Diesel eller bensin?

  • Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Rie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 355
  • Visningar Visningar 14 203
Men om man tänker efter ... hur många behöver en Jeep i stan egentligen ?
Märklig utveckling. Fula som stryck är dom :p
Men, du verkar inte fatta: en majoritet på det här forumet har häst, och bor inte ens i stan.

Det behov av fordon som finns när man ska dra ett 2000 kg tungt släp med ett eller två levande hästar i, även i halka och på dålig väg, är inte samma behov som man har när man bor i t.ex. Stockholm.

Ska man vara riktigt ärlig, så kan man leva ett gott liv helt utan egen bil i Stockholm. Det finns kollektiva reselösningar för de flesta resebehov.

För att ta sig till jobbet, så kan man åka buss, tunnelbana, pendeltåg, spårvagn eller t.o.m. båt i vissa fall.

De som både bor och jobbar i Stockholms innerstad, och som tycker att de behöver äga en egen bil, varför då?. Det behövs ju oftast inte.

Vill du bråka med några, så är det snarare dessa personer som du ska ge dig på, än på oss som faktiskt har ett reellt behov av eget fordon, därför att vi bor på landet utan kollektivtrafik, eller för att vi jobbar med något där fordon behövs, eller har t.ex. häst, som behöver dragbil.

Btw, det finns inga eldrivna bilar idag, som kan dra hästsläp...
 
Men, du verkar inte fatta: en majoritet på det här forumet har häst, och bor inte ens i stan.

Det behov av fordon som finns när man ska dra ett 2000 kg tungt släp med ett eller två levande hästar i, även i halka och på dålig väg, är inte samma behov som man har när man bor i t.ex. Stockholm.

Ska man vara riktigt ärlig, så kan man leva ett gott liv helt utan egen bil i Stockholm. Det finns kollektiva reselösningar för de flesta resebehov.

För att ta sig till jobbet, så kan man åka buss, tunnelbana, pendeltåg, spårvagn eller t.o.m. båt i vissa fall.

De som både bor och jobbar i Stockholms innerstad, och som tycker att de behöver äga en egen bil, varför då?. Det behövs ju oftast inte.

Vill du bråka med några, så är det snarare dessa personer som du ska ge dig på, än på oss som faktiskt har ett reellt behov av eget fordon, därför att vi bor på landet utan kollektiv trafik, eller för att vi jobbar med något där fordon behövs, eller har t.ex. häst, som behöver dragbil.

Btw, det finns inga eldrivna bilar idag, som kan dra hästsläp...

Fast var det inte det jag skrev? SUV:ar i stan?
Ni som drar tunga hästläp tillhör ju en minoritet av dom som köper SUV:ar. Dom som pendlar till och från jobbet i stan på ett par km behöver inte en fläskig SUV.
 
I
Fast var det inte det jag skrev? SUV:ar i stan?
Ni som drar tunga hästläp tillhör ju en minoritet av dom som köper SUV:ar. Dom som pendlar till och från jobbet i stan på ett par km behöver inte en fläskig SUV.

Inte på det här forumet. Här har en majoritet häst, och ett behov av dra hästen efter sitt, eller lånat fordon.

Den som har "ett par km" till jobbet i Stockholmsområdet, och kör bil, utan att vara funktionshindrad, bör genast ompröva detta.

Senast jag kollade, så fungerade fortfarande både bussar, tunnelbana, och pendel i Stockholm.

Skulle alla dessa (statistiskt sett väldigt ofta medelålders män med förmånsbil) istället åka kollektivt, så skulle problemen med dålig luft på Stockholms gator, försvinna på ett nafs.

Så du menar att alla de där lata karlarna (medvetet provokativt), ska fortsätta att täppa igen Stockholms gator för nyttotrafik av olika slag, men att de ska göra det i elbilar istället?

Eller så ska de skaffa en elhybrid, som alltså kan gå några km på el, för att döva sitt samvete?
 
I


Inte på det här forumet. Här har en majoritet häst, och ett behov av dra hästen efter sitt, eller lånat fordon.

Den som har "ett par km" till jobbet i Stockholmsområdet, och kör bil, utan att vara funktionshindrad, bör genast ompröva detta.

Senast jag kollade, så fungerade fortfarande både bussar, tunnelbana, och pendel i Stockholm.

Skulle alla dessa (statistiskt sett väldigt ofta medelålders män med förmånsbil) istället åka kollektivt, så skulle problemen med dålig luft på Stockholms gator, försvinna på ett nafs.

Så du menar att alla de där lata karlarna (medvetet provokativt), ska fortsätta att täppa igen Stockholms gator för nyttotrafik av olika slag, men att de ska göra det i elbilar istället?

Eller så ska de skaffa en elhybrid, som alltså kan gå några km på el, för att döva sitt samvete?

Det är väl bättre att dom köper elbilar än att dom förpestar andra och orsakar för tidig död för dom som faktiskt åker kollektivt , cyklar eller går.
 
Det är väl bättre att dom köper elbilar än att dom förpestar andra och orsakar för tidig död för dom som faktiskt åker kollektivt , cyklar eller går.
Inte nödvändigtvis.

Fordonen tar upp plats i gaturummet på olika sätt, endera som parkerat, behovet av parkeringsplatser, eller som "ett till" fordon, som ska rymmas i rusningstrafik i vägnätet, och som därför gör att bussar, utryckningsfordon eller transportbilar får svårare att komma fram.

Dessutom blir säkerheten i trafikmiljön för t.ex. cyklister eller gångtrafikanter bättre, om trafiken blir "glesare" och "lugnare". Det lär dessutom bli enklare att få till ordentligt separerade cykelbanor på Stockholms gator, om dimensionering till förmån för (privat-)bilar kan minskas.

Dessutom är varje fordon (eldrivet eller ej) en miljöbelastning på olika sätt igenom hela sin livscykel. Tillverkningen av nya fordon "kostar" miljö.
Man kan dessutom diskutera hur miljömässigt fördelaktigt det är att förtidsskrota fordon, bara för att byta drivlina...

Alltså, så är det miljömässigt bästa för storstäder som t.ex. Stockholm, en radikal minskning av antalet fordon.
 
Inte nödvändigtvis.

Fordonen tar upp plats i gaturummet på olika sätt, endera som parkerat, behovet av parkeringsplatser, eller som "ett till" fordon, som ska rymmas i rusningstrafik i vägnätet, och som därför gör att bussar, utryckningsfordon eller transportbilar får svårare att komma fram.

Dessutom blir säkerheten i trafikmiljön för t.ex. cyklister eller gångtrafikanter bättre, om trafiken blir "glesare" och "lugnare". Det lär dessutom bli enklare att få till ordentligt separerade cykelbanor på Stockholms gator, om dimensionering till förmån för (privat-)bilar kan minskas.

Dessutom är varje fordon (eldrivet eller ej) en miljöbelastning på olika sätt igenom hela sin livscykel. Tillverkningen av nya fordon "kostar" miljö.
Man kan dessutom diskutera hur miljömässigt fördelaktigt det är att förtidsskrota fordon, bara för att byta drivlina...

Alltså, så är det miljömässigt bästa för storstäder som t.ex. Stockholm, en radikal minskning av antalet fordon.

I sak håller jag med dig. Men i praktiken vill de flesta inte överge sin frihet med bil eller åka kollektivt, cykla eller gå.
Jag anser det fortfarande att jobbpendlaren hellre bör köpa en elbil än den tjocka och feta diesel SUV:en.
 
I sak håller jag med dig. Men i praktiken vill de flesta inte överge sin frihet med bil eller åka kollektivt, cykla eller gå.
Jag anser det fortfarande att jobbpendlaren hellre bör köpa en elbil än den tjocka och feta diesel SUV:en.
Finns även många som ser det som ett eftersträvnadsvärt frihetsmål tt inte behöva bil längre, oavsett om de bor i stan eller på landet. Så glöm det där med att dra alla över en kam!

Som dragbil tycker jag deisel är trevligare (har båda sorter). Där kommer andra bränslen till dem med framöver så det löser sig nog.
De höjde skatten men som jag ser det att det hämtar jag hem på att göra en resa mindre i veckan för att handla eller liknande när jag ändå inte passerar butiken.
 
Vi kommer köpa en elbil till firman när vi har råd. Det mesta körandet är ren persontransport och just nu går det åt diesel för omkring 20.000kr/månad.

Det är synd att vi inte skulle klara oss på bara den.
 
Jag saknar faktiskt tiden när jag klarade mig utan bil. Hemresan från jobbet (mittinatten) tog ibland 3 h (2,5 mil med bil), men jag hade lite olika sätt att fördriva den så det var egentligen inget som störde.

Om jag får tag på mitt hus på landet så blir nog nästa bil en diesel.
 
Oj, här händer det saker.... :)

Kan säga att jag köpte bil för ett bra tag sedan nu.
Det blev en diesel till slut.
Det tog emot att lämna min 4hjuldrvina BMW 530 kombi men den är helt enkelt för dyr att äga/köra för det jag kör.
Jag köpte den som dragibl, men när jag inte längre har häst så letade jag lättare bil.
Helst automat och 4hjulsdriven.
Inte lätt........men automat vann när jag var tvungen att kompromissa om det när övriga bilar hade annat jag inte ville ha.
Det blev en Skoda Octavia kombi. Jag är nöjd, den fyller de behov jag har nu.

Man kan ju alltid hoppas att dagens dieselbilar ska kunna köras på annat bränsle framöver. Vet lastbilar som går på annat, och utvecklingen går framåt så varför inte?
 
Oj, här händer det saker.... :)

Kan säga att jag köpte bil för ett bra tag sedan nu.
Det blev en diesel till slut.
Det tog emot att lämna min 4hjuldrvina BMW 530 kombi men den är helt enkelt för dyr att äga/köra för det jag kör.
Jag köpte den som dragibl, men när jag inte längre har häst så letade jag lättare bil.
Helst automat och 4hjulsdriven.
Inte lätt........men automat vann när jag var tvungen att kompromissa om det när övriga bilar hade annat jag inte ville ha.
Det blev en Skoda Octavia kombi. Jag är nöjd, den fyller de behov jag har nu.

Man kan ju alltid hoppas att dagens dieselbilar ska kunna köras på annat bränsle framöver. Vet lastbilar som går på annat, och utvecklingen går framåt så varför inte?
Bra val :up:

Har du någon Preem nära så har de rejäl inblandning av tallolja i sin diesel.
 
Varför skulle man vara "lurad" att använda ett drivmedel som är överlägset andra drivmedel för många av de användarfall som existerar? Som dessutom både redan har en lägre klimatpåverkan och ffa kommer att ha en ännu lägre framöver.

Det vore snarare att "luras" att förmå människor att välja andra slags bilar utifrån felaktiga premisser, som gäller i 10km mätt från Stockholms centrala delar. Vilket är lite vad som är på väg med ändringarna av bonus-malus systemet.
 
Varför skulle man vara "lurad" att använda ett drivmedel som är överlägset andra drivmedel för många av de användarfall som existerar? Som dessutom både redan har en lägre klimatpåverkan och ffa kommer att ha en ännu lägre framöver.

Det vore snarare att "luras" att förmå människor att välja andra slags bilar utifrån felaktiga premisser, som gäller i 10km mätt från Stockholms centrala delar. Vilket är lite vad som är på väg med ändringarna av bonus-malus systemet.

Fast miljön handlar ju inte bara om global uppvärmning. Du tycker alltså inte att vi ska ta hänsyn till luftkvalitén i våra städer? Där större delen av befokningen bor?
 
Fast miljön handlar ju inte bara om global uppvärmning. Du tycker alltså inte att vi ska ta hänsyn till luftkvalitén i våra städer? Där större delen av befokningen bor?

Hur tänkte du nu? Om 90% av trafiken i stadskärnorna sker med elbilar kommer lantisarnas passerande bilar av annan art inte att märkas på luftkvaliten.

Problemet är att man vill påföra alla samma modell (utgående från att tittat ut från sin lägenhet i Stokcholms innerstad) och sedan inte inse att det inte blir en bra lösning som håller för alla.

Dieselbilen är inte bästa valet för alla. Men det finns användarfall där den är överlägsen.
 
Fast miljön handlar ju inte bara om global uppvärmning. Du tycker alltså inte att vi ska ta hänsyn till luftkvalitén i våra städer? Där större delen av befokningen bor?
Då den globala uppvärmningen slår till med full kraft kommer den lokala luftkvalitén i våra städer där större delen av befokningen bodde vara ett mindre problem.

Därför gör åtgärder mot den globala uppvärmningen override på åtgärder av lokal karaktär.
 
Då den globala uppvärmningen slår till med full kraft kommer den lokala luftkvalitén i våra städer där större delen av befokningen bodde vara ett mindre problem.

Och när slår den globala uppvärmningen till? Om 100 år ?
Luftkvalitén i våra städer är ett akut problem nu.
 

Liknande trådar

Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: Windy
·
Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19... 2
Svar
30
· Visningar
1 906
Senast: mars
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer... 2
Svar
22
· Visningar
982
Senast: Angel
·
O
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
938
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp