Klomp eller snöklomp. Befinner mig i Sorsele.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då har du säkert träffat min kusin!Klomp eller snöklomp. Befinner mig i Sorsele.
?Då har du säkert träffat min kusin!
Jag är också värmlänning och säger snökockla.
Då har du säkert träffat min kusin!
?
Det finns väl nåt tusental människor med adress Sorsele. Alla dem hinner man inte träffa?
Jag (som bara sett jordkokor) gör det. Långt OSnökockel (som någon beskrev; o som i ost). Från Värmland.
Och så blir jag nyfiken, ni som skriver ”snökoka” säger ni det med långt o också (som i att koka något på spisen) eller är stavningen för att tydliggöra att ni inte uttalar o som å?
En gnutta större bara...SnöKLIMP och inget annat!!!
Ser väl alla att den är identisk med klimpen man har i köttsoppan!![]()
De där snöklumparna vid vallenVad kallar ni den inringade snön som ligger intill plogvallen?
Visa bifogad fil 11705
Självklart är det en snökluva som ligger där. Jag trodde från tills nu att det var ett nationellt etablerat uttryck. Men tydligen existerar det bara på mitt lokala tungomål*..?
* vartifrån kommer jag?![]()
Som jordärtskocka?En snökocka!
Eller om man promenerar hund - "Ta klumpen!" Mycket populärt kommando. Kan underhålla en entusiastisk terrier i säkert fem minuter, beroende på klumpens densitet.De där snöklumparna vid vallen
(Som i -Sluta hoppa på den där snöklumpen och kom nu! Vi har jättebråttom. )
Snökoka. Som i att koka gröt.Och så blir jag nyfiken, ni som skriver ”snökoka” säger ni det med långt o också (som i att koka något på spisen) eller är stavningen för att tydliggöra att ni inte uttalar o som å?