Diarré och tappar vikt

CallMeAce

Trådstartare
Nu vill jag fråga här. En häst i stallet har haft riktig sprutdiarre i ca 2 månader. Ägaren har frågat veterinär som utan att undersöka hästen ordinerade blåbärsproviva. Detta har inte hjälpt. Inte konstigt tycker jag eftersom jag inte tror att 1 dl proviva om dagen någonsin kan hjälpa en häst med detta problem.

Jag sa till ägaren i december tror jag det var att jag tyckte hästen var onormalt andfådd när vi alla hade varit ute och ridit. Men hon trodde han var varm. Rider inte ofta alls med henne så tänkte inte mer på det sen. Men så red vi ihop häromdagen och då var det samma visa.

Tog in hästen ikväll och då märkte jag att jag tror han gått ner i vikt! Kände revbenen tydligt och han kändes även knotig över bogbladen och höfterna. Något som jag inte märkt av på honom innan.

Han är lite seg av sig i allmänhet men vet inte om han alltid varit sådan.

Vill inte lägga mig i "i onödan" Men borde inte hästen få träffa en veterinär? Vad kan vara fel?

Två till av hästarna i stallet hade diarré för någon månad sen men det var aldrig så allvarlig diarré för bara några bajsar var lösa. Inte ens så lösa som denna hästens. Deras diarré gick över ganska snabbt och har inte visats sen dess. Gick inte ner i vikt och allmäntillståndet påverkades inte.

Sv: Diarré och tappar vikt

Finns ju massa massa pulver och dylikt att köpa som faktist hjälper,som prio ett hade jag provat med en spruta "quick fix" kostar ca 200:- och hästen ska ha 5 ml/dag i 5-6 dagar (minns inte riktigt),den är proppfull av probiotika och hästens rätta bakterier för tarmen. Sen kan man ge pulver (equine premium,ca 300:-) i kombo med detta,pulvret kan hästen äta "alltid" om man så vill,men vill man prova att ge en kur bara så ger man det i 10 dagar. Så kombinera spruta och pulvret dom första 6 dagarna,sen ge pulvret ytterligare nån dag till. Detta är det enda som faktist hjälp mig och min häst. Är inget fel på min häst alls,mer än att han har en väldigt känslig mage,och veterinären säger att det finns fler "maghästar" än vad man tror. Räcker med ett litet foderbyte,flytt, att han grävt för mycket i marken och ätit ruttet gräs,frostgräs osv,sen är magen körd i flera veckor. Nu har jag lärt mig att förebygga detta,plus att han får pulver dagligen,och peppar peppar så var dte längesen han var dålig nu.

Såklart så ska man ju kolla upp att fodret har bra hygien,vattnet,att man ger tillräckligt med mat,och utesluta andra saker som magsår,sand i tarmen osv,men det är vanligt att hästarna får en störd bakterieflora i tarmen,och då ska detta hjälpa till att rätta till den igen,Så jag skulle prova att ge detta till att börja med,ser ni ingen bättring på 4-5 dagar så skulle jag ringa veterinären om inte hästen är undersökt redan.

Dom andra hästarna som var dåliga,äter dom samma foder?

Senast ändrad:

Enligt en artikel jag läste nyss skriven av ett antal veterinärstudenter(tror jag?) så finns det egentligen inga studier som påvisar effekt hos de här olika medlen, vissa innehöll inte ens de mängder som angavs på burken.
Eftersom diarré oftast beror på en störning i tarmfloran, och hästen har miljarder olika bakterier där, så är det typ omöjligt att veta vilket preparat som kan tänkas funka. Och om ett preparat funkar en gång så kan det vara en annan störning nästa gång.

Om hästens allmäntillstånd försämras så måste den såklart till en veterinär, särskilt om ägaren redan testat och uteslutit att foder/vatten är dåligt.

Min unghäst har visat sig inte tåla hösilage tex, det är fin kvalitet men han tål det INTE. På vanligt hö mår han som en prins.
Det kan ju vara något tillskott också som hästen inte tål, så där skulle jag ta bort allt extra och se vad som händer, mata på med mer hö för att stoppa viktraset. Om man gör en förändring kan det dröja upp till 3 veckor innan man ser resultat, och under den tiden ska man inte ändra något annat.

Hej!

Jag tycker absolut du ska lägga dig i. 2 månaders sprutdiarre´och nu viktminskning är inte ok.

Eftersom det inte är din häst är det kanske svårt för dig att göra något mer än att just lägga dig i, men det låter ju inte som om hästen mår särskilt bra.

Saker ägaren kan testa är tex att byta ut höet/silaget mot annat hö/silage, ge "tarmbakterier" (det kan ju vara en annan sort än de som är i proviva som behövs), se till att hästen får så mycket grovfoder den faktiskt behöver (om problemet är att det är för lite för den), ta bort diverse extrafoder så bara det grundläggande är kvar osv osv osv. Men något borde ju göras,det låter ju inte som om hästen mår bra!
/Lavinia

Eftersom fler varit drabbade finns det stor risk att något inte är eller inte var bra i miljön/fodret. Denna hästen som fortfarande inte är bra måste undersökas av veterinär. Det är inte längre läge att hålla på och prova olika saker på den. I värsta fall har den fått magsår och då behöver den behandling för att bli bra.
Är hästen sjuk och tappar i vikt är det ett djurskyddsfall om den inte får vård för det.

Om hästen inte får/ inte äter tillräckligt med grovfoder så blir den lös i magen. Det är det första jag hade kollat dvs får den vad den behöver och är tänderna OK. Äter den upp allt grovfoder den får.

Hästar som har diarre ska man ta på allvar. Det är inte bra för en häst.

Jag tycker att hästen ska till klinik! Har en kompis vars häst hade mycket diarréer som visade sig vara cancer i tarmarna.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 302
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 680
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 841
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka