Din hästs ryggprofil

Sv: Din hästs ryggprofil

Här kommer färska bilder.

20130115_183542.jpg

20130115_183439.jpg

20130115_183519.jpg

20130115_183532.jpg

20130115_183831.jpg

Oj vad du fick med! Supersvårt i stallgången med bra bilder. Jag ska göra ett försök...

*kl*
Jag ska försöka ta lite bilder på pålle idag. Han har en ganska intressant rygg med mkt manke + att han är överbyggd vilket ger ett sadelläge i samma storlek som på en ponny typ, trots att han är ett stort halvblod på 174cm. Det bästa är nästan att just trapezius har musklat sig jättefint här senaste månaden! Och jag kan inte svara på vad jag har gjort, förutom att han går lite övertäckad just nu :angel: Bilder kommer förhoppningsvis upp ikväll!

Here we go. Wille, SWB. Ursprungligen körhäst men allroundriden av mig i 12 år nu. Utbildad MSV men trampar, byter, piruettar och såna saker när humöret faller på för oss ;) I dagsläget tränar vi mest för gymnastiken med tanke på att han nu är 23 år gammal. Vi växlar mellan en Wellington Greenline dressyrsadel, medium/narrow bomvidd, 17,5" och en Cliff Barnsby Omega hoppsadel.

Börjar med en gammal bild som borde vara tagen sommaren 2003 när jag vi var hemma mellan ettan och tvåan på hippologen. Här borde han alltså vara 13 år och i verklig toppform, vältränad som attans!
php3h0b01.jpg

Och så dagsfärska bilder på 23-åringen då. Själv tycker jag att trapezius är väl formad och musklad framför bogbladet. Bakom är det en grop, men det är iaf inte tomt!
DSC_0348.jpg

DSC_0351.jpg

DSC_0350.jpg

DSC_0349.jpg

Och såhär tyckte pålle om att behöva stå still och fotograferas ;)
DSC_0352.jpg

Med tanke på snacktrådens senaste sidor hade det varit intressant att se hur era hästars ryggprofiler ser ut. Berätta även;
* hästens ålder
* hästens utbildnings och träningsnivå, förstås i relation till bilden
* ras på hästen
* vad för sadel hästen går med
* hur du själv uppfattar ryggen
Eftersom jag var med och kommenterade i andra tråden så lägger jag ut en bild på min promenadkamel här.
idefix_zpsde6218d5.jpg

Han är 20 år på fotot och SWB, har varit handikapphäst i många år hos tidigare ägare och sen gått några år på ridskola i min ägo (utlånad). Bilden är tagen i september när han varit hemma i ca 2 månader och då ridits sporadiskt.
Det är svårt att se på fotot på honom, men han har tydliga gropar vid manken och på ryggen (vid sadelns bakre del). Dessa hade han redan när han kom till mig från förra ägaren, som hade en alldeles för smal sadel till honom. (Stübben)
Jag har ägnat mig åt att försöka hitta något i sadelväg som ligger hyfsat på honom, men det är inte så lätt när det blir som en gungbräda pga groparna. Han behöver ha en väldigt rak sadel nu för att den ska ligga stilla, men hade groparna inte funnits tror jag inte att han varit fullt så rak. Jag hoppas bara att groparna ska försvinna med tiden, att de inte blivit permanenta pga att de funnits så länge.
Den sadel jag använder just nu, som ligger hyfsat i alla fall, är en T6 hoppsadel med XW koppjärn, något modifierad i stoppningen för att den ska bli rakare och med ett fårskinn under.
Hade en HdR dressyr som också låg hyfsat, men den var alldeles för bred i midjan så mina höfter skrek av smärta...

Han rids för tillfället väldigt sporadiskt, så sadelletandet går på sparlåga.

184513_398248093588884_578351471_n.jpg

149852_379574578789569_1013185659_n.jpg

47382_379575362122824_1372581960_n.jpg

149497_411042868976073_356883484_n.jpg

Ålder: 26
Hästens utbildnings och träningsnivå: LB-LA
Ras på hästen: Okänd Korsning, import Polen.
Vad för sadel hästen går med: Globus Syntet Dressyr strl W.
Hur du själv uppfattar ryggen: Något svängd, kort och med ett bra sadelläge.

Jag måste säga att jag blev helt förälskad i din häst. Han har allt som jag letar efter hos en häst.
En kopia av din i yngre version skulle vara drömmen! :p

Jag måste säga att jag blev helt förälskad i din häst. Han har allt som jag letar efter hos en häst.
En kopia av din i yngre version skulle vara drömmen! :p
haha, där ser man. :D
Skenet bedrar, kan man väl säga...

Han är tyvärr inte särskilt behaglig att rida på. Jag använder honom bara för sjukgymnastik åt min skruttiga kropp, vi är inte alls kompatibla ridmässigt. Stooooor i gången och omöjlig att sitta på (enda fördelen är att det är bra träning för bålstabiliteten)
Sen är han rätt vrickad, även om han lärt sig tygla sina hysteriska anfall med åren... (ja, han har varit handikapphäst - till den tjej som lade hur mycket tid som helst på att rida in och grundutbilda honom, innan hon själv blev sjuk. Hon var verkligen HANS människa...)

Han ser ju huuur behaglig ut som helst. Men som du sa, skenet kan bedra! Många tror att min häst ska ha väldigt luftiga och stora gångarter när han är så kompakt, men det är mest ponny i hans gångarter tyvärr. :)

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 478
Senast: Nepenthe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
994
Senast: Cactus
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 602
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama