Digivande sto, bete o krafftfoder?

CosmicQueen

Trådstartare
Hur gör ni med krafftfoder till era digivande ston som går ute på bete dygnet runt?
Ger ni den foderstaten ni räknat ut, bara lite eller inget alls?
Hur vet man om dom kommer o behöva krafftfoder? Eller klarar dom sig i regel utan om betet är rikligt?

Man ser rätt snabbt om de behöver tillskott (och man får agera snabbt!). Av tre ston förra året var det bara min som behövde extrafoder, och hon behövde MYCKET. Jag började med 1 kg havre och ½ kg Krafft Breed och ökade varefter det behövdes. De fick även hö från augusti ungefär.

Ok. Isf borde inte min behöva, iaf inte som hon ser ut nu, hon är väldigt rund om magen. Har dragit ihop sig bra, men har mkt hull över revbenen att ta av. :D ;)
Som jag förstod det var betet bra osså, ska dit själv o kolla i nästa vecka...Hästarna ska inte dit förräns om 2 veckor.

Men hur gör man med vitaminer o mineraler då? Ska man skippa sådannt osså då...?
Hon får nypon(för att hon blött näsblod, fungerar), E-vitamin o KopparJärn, som extra tillskott förrutom den uträknade foderstaten.

Är betet bra och hon håller sig på det så räcker vitaminerna också. Titta INTE på magen... titta hur hon ser på överlinjen istället, se till att hon håller sig rund över rygg och rumpa (och att man inte ser revbenen såklart).

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 411
Senast: Raderad medlem 149524
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 011
Senast: Görel
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 294
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 575
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31