Jag har precis hämtat min nya...en Mitsubishi L200 Diesel...sen får vi väl se om det var en galenskap eller så. Behöver den dock med tanke på vårt extrema vinterläge...![]()
Bra val
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har precis hämtat min nya...en Mitsubishi L200 Diesel...sen får vi väl se om det var en galenskap eller så. Behöver den dock med tanke på vårt extrema vinterläge...![]()
Jag inser att jag var otydlig. Jag ville bara förtydliga att den där kobolten som artikelserien handlar om inte var det enda mineralet. Nu inser jag att det kunde se ut som om alla mineralen var 'sällsynta' och det är de ju självklart inte.Mineralen är inte de flera fall inte sällsynta (såvida vi inte pratar om jordartsmetaller då), det finns rätt gott om vanadin och kobolt i Sverige. Det finns relativt mycket av jordartsmetaller här också.
Men just ja, vi ska ju inte ha gruvor heller i Sverige... trots att vi ska ha elbilar och annan miljöteknik![]()
Så du ser dieselfördbud som något negativt ? Hur tänker du då? Du som lever i den "riktiga" världen ?
Jag har sagt det tidigare, jag tror absolut på en framtid för dieselmotorer som går på förnyelsebara bränslen (tex tallolja). Jag ser heller inget problem med att stadsbor inte får köra dieselbilar inne i stan men här ute på bonnalandet i Norrland är det ett måste att ha bil för att ta sig till jobbet (där jag är nu finns det bokstavligen ingen kollektivtrafik) och då anser jag att diesel är bättre än bensin.
Elbilar är för folk inne i stan men de funkar inte här ute.
Jag inser att jag var otydlig. Jag ville bara förtydliga att den där kobolten som artikelserien handlar om inte var det enda mineralet. Nu inser jag att det kunde se ut som om alla mineralen var 'sällsynta' och det är de ju självklart inte.
En Chevy Volt gar 65+ Svenska mil pa en laddning ... utav det ar 15+ mil beraknad korning pa el, resten bensin, (med en bensintank med 35 liters volym) medan Tesla har en kapacitet pa runt 50+ Svenska Mil pa el. och Nissan Leaf
Vad det galler att tanka pa el finns det gott om platser runt USA dar man har mojlighet att tanka el. Vid alla storre arbetsplatser, universitet, shopping malls, och generellt dar folk tenderar att rora sig och vilja ladda medan de ar parkerade.
Manga bjuder pa el, medan andra (speciellt universitet i storstader) har en avgift for att pusha kollektiv trafik.
De flesta som tar betalt tar runt $0.11 i timman. Da laddar man en Chevy Volt full pa mindre an $1.50 ... vilket ar ungefar halva priset pa en gallon (4.55 liter) av billigaste bensinen.
Hur vet du det ? Med Tesla kan du ta dig fram med överallt i stort sett ? Bättre än många 4-hjulsdrivna bilar.
Även om du bor i bonnalandet i Norrland så misstänker jag att du jobbar i en stad? Så du måste ändå in med din giftiga bil i stadsmiljö.
Nej, jag jobbar bokstavligen ute i skogen. Jag är som sagt berggrundsgeolog som jobbar med prospektering rent praktiskt. Dvs jag sitter ytterst sällan bakom ett skrivbord.
Varför skulle du inte kunna använda en elbil i skogen ?Nej, jag jobbar bokstavligen ute i skogen. Jag är som sagt berggrundsgeolog som jobbar med prospektering rent praktiskt. Dvs jag sitter ytterst sällan bakom ett skrivbord.
Med Tesla kan du ta dig fram med överallt i stort sett ? Bättre än många 4-hjulsdrivna bilar.
Du får ta med dig en laddningsstation och koppla in på närmaste högspänningskabel.
Varför skulle du inte kunna använda en elbil i skogen ?
Model 3 kostar inte mer än ny XC70?Du ser alltså Tesla, med den prislappen, som en bil för alla?!
Model 3 kostar inte mer än ny XC70?
Har du kört offroad någon gång? På riktigt alltså, inte bara en ojämn skogsväg?
Öh... det där är inte offroad!![]()
![]()
Inte med norrländska mått mätt iaf
En större sten så har den där blivit fasthakad
![]()
Du ser alltså Tesla, med den prislappen, som en bil för alla?!