare som ger sina hundar en smäll/korrigering vid fel tillfälle vilket gör mig riktigt förbannad. Men dom kan man i bästa fall åtminstone prata med. Jag b rukar också få " åh din hun där så olycklig" blicken för att han inte får hälsa på alla i sin egen storlek (dom är ju så små och söta tillsammans).
Suck, det är bar o svälj o bit ihop!

Du ska inte bry dig. Bättre än hos dig kan inte Kimi få det. Och han ser ju alltid ledsen och olycklig ut ;)

Det är som tanten på mitt jobb som tycker at jag är så stygg mot Sirius för att han inte får rota i papperskorgarna (med bajs etc.)och inte får mat när han tigger från bordet ...

Men det är ju så, man tar åt sig, för de är ens bebisar. Det är som om jag hade gått fram till en mamma som försöker uppfostra sin busiga unge och lägga mig i.

Vi har en familj här på gården som beter sg helt fel mot sin schäfer när de möter hundar, men inte fan går jag fram och börjar skälla på dem. Så länge de inte är stygga mot hunden så tycker inte jag att man ska lägga sig i okända människors hunduppfostran om de inte har frågat om hjälp.

Senast ändrad:

Ja, precis. Det är ju bättre att hunden ser en som allt annat än en ledare *suck* Sen att jag berömmer honom när han gör rätt, det hörde hon ju inte såklart :smirk:

Senast ändrad:

Du ska inte bry dig. Bättre än hos dig kan inte Kimi få det. Och han ser ju alltid ledsen och olycklig ut ;)

.

Ja han gör ju det, han vet hur han ska fjäska! ;)

Grejen är ju att jag vet ju att jag hade rätt och vet ju att han har det bra, men det gör ont att höra.

äh, de va de löjligaste ja hört!
Kimi har de ju kanon bra hos dej, de kan ja garantera till 100% !

Tror inte han annrs skulle vara såååå överlycklig när han ser dej varje gång!! :idea:

Så, försök att glöm bort de, han har de kanon hos dej! :)

Jag fick höra att jag var djurplågare bara för någon vecka sedan.
Jag bad hunden gå bakom mig, och när hon inte tog kommandot puttade jag vänligt med bestämt bak henne med benet/foten
(jag hindrade alltså vägen framåt och tröck bakåt)
Då hör jag en upprörd tant säga till sin man, högt och tydligt så att alla verkligen ska höra hur hemsk jag är; "SÅG DU VAD HON GJORDE OLOF (eller vad fasen gubben hennes hette)?!?!?! Hon SPARKADE på den stackars hunden!!! Såna där djurplågare ska inte ha hund! :smirk:

Men gud, vilken jäkla människa.

Helt ofattbart att hon bara kan gå fram till dig (vilt främmande människa) och berätta hurdan din relation till hunden ser ut. Jag förstår att du blev ledsen men försök skaka av dig det. Du vet nog själv vad som är bäst för din hund.

Skulle det vara synd om hunden för att den gick fint bredvid dig ett slag eller?

Haha det gör jag förvisso, men jag "lärde" mig det långt innan jag såg honom göra det.

Jag tycker att man SKA ingripa. Varför? För att dela med sig av sina tankar men också för att själv kanske lära lite av hundägaren. Ingen kan ju eg veta vem som har rätt, mer än hunden. Sen kan man ju göra det på ett trevligt sätt.

Jag ser ofta folk som konstant går och rycker, drar och är allmänt otrevliga gång på gång på gång... Jag ingriper inte, då jag har för lite vetskap om bakgrunden. Men jag kan tycka att fungerar inte metoden efter flera veckor kanske man ska ta hjälp av någon som har en bättre metod att erbjuda så att hunden slipper dessa otrevliga promenader.

Efter detta är man ganska känslig för liknande beteende hos hundägare - så jag kan förstå henne. Däremot kan man tycka att också hon kunde lyssna på dig för din hund behöver inte vara olycklig bara för att du korrigerar. Sen kan man ju disskutera hur och när förstås.

Jag tycker att hundfolk i regel är ganska bra på att bortförklara och blunda för problem och signaler från sina djur. Man kan visst ursäkta alla beteenden med att "man gör så", "jag vet många som gör si eller så" eller "jag måste visa vem som bestämmer".. :smirk: Dessutom verkar alla veta hur bra deras djur mår, och anser att "efter som att hunden alltid bitit sönder saker när den är ensam hemma så är det bara sån han är och det tyder inte på att den har några känslomässiga problem eller mår dåligt". Börja lyssna på andra säger jag.

Sen finns det ju självklart folk som överdriver också. En kompis har valt att ha munsele eller vad man kallar det, som sitter runt nosen på hunden men med möjlighet att öppna munnen heltsom vanligt, istället för vanligt halsband eller sele. Det har hon fått åsikter om trots att detta bara är en tillfällig lösning då hon är höggravid och inte orkar med denna unga draghunds styrka just nu. Det är ju inget hunden lider av trots att det inte heller är någon framtida lösning.

Så visst kan man ta en del saker med en nypa salt, men jag tycker att man ska tänka efter när det kommer en åsikt. Varför tycker personen ifråga såhär?

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 241
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 897
Senast: starcraft
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 330
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 731
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar