Dilemma, behålla eller ej??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare stall_ess
  • Startdatum Startdatum
S

stall_ess

Jag har två avelston, det ena är triangelmärkt medans det andra är fullt frisk, det friska stoet har nu gett mig lite dilemma, hon är dräktig med sitt andra föl, det första var en superfin unge men dock en hingst så han är såld då jag inte varken har möjlighet att ha en hingst och när man avlar i första hand så har jag ingen användning av honom s.a.s.

Det här stoet är i mina ögon det perfekta avelstoet, hon har väldigt goda gångarter, utstrålning, hög ridbarhet, bra temprament, bra ben. Få nackdelar men inga stora grejer. Stammen är super bra i mina ögon, där finns allt jag vill ha.
Men hon relativt ung ännu (8år) och har väldigt mycket kapacitet så jag tycker nästan det är lite synd att inte utnyttja kapaciteten så mitt dilemma är hurvida jag ska ha kvar henne i avel eller sälja henne till någon som vill tävla?

Hur hade ni tänkt?

Jag har inga ambitioner att tävla själv, det har jag ingen möjlighet, långt till tränare/tävlingar sen vet jag inte om jag skulle göra hästen rättvisa heller då jag är mest en hobby ryttare. Så att tävla själv är inget alternativ.

Råd önskas av en som är ny här :o

Sv: Dilemma, behålla eller ej??

Min första tanke var att låna ut henne till någon med tävlingsambitioner.
Låta henne tävlas och få meriter sedna ta hem henne, så vipps har du ditt drömavelssto med meriter och allt!
Du kan ju i värsta fall låna ett annat avelssto så länge om du vill ha fler en ett alltså!

Lycka till hur du än gör.

Min tanke också...

Går själv i de tankegångarna..
Frågan är ju bara om man hittar någon vettig FV som faktisk tävlar hästen också så det inte rinner ut i sanden, eller att hästen blir sönder riden eller nåt :eek:
Det är jag mest rädd för!

Jag själv hade definitivt inte sålt henne utan dåifall gjort som Quickstar och Lille skutt säger. Har du ett bra avelssto så håll i henne:bump:

Lycka till:laugh:

Jag känner lite också så att jag vill nog egentligen behålla..
Frågan är vad man ska göra då, ska jag fortsätta betäcka henne eller ska jag låna ut henne för tävling..

och hur ska en sådan ö.k vara med en ev. tävlings ryttare, att denne tävlar till en viss nivå eller bara under ett visst antal år...

Jag hade behållit sto själv, och fortsatt min avels verksamhet. Att stå i avels boxen, är också en prestation, men glöms många gånger bort, tyvärr.

Att skicka iväg henne, kan innebära måste inte att du får tillbaks henne skadad, och därmed kanske inte det blir fler föl. Gör det som du känner passa dig bäst.:love:

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 734
Senast: pastejja
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 657
Senast: maria_b
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 190
Senast: fridshem
·
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 880
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Hovrandsartros