Diesel eller bensin?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Rie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 355
  • Visningar Visningar 14 203
Och när slår den globala uppvärmningen till? Om 100 år ?
Luftkvalitén i våra städer är ett akut problem nu.

Hemma på gatan där jag bor har alla dieselbilar. Och utmärkt luftkvalitet.

Vilket då skulle kunna bringa mig, mot bättre vetande, att säga till alla andra att också skaffa dieselbilar för då får de också utmärkt luftkvalitet. Men jag är medveten om att situation i en storstad är annorlunda, och användarfallet för en bil är också helt annorlunda. Alltså drar jag inte den slutsatsen, som vissa av våra mindre begåvade politiker drar (är det bäst för mig och alla jag känner så är det bäst för alla).

Den globala uppvärmningen är ett extremt akut problem exakt just nu. Problemet med luftkvaliteten i våra städer är minimal jämfört med vad som händer på en global skala vad gäller ökade temperaturer.

Fast det ena problemet gör väl inte det andra mindre relevant ? Det ena problemet kan eventuellt påverka dina barnbarn. Medan det andra påverkar både dina hälsa och din eventuella barn här och nu.

Fast det ena problemet gör väl inte det andra mindre relevant ? Det ena problemet kan eventuellt påverka din barnbarn. Medan det andra påverkar både din hälsa och din eventuella barn här och nu.
Det ena problemet påverkar alla levande organismer på jorden. Det andra påverkar de organismer som lever i delar av världens storstäder samt säkert på några enstaka andra platser.
Kontentan är att varken bensin eller dieselbilar är hållbara på det sättet vi använder dem idag. Elbilen är inte heller hållbar med tanke på miljökostnaden för att framställa batterierna. Vad sm är en hållbar lösning vet jag inte utan man måste hitta någon annan teknik som inte fördärvar den enda planet som vi känner till att leva på.

Och när slår den globala uppvärmningen till? Om 100 år ?
Luftkvalitén i våra städer är ett akut problem nu.
:confused: Va? Har du sovit under en sten de senaste åren? Har du missat rapporteringen om den akuta vattenbristen i länder nära ekvatorn? Om hur isarna i arktiska områden smälter av i extremt snabb takt? Är så tröttsamt med människor som inte kan se ett steg längre fram än att de reagerar först när regnvattnet forsar in i det egna vardagsrummet.

Det ena problemet påverkar alla levande organismer på jorden. Det andra påverkar de organismer som lever i delar av världens storstäder samt säkert på några enstaka andra platser.
Kontentan är att varken bensin eller dieselbilar är hållbara på det sättet vi använder dem idag. Elbilen är inte heller hållbar med tanke på miljökostnaden för att framställa batterierna. Vad sm är en hållbar lösning vet jag inte utan man måste hitta någon annan teknik som inte fördärvar den enda planet som vi känner till att leva på.

Det är bara mer än hälften av jordens befolkning alltså? Som du tycker ska dö en förtidig död i cancer och hjärt & lungsjukdommar ?

Det är ju inte direkt som att vi löser det första problemet genom att propagera för dieselbilar , istället för elbilar.

:confused: Va? Har du sovit under en sten de senaste åren? Har du missat rapporteringen om den akuta vattenbristen i länder nära ekvatorn? Om hur isarna i arktiska områden smälter av i extremt snabb takt? Är så tröttsamt med människor som inte kan se ett steg längre fram än att de reagerar först när regnvattnet forsar in i det egna vardagsrummet.

Nej, men om du tänkte lite längre än näsan räcker så borde du förstå att ett förbud av dieselbilar snarast kommer gynna den globala uppvärmningen istället för att skynda på den. Detta pga att miljövänligare alternativ kommer att premieras, dels för en bättre stadsmiljö och den globala uppvärmningen. Så nej jag har inte sovit under en sten :).

Nej, men om du tänkte lite längre än näsan räcker så borde du förstå att ett förbud av dieselbilar snarast kommer gynna den globala uppvärmningen istället för att skynda på den. Detta pga att miljövänligare alternativ kommer att premieras, dels för en bättre stadsmiljö och den globala uppvärmningen. Så nej jag har inte sovit under en sten :).
Tack men jag har inga problem med att tänka :) Jag är ingen förespråkare av varken diesel eller bensin som du kan se tidigare i tråden, men jag är övertygad om att effekterna av den globala uppvärmningen också sker nu och inte om 100 år.

Det är bara mer än hälften av jordens befolkning alltså? Som du tycker ska dö en förtidig död i cancer och hjärt & lungsjukdommar ?

Det är ju inte direkt som att vi löser det första problemet genom att propagera för dieselbilar , istället för elbilar.
Ja du tycker ju att alla levande organismer på jorden ska utrotas så jag tycker nog att jag är mild i min bedömning jämfört med dig. Det är inte heller hela storstäderna som är ett problem utan vissa delar av dem. Av de människor som bor i städer är det långt ifrån alla som bor i storstäder så du får nog minska ner de dryga 50% ganska mycket.

Tack men jag har inga problem med att tänka :) Jag är ingen förespråkare av varken diesel eller bensin som du kan se tidigare i tråden, men jag är övertygad om att effekterna av den globala uppvärmningen också sker nu och inte om 100 år.

Fast grejen är väl att ingen vet ? Att det tog 100 år var ju bara taget ur luften.

Vilka miljövänligare alternativ då? Där jag bor är inte kollektivtrafiken sådär lysande och elbilar är så långt ifrån hållbara som något kan vara. Numera är det ju eltekniken som är det enda man talar om så det är väl gissningsvis den man ska fortsätta med och förstöra gigantiska områden i jakten på de sällsynta mineral som batterierna tillverkas av.

Jag kontrar med att både bensinbilar och dieselbilar är hållbara - om användningen skulle minskas till det de verkligen behövs till och bränslen görs förnybara (där man kommit långt med dieseln) Det är överlägset bra lösningar för vissa.

Jag propagerar vare sig för elbilar eller diesel/bensin. Olika lösningar passar olika problem.

Ja du tycker ju att alla levande organismer på jorden ska utrotas så jag tycker nog att jag är mild i min bedömning jämfört med dig. Det är inte heller hela storstäderna som är ett problem utan vissa delar av dem. Av de människor som bor i städer är det långt ifrån alla som bor i storstäder så du får nog minska ner de dryga 50% ganska mycket.
Vart har jag skrivit de ? :confused:
De är ju du som tycker att fler ska dö?

Fast problemet är ju inte bara i stora städer. Dom finns i i små städer också, pga dieselbilar.

Vilka miljövänligare alternativ då? Där jag bor är inte kollektivtrafiken sådär lysande och elbilar är så långt ifrån hållbara som något kan vara. Numera är det ju eltekniken som är det enda man talar om så det är väl gissningsvis den man ska fortsätta med och förstöra gigantiska områden i jakten på de sällsynta mineral som batterierna tillverkas av.

Så du anser att dieseln är ett mer hållbart alternativ än elbilar ? Visst om du bara tankar bilen med kolkraft kanske det är sant. Men här i Sverige har vi väldigt stor andel vattenkraft och kärnkraft.

Vart har jag skrivit de ? :confused:
De är ju du som tycker att fler ska dö?

Fast problemet är ju inte bara i stora städer. Dom finns i i små städer också, pga dieselbilar.
Du det har ju inte jag heller skrivit men du läser in det och kan du läsa inlägg som fan läser bibeln så kan jag också. Eftersom du anser att vi ska glömma uppvärmningen som du påstår uppstår om "hundra år" och uppvärmningen kommer leda till utplånandet av ett otroligt stort antal arter och i förlängningen kan hota livet som vi ser det idag så anser nog jag att du propagerat för mer död än jag teoretiskt sätt har gjort.

Så du anser att dieseln är ett mer hållbart alternativ än elbilar ? Visst om du bara tankar bilen med kolkraft kanske det är sant. Men här i Sverige har vi väldigt stor andel vattenkraft och kärnkraft.
Du har ingen aning om hur batterierna tillverkas va? Själva elen är den lilla delen i den livscykelanalysen. Aftonbladet hade en mycket intressant artikelserie (som du kan läsa även utan plus) om brytningen av kobolt till batterierna för ett tag sedan och det ingår inte bara kobolt i dem.

Kära Hero.
Det här kommer kanske som en överraskning för dig, men:

Sverige är ungefär en tusendel av världens befolkning.
Vår stora andel vattenkraft och kärnkraft (som vi håller på att lägga ned) kan inte rädda all världens kommande elbilar från kolkraft.

Liknande trådar

Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: Windy
·
Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19... 2
Svar
30
· Visningar
1 906
Senast: mars
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer... 2
Svar
22
· Visningar
980
Senast: Angel
·
O
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
938
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka