Sv: Din hästs ryggprofil
Med tanke på snacktrådens senaste sidor hade det varit intressant att se hur era hästars ryggprofiler ser ut. Berätta även;
* hästens ålder
* hästens utbildnings och träningsnivå, förstås i relation till bilden
* ras på hästen
* vad för sadel hästen går med
* hur du själv uppfattar ryggen
Eftersom jag var med och kommenterade i andra tråden så lägger jag ut en bild på min promenadkamel här.
Han är 20 år på fotot och SWB, har varit handikapphäst i många år hos tidigare ägare och sen gått några år på ridskola i min ägo (utlånad). Bilden är tagen i september när han varit hemma i ca 2 månader och då ridits sporadiskt.
Det är svårt att se på fotot på honom, men han har tydliga gropar vid manken och på ryggen (vid sadelns bakre del). Dessa hade han redan när han kom till mig från förra ägaren, som hade en alldeles för smal sadel till honom. (Stübben)
Jag har ägnat mig åt att försöka hitta något i sadelväg som ligger hyfsat på honom, men det är inte så lätt när det blir som en gungbräda pga groparna. Han behöver ha en väldigt rak sadel nu för att den ska ligga stilla, men hade groparna inte funnits tror jag inte att han varit fullt så rak. Jag hoppas bara att groparna ska försvinna med tiden, att de inte blivit permanenta pga att de funnits så länge.
Den sadel jag använder just nu, som ligger hyfsat i alla fall, är en T6 hoppsadel med XW koppjärn, något modifierad i stoppningen för att den ska bli rakare och med ett fårskinn under.
Hade en HdR dressyr som också låg hyfsat, men den var alldeles för bred i midjan så mina höfter skrek av smärta...
Han rids för tillfället väldigt sporadiskt, så sadelletandet går på sparlåga.