Din hästs ryggprofil

Fiorano

Trådstartare
Med tanke på snacktrådens senaste sidor hade det varit intressant att se hur era hästars ryggprofiler ser ut. Berätta även;
* hästens ålder
* hästens utbildnings och träningsnivå, förstås i relation till bilden
* ras på hästen
* vad för sadel hästen går med
* hur du själv uppfattar ryggen

Sv: Din hästs ryggprofil

Hoppas det blir fart på denna tråd då jag tycker ämnet är sjukt intressant som har diskuterats i snackistråden. Men tyvärr brukar ofta diskussionen dö ut när man startar ny tråd om det. :( Hoppas det inte blir så!! För det är onekligen sjukt intressant ämne!

18991_10151172706986315_1242116104_n.jpg

* hästens ålder 21
* hästens utbildnings och träningsnivå, förstås i relation till bilden typ LC kanske.
* ras på hästen varmblodig travare
* vad för sadel hästen går med crown regal har provat ut sadeln själv. jag tog den som jag gillade och som hästen sa ja till och det har funkat för oss =)
* hur du själv uppfattar ryggen lite svängd som blir rakare vid rörelse och ganska kort (fast den ser mer och mindre svängd ut beroende på hur han står samt att den blir ju lite mera svängd med åldern)

flera bilder i andra vinklar osv
http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/543277_10151040283701315_1264310369_n.jpg
http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/381251_10151009167451315_73533949_n.jpg
http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/561577_10151009167546315_1180355761_n.jpg (här är han fet också)

Jag har dåligt med nya exteriörbilder, men här kommer några från olika år.
Tyskt Oldenburger sto e.Florencio.

2008 - 3,5 år (nyklippt och en ful ankunge) inriden.
FlisanochRocky022.jpg

2009 - 4 år, LC-LB dressyr.
Lgenheten24-25april09047.jpg

2010 - 5 år, LB dressyr.
Flisuppstlld.jpg

2011 - 6 år, LA dressyr.
Flisis.jpg

Kanske inte de bästa korten och bortse från att hon står i framstupa sidoläge på korten. :angel: Men konkret så har hon med åldern utvecklat mer manke och gått ned i bomvidd. Jag jobbar med sadlar och kan således variera en del, men håller fast vid en Childeric DAC. Sedan hon var 6 år har det inte hänt så mycket mer än att hon fått bättre front och bakparti.

Min 08a på hösten/vintern som 3-åring:
003.jpg

002.jpg

Våren därefter som 4-åring, för smal:
006-1.jpg

Kvalitetsbedömning:
DSC00082.jpg

DSC00077-1.jpg

September som 4-åring:
DSC00446_zpsf8af7dc0.jpg

DSC00487_zpsbdd5cb8f.jpg

Ras: SWB
Sadel: (Dressyr) Wintec Isabell Werth, blått (?) järn
Hur jag uppfattar ryggen:
Rel rak, aningens takformad men börjar bli bättre nu med mer muskler. Bedömning på kvalitetsbedömning: Välutvecklad manke, "Dagens absolut bästa sadelläge" (9a på HHB)

Hänger ut min ponny:D

Så här såg hon ut som fyraåring och i princip oriden:
298713_2260990296149_2106339379_n.jpg

Början av sommaren som femåring (har vilat en månad här pga sjukdom):
523370_3703350274247_927037331_n.jpg

Så här såg hon u ca ett år efter första bilden, tycker att manken har kommit upp en del. Men sen är hon en connemara och hon lär aldrig se ut som ett halvblod i rygglinjen utan lär behålla sin runda profil (i synnerhet eftersom hon har klassiskt dressyrhull:p).
311492_4399370474317_1285288781_n.jpg

Hästen går med en Childeric DAC som inte är byggd för henne och som jag inte tycker ligger hundra. Jag har tyckt att den har varit för smal, men efter vad jag lärt mig på helgens kurs ligger den nog bättre än jag tyckt:D. Hon är lite tjock och rund om manken, men det är kanske fel på mig för det stör mig inte:o.

Senast ändrad:

7 år PRE/Fullblod inriden som 4 åring, stått 6 månader innan köp, skadad i 4 månader(förra vintern) Är så gott som grundutbildad bara, sidvärts sitter till viss del.
IMG_0173.jpg

väntade 11 veckor på måttanpassad sadel
Föll ur ngt
IMG_4477.jpg

Tycker att han har en rak rygg som sluttar ngt upp mot korset, men blir mkt rakare vid arbete.

Har en Jensen Amiral Evolution med specialbossa.

Ca 1 år gamla bilder:
274.jpg

268.jpg

På dessa bilder tycker i alla fall jag att hon var något urholkad vid manken i förhållande till sin kroppsbyggnad/grovlek. Då dessa bilder togs hade jag haft henne i ett halvår. Hon hade då bomvidd normal (mot smal)

Hästen är ett elvaårigt sto med okänd stam, import Holland. Hon är ca 155 cm och av "ponnymodell" :p. Utbildningsståndpunkt: LB/LA

Här är en nytagen bild (dålig kvalitet), där man kan se lite hur ryggen ser ut nu men ffa hennes kroppstyp. Hon går för närvarande med en Frank Baines Capriole i MW, men då krävs padd under. Det känns dock inte som att hon kommer att bli så mycket bredare utan att bli tjock :)

Pumpaiduschspiltan.jpg

Ridlgerhgs28-29april060-Kopia2-Kopia.jpg

* hästens ålder: 5 år på bilden
* hästens utbildnings och träningsnivå, förstås i relation till bilden: LB
* ras på hästen: SWB
* vad för sadel hästen går med: M&N gold collection vid bom
* hur du själv uppfattar ryggen: . Spikrak spec under arbete, bred över manke och välvd bröstkorg. Mycket svår att hitta sadlar till som ligger still.

Kakanrygg.jpg

* Valack, 6 år i juli.
* LA dressyr. Inhoppad och hopptränad några gånger.
* SWB
* Ordo Equester venus 17-33. (Han skulle säkert kunna ha 33 i bommen fortsättningsvis också men jag ska medvetet bredda den och stoppa under en trapezius-pad. Är nojig för för trånga sadlar. Hellre en pad under.)
* Hur du själv uppfattar ryggen - Lång men inte så hög manke, relativt rak rygg har jag märkt när jag letat sadlar.

Har för övrigt missat ryggdiskussionen i snacktråden! Får genast läsa in mig på den!! :D

* hästens ålder
Fem på bilden
Väldigt lite utbildad
* ras på hästen
Kwpn tp
På bilden en SC arthur de luxe och en SC jean luc
Omusklad, ganska rak och något takformad

wp_000169_50ce3052ddf2b3314900353e.jpg

Slänger in en ny bild senare ikväll då det kan vara kul att se skillnaden då och nu, just över ryggen :)

Här har vi min. Först som ung sparris sommaren (?) 2010. Kan vara våren också, vet ej. 7 år här i a f.

horse39647012125xadrez_zps59d14c8b.jpg

Här är han i maj 2011 (8 år)

bildx4maj-1_zps246742bc.jpg

I början på sommaren 2012. Tog denna bilden för då kom sadeln med också :) (9 år)

CSC_311424maj2012bild2_zps97f741a9.jpg

September 2012. Inte så bra vinkel kanske men man ser rätt väl hur musklad han har blivit i a f. (9 år)

CSC_1097.jpg

Ingen urskålad manke... Han var väl för tjock! :D

* hästens ålder
Se angivet vid foton.

Högt utbildad. En blandning mellan LB och Grand Prix kan man säga. Lätt för det som är svårt och har svårt för det som skall vara lätt.

* ras på hästen
Lusitano

En Prestige Rembrandt. Efter vad jag förstår så finns det två olika? Det här är i a f den nya som J***y har ritat själv.

För att vara en iberisk häst så har den en ovanligt rak rygg. Men den är ändå svagt svängd. Utmärkt sadelläge. Kort rygg, kort länd, mer vinklat bäcken än på halvblod.

Just din häst tycker jag har superfin rygg! Den omtalade trapezius syns och han är i mina ögon i alldeles perfekt hull:).

Tack! :) Sadeln är utprovad av, ja du vet vem... Den är stoppad på plats för att passa just denna hästen och jag fick rida alla krumelurer på max (med stigläder och stigbyglar) när han stod och tittade på för att han skulle vara säker på att sadeln låg bra på hästen i arbete och att den passade optimalt för mig med. Så för mig känns det viktigt att försvara honom, jag tycker att han gjorde ett jättebra jobb och jag var väldigt impad av honom. Sen fick man en gratis föreläsning på köpet och det var klar bonus! :) Oss lyfte han till oanade nivåer och jag är väldigt tacksam för det.

aa_zps827cfa83.jpg

* hästens ålder
17 år

Bilden är från vet check på 2012's SM för YR, Utbildad Int. I

* ras på hästen
SWB

Childeric(ej måttad för hästen, måttad för en Islänning:D)

Välmusklad och något svängd

Har hänt otroligt mycket sedan vi börjat på allvar med passage och byten i varje under höst/vinter. Givetvis passar inte sadeln som den ska längre heller... Sadeln klämmer, "min utprovare" trodde över telefon att hästen musklat på sig så pass att sadeln blivit för vid och ramlat ner och klämmer av den anledningen. Jag kan bara konstatera att min häst fått knutor runt manken och att med ett får under så går hästen mycket bättre, samt att ömmandet runt manken minskat markant.

Ska försöka fota en färsk bild.

Hästens ålder: 21 i maj
Hästens utbildnings och träningsnivå: tävlas MSV C-dressyr, tränas ngt högre. på bilden i profil inte fullt igång (skrittperiod). Tidigare gått upp till 130 hoppning.
Ras: KWPN
Sadel: Tekna (omvärmd, nästan maxbreddad), letar hoppsadel. Har innan min tid gått med för smal sadel vilket gjorde att han var väldigt urgröpt vid manken. är nu fint musklad där när han fått växa till sig i sadel som breddats allt eftersom.
Hur jag uppfattar ryggen: Jag uppfattar att man luras lite av hans låååånga manke och tänker att ryggen är mer svängd än den är (men kan heller absolut inte ha sadel med rak bom). tycker ryggen är ganska rak med ganska kraftig lutning upp mot korset.

Pålle med flera meter (ungefär) mellan frambenen, här snackar vi bred bog :P :
2012-07-30_173524_5016c5a3e087c3276c00001c.jpg

ryggprofil:
2012-10-22_081028_508580f7e087c322cad81bb4.jpg

3 år
54730_1318019918.jpg

3 år
Fina_killen.jpg

4 år och konvalecent (tunn och muskelfattig)
94564_1329600918.jpg

4 år -på sommarbete
70589_1338641071.jpg

4 år
Idag_har_vi_varit_och_tranat_och_blir_en_vanda_imorgon_med.jpg

* hästens ålder

se vid bilderna

på 3-årsbilderna: inriden-LC
4-årsbilderna: LB och börjat smyga in LA-rörelser som skänkelvikningar och förvänd galopp
* ras på hästen
SWB
Albion SLK X-vid (med padd) och Frank Baines Elegance vid (ingen padd)
Uppfattar den som relativt rak -blir rak vid arbete

kl
intressant tråd! Skulle lagt bilder här istället:)

Orkar inte plocka ihop allt nu ska se vad jag hittar imorgon.

Deimiontrers.jpg

Treårstestet

IMG_2037_zps225273aa.jpg

Nyss hemkommen till mig i maj förra året, 4,5 cm, men i en rejäl växtperiod.

IMG_2186_zpscf9e9e71.jpg

Sommaren, någon månad efter den andra bilden.

IMG_0110.png

I oktober förra året.

IMG_0114.png

Någon vecka efter longerbilden.

bild170_zps4d1687be.jpg

För någon dag sedan, prasslas med mat där borta, därav den överdrivna svanhalsen ;)

Ålder: Se intill bilderna
Hästens utbildnings och träningsnivå: Som fyraåring var han utbildad motsv LB, nu närmar han sig LA, utför rörelser ur MSV:C, men ej där än styrkemässigt.
Sadel: Childeric DFL, med ganska vid bom, väldigt rak
Hur du själv uppfattar ryggen: Väldigt rak, normal manke, blir väldigt rak vid arbete.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 478
Senast: Nepenthe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
994
Senast: Cactus
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 602
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama