Digivande stos behov

piggy

Trådstartare
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med vilka behov ett digivande sto har. I min bok står det endast fram till dess att fölet är tre månader.

Räknar man med att behovet sjunker för stoet efter det eftersom fölet börjar äta själv? Eller fodrar ni efter samma behov under hela digivningsperioden?

piggy
 
Sv: Digivande stos behov

Det måste väl beror lite på hur stoet ser ut i hullet, eller?

Har hon magrat av digivningen kanske det är läge att fortsätta fodra men om hon har lite att "ta av" så kan man nog minska på maten.

Men ska man inte minska på protein-givan för att hon ska sluta producera mjölk?

mvh Jessica
 
Sv: Digivande stos behov

Det har du givetvis rätt i. Jag brukar utfodra mina ston enligt de behovstabeller jag har (har dem inte här kan därför inte säga hur mycket det handlar om). Efter hand att fölet äter mer och mer så tar det ju av mammans mat vilket leder till att hon får mindre. Jag brukar börja ge fölet egen mat när jag ser att de äter mycket av mammans mat.

Hullet på stoet spelar givetvis också in, men jag undrar ändå om ni som håller på mer med foder vet vilka rekomendationer som finns.

piggy
 
Sv: Digivande stos behov

Jag har ingen erfarenhet av digivande ston. Vi får hoppas att någon mer läser, som kan mer.

mvh Jessica
 
Sv: Digivande stos behov

Jag håller precis på att göra en foderstat till ett digivande sto. Det är ett halvblod. Fölet är ca 4mån. Ska stå själv på nätterna snart i egen box.
Hennes normala behov är 56 Mj och 336 smrp när hon står. Alltså 6 i kvot.
När hon ger di får du ge ca 70 % i tillägg på mj:n Alltså blir det 95,2 Mj och smrp är ggr 12 som då blir 806,40 i smrp. En kvot på 8,47.

Sedan måste du tänka på fölets behov också.
Beräknad vuxenvikt ev 500 kg och ska börjas rida in vid 3 års ålder är 60 Mj och det tar du gånger 13 som då blir 780 smrp.
Vid 6 mån ålder x 9,5 som då blir 570 smrp.
Vid 12 mån ålder x 7 blir då 406 smrp.

Sedan är det ju andra kalciumbehov och fosfor och magnesium. Men det kanske du redan vet om?!
Lycka till!
 
Sv: Digivande stos behov

Jag hade en liknande häst i normalbehov, hon behövde mer än 180 MJ för att inte försvinna helt... så lås absolut inte fast er i vad tabeller säger! Kolla hur hästen ser ut och öka på vid behov, se bara till att kvoten hålls på 8-9.
 
Sv: Digivande stos behov

Självklart så låser vi oss inte fast vid tabeller. Men någonstans måste man ju börja.
Sedan så är det här en häst som inte rids så kvoten ligger på 6. Om man börjar rida mycket så måste man ju höja och om hästen är svårfödd, fullblod etc...

Sedan är det ju var och ens skyldighet att titta på stoet hur hon mår och ser ut i hull osv.... Bara man får ett hum om det så kan man ju laborera själv.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
764
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 485
Senast: Stereo
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 561
Senast: super
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 556
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp