Dietkost/barn.

F

Freeky

Jag måste få lite åskiter från er föräldrar. Jag jobba4 som husmor på en grundskola, sex-års till 6:eklassare. Vi har även 2 skick till förskolor.
Vi är 3 personer som jobbar här, jag på 100%, en kollega på 75 och en på 50. Hon på 75 och jag delar på ansvaret med skolmat och dietkost. Problemet är att min kollega inte har nån som helst koll, på nånting. Idag ringde en mamma och berättade att hennes barn blivit sjukt och frågade vad vi gett honom. Kollegan har utan att säja något skickat iväg potatismos med fel mjölk i utan att säja nåt. Det kom även fram att han blivit dålig tidigare, hon har fått vetskap om det men inte sagt nåt. Alltså, det känns så jävla konstigt, varför har hon inget sagt? Hon kan inte förklara varför när jag frågar, hon är helt förstörd och jag mår skit, för det måste ju handla pm förtroende. Har hon inget förtoende för mej alls? Och föräldrar till barnen, har jag kvar deras förtroende? Det jobbiga är att jag vet att hon inte har nån koll, jag har pratat med henne om det och försökt hjälpa henne så gott det går, men det räcker ju inte! Har jag gjort för lite? Skulle jag ha sett till att hon blev fråntagen ansvaret direkt? Tusen frågor snurrar och alla chefer och ansvarig personal har gått hem. Vad ska jag göra?
 
Sv: Dietkost/barn.

Det beror ju på vad dina arbetsuppgifter består av. Är det så att du har ansvaret för den utskickade maten så drabbas ju du, även om det är din kollega som gjort fel.

Men är det så att ni nu delar på ansvaret så får kollegan ansvara själv för att hon gjort fel.

Kanske kan du ta över utskicksdelen, och hon gör något åt dig istället så du inte får merjobb?

Svår sits, men kostdelen är ju så viktig att det inte får gå fel. Om kollegan nu är uppriktigt ledsen så kanske hon förstår det vettiga i att inte längre sköta just den delen.
 
Sv: Dietkost/barn.

Hade jag varit du så hade jag själv tagit ansvaret för dietmaten och så hade hon fått ta på sig andra arbetsuppgifter istället.

Att barn ska behöva bli sjuka för att en personal strular till det upprepade gånger tycker inte jag är rätt!
 
Sv: Dietkost/barn.

Håller med! Har hon ingn utbildning/ arbetserfarenhet eftersom hon inte " har någon koll" och gör fel upprepade ggr?
Nästa gång kanske det blir riktigt allvarligt med något barn:crazy:
Igentäppta andningsvägar osv....
Jag skulle be ansvarig att omfördela arbetsuppgifterna så att du kan ansvara för den delen, och hon får ta det andra.

Det är ju hennes ansvar att skicka maten rätt,
men om du står bredvid och vet/ känner dig osäker så är du ju på ett sätt medskyldig.
Föräldrar till allergiska barn måste ju vara säkra på att barnen inte får mat som de blir sjuka av!!!
Lycka till!!
/J.
 
Sv: Dietkost/barn.

I ditt ställe hade jag gått till den person som är din och kollegans chef, och berättat precis som det var. Jag tycker inte att du på eget bevåg skall ta på dig hela ansvaret för dietkosten, däremot kan du mycket väl ge chefen det erbjudandet, så att säga.

Hade jag varit förälder till ett barn som fått fel mat på det här viset, så hade jag LEVT RÖVARE SÅ IN I H-E. Det är livsviktigt för allergiska barn att få rätt mat, och som förälder i det här sammanhanget är man väldigt utlämnad till personalen i barnomsorgen med tillhörande kök för att säkerställa att det blir rätt. Jag hade inte vågat gå till jobbet om jag hade ett allergiskt barn och jag visste att det blivit fel med maten flera gånger!!!
 
Sv: Dietkost/barn.

Jag håller med er, det skulle kännas bäst om jag fick ta över ansvaret själv för dieten, men nu är det inte jag som betämmer sånt, jag kan bara framföra mina åsikter (som inte brukar vara bekväma och därmed ignoreras). Jag har pratat med min chef, och hon anser att det blir för "sårbart" om bara jag ska ha ansvaret, tänk om jag blir sjuk:eek:!Visst, jag är sjuk 2 ggr./ år ungefär, så vad det egentligen handlar om vet jag inte.
Grejen är att min kollega är rätt hopplös, hon har verkligen ingen koll på nånting, så jag måste se till att ha koll själv, och hur troligt är det att man kan ha total koll på ALLT själv:confused:? Precis. Och eftersom jag vet att hon inte reder ut det här och det blir fel, vem tar på sej skulden då? Precis, undertecknad känner sej som en sopa och oduglig som chef och är färdig att kasta in handduken.:cry:
Mamman har varit här och prata med mej och berättat hur vi ska hantera hans kost och gett lite tips och råd, en helt underbar människa:love:, det känns jättebra, men ändock, till sist och syvenes, problemet kommer att kvarstå. Vad händer nästa gång? Och hur faan ska jag kunnq lita på min kollega igen, när hon undanhåller jätteviktig information?Jag gillar verkligen mitt jobb, men att gå på helspänn hela tiden tar musten ur en totalt.:cry:
 
Sv: Dietkost/barn.

Besvärligt! Har du nåt fack att få stöd av? Kan du kanske hitta på någon ny rutin i egenskap av arbetsledare så att det blir lättare för dig att kolla av att hon har gjort rätt, tex att ni har en snabbgenomgång och dubbelkoll av specialkosten typ vid 10 innan all mat ska skickas i väg? Kanske där hon signerar en lapp att maten är som den ska och du att du har fått en redovisning av detta? I så fall har du ju mer svart på vitt att hon ljuger om det blir fel igen.
 
Sv: Dietkost/barn.

Jag har pratat med min chef, och hon anser att det blir för "sårbart" om bara jag ska ha ansvaret, tänk om jag blir sjuk:eek:!Visst, jag är sjuk 2 ggr./ år ungefär, så vad det egentligen handlar om vet jag inte.

Om jag var förälder till ett allergiskt barn som får mat från ert ställe så skulle jag helt klart föredra att mitt barn blev utan mat om du blev sjuk, än att riskera att barnet fick mat som var hanterat av din kollega.

Jag undrar om det inte handlar om att din chef är konflikträdd och inte vågar ta itu med situationen, samt att hon/han inte förstår allvaret i risken att ett barn bli så sjukt att det dör pga att en anställd är allmänt slarvig.
 
Sv: Dietkost/barn.

Jag har tänkt som du, om jag visste att det jobbade okunnig och på ren svenska klantiga människor i det kök man får mat till mitt barn skulle jag bli väldigt upprörd. Och ja, jag har ofta undrat varför min chef är så lam, varför det aldrig händer nåt när man har problem. Det här är inte första gången det är problem på den här enheten, det har varit cirkus ordentligt här(och det beror inte på mej), en det tog ett halvår innan hon såg till att det hände nåt.
Nu kommer det inte att hända nåt alls, vi har fått check-mallar som vi ska fylla i varje dag, men gissa vad som hände igår? Trots att vi gick igenom vad som skulle göras så lyckades hon göra fel. Ingen blev drabbad den här gången(om man inte räknar mej då), men det är bara så TYPISKT:devil:Jag har aldrig träffat en människa som hon, och det finns ingen som retat upp mej som hon, och henne är jag hänvisad att spendera 6 timmar om dan med:cry:!Min chef suger verkligen, hon är en riktig fegis:devil:
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 959
Senast: Elendil
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 830
Senast: Gunnar
·
Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 339
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 062
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bada med häst
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp