Dialektalt uttryck?

Snökockel (som någon beskrev; o som i ost). Från Värmland.

Och så blir jag nyfiken, ni som skriver ”snökoka” säger ni det med långt o också (som i att koka något på spisen) eller är stavningen för att tydliggöra att ni inte uttalar o som å?

Då har du säkert träffat min kusin!

?
Det finns väl nåt tusental människor med adress Sorsele. Alla dem hinner man inte träffa?

Inte uteslutet :p :D

@tanten: Stället är rätt litet... :D På affären presenterade en kollega mig för en äldre man som jobbat i Dalarna som yngre. Det visade sig att han kört taxi åt det lilla bolaget i min by! :rofl: Han visste vem pappa var :laugh:

Vad kallar ni den inringade snön som ligger intill plogvallen?

Visa bifogad fil 11705

Självklart är det en snökluva som ligger där. Jag trodde från tills nu att det var ett nationellt etablerat uttryck. Men tydligen existerar det bara på mitt lokala tungomål*..? :confused:

* vartifrån kommer jag? :cautious:;)
De där snöklumparna vid vallen :D
(Som i -Sluta hoppa på den där snöklumpen och kom nu! Vi har jättebråttom. )

• Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 615
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för... 2
Svar
26
· Visningar
4 847
Senast: Snö
·
Äldre Detta är alltså ingen debatt-tråd om rätt eller fel, om för eller emot utan snarare en tråd för de som faktiskt hjälper eller vill... 11 12 13
Svar
244
· Visningar
18 013
Senast: honung
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 886
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka