M

murran

Måste bara skriva av mej! Är lessen. Vi har ett barn sen förut, som fick diabetes vid ett års ålder. Det har varit väldigt jobbigt o kämpigt med allt, och vi får knappt sova alls om nätterna pga alla prover o medicinering. Nu har barn nr 2 insjuknat, och ligger inne på klinik, så pappa o jag turas av med att vara där med honom. Känner att det här blir bara för mycket. Barn nr 2 är visserligen äldre, och kommer att kunna sköta sin diabetes själv lite mer, men det tar ju något år, att lära sej allt...
Helst skulle jag vilja dra täcket över huvudet, och skita i allt! Men det kan man ju inte!
Vill ha tröst!

Sv: Diabetes

Hur gammal är den äldre?
Man lär sig det där ganska fort.
Var noga med att tala om för dagis/skola och liknande vad som kan hända och vad dom behöver hjälpa till med.
Jag var iof mycket äldre när jag insjuknade i diabetes (14) men barnen i 4-6 års åldern lärde sig minst lika fort som jag.
Det kommer gå jätte bra, eftersom att ni har ett barn som redan insjuknat kan ni redan mycket om sjukdomen :)

Ett tips (beroende på hur gammal den äldre är) är ju pump omhan inte redan har fått det? Mycket lättare och sköta. Samma sak så är det inte lika tydligt att ha diabetes med pump då man slipper dra upp tröjan vid matbordet för att kunna ta sitt insulin.

En tröstkram från mig!

Hemskt att ens barn blir sjukt, kroniskt eller inte. Kan inte tänka mig in i din situation eftersom jag inte är där själv, men man kan ju tycka att ni redan fått er beskärda del...

Den äldsta är nio, och yngsta är fyra, hon fick när hon var ett år. Han har inte pump än, utan penna. Men om ca tre månader, kan man sätta dit en pump om han vill. Vi är hemma på permis nu från sjukhuset över helgen, men skall dit igen till veckan. Har kollat båda barnen omlott under nätterna, så jag känner mej som en skurtrasa! Inte mycket sovet.:cry: Längtar nästan tillbaka till sjukhuset, där de sköter prover på natten åt oss. Lillkillen är iallafall på gott humör och fixar både sprutor o prover själv nästan, men förstår inte att han måste säja till om han känner sej konstig, och behöver äta, utan det är ständig passning, så att han inte ska tuppa av..

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 864
Senast: Trissa
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 578
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Motionscykel?
  • Lego 5 årig kille