Sv: Detta ständiga tjat?
Rider man bara 10 minuter är det självklart ingen avancerad GP dressyr under dessa 10 minuter vi pratar om.
Utan det är mestadels uppvärmning som du kallar det.
Idag tog jag tex en skrittur i solen på min häst i 20 minuter, och det är då inge fel i min träning.
Hästen var riktigt nöjd av at få komma ut i sommarhagen igen de lös lycka i henne.
Och de flesta värmer upp ca 5 minuter med skritt sedan börjar man småjogga lite och många räknar in självaste uppvärmningen som självaste ridningen också.
Och skrittar av ett par minuter efter ett ridpass
Och om man därimellan väljer att bara rida 15 minuter tycker jag är helt okej, de som rider in ska inte rida längre tycker jag i alla fall.
Och en tränings och tävlingshäst kan behöva korta pass då och då, framförallt när man lär in nya saker.
Man kan rida 60 minuter och hästen är superpigg efteråt, och man kan rida 15 minuter och man får släpa in hästen i stallet.
Får den använda huvudet och tänka blir en häst trött mycket fort, men att gå runt 4-kantspåret ja de kan den göra i timmar utan att bli trött i skallen.
Ju hårdare man rider desto mer uppvärmning och avskrittning efter passet och ju lättare man rider desto mindre uppvärmning och avskrittning.
Det är en bra tumregel, sedan finns det individer som behöver mer eller mindre självklart.
Alla eftersträvar faktiskt inte att få sin häst fullt med muskler och vinna alla tävlingar, utan ser mer nöjje med att åka lite häst några gånger i veckan ute i skogen och längs grusvägar.
Och det är verkligen inge fel i de tycker jag
Jag kommenterar i regel inte hur länge andra rider, men eftersom du frågar så...
Jag undrar mest hur någon kan värma upp, jobba och sen skritta av på så kort tid. Tycker inte den ekvationen går upp alls. Minst 15 min uppvärmning och lika lång avskrittning vill jag ha så att hästens muskulatur och skelett ges optimala förutsättningar att prestera. Kan gott förstå att folk frågar. Är det kanske minus uppvärmning och avskrittning??
Det man sparar på benen vid att rida superkorta pass förlorar man i kondition och muskulatur samt att hästarna blir feta om de inte tränas ordentligt, vilket i sin tur ger ökad belastning på hela kroppen och risk för fång. Frågan är vad som är värst...
Alla veterinära experter säger att våra hästar tränas alltför lite, att det vore idealisk om de gick två pass per dag. Målet med ridningen är inte bara att hästen skall vara lydig och utföra diverse övningar korrekt, den skall även bli fit!
Det blir den inte om den knappt arbetas. Men ni kanske kör ren intervallträning och konditionsjobb utöver ridning på banan för att uppnå det?
Mina hästar skulle bli väldigt ledsna och besvikna över att endast bli ridna 10 minuter. Det vore definitivt ingen belöning, de älskar att arbeta. Om hästen uppfattar det som belöning att få gå in efter 10 min så tror jag man gör något fundamentalt fel i träningen.
Rider man bara 10 minuter är det självklart ingen avancerad GP dressyr under dessa 10 minuter vi pratar om.
Utan det är mestadels uppvärmning som du kallar det.
Idag tog jag tex en skrittur i solen på min häst i 20 minuter, och det är då inge fel i min träning.
Hästen var riktigt nöjd av at få komma ut i sommarhagen igen de lös lycka i henne.
Och de flesta värmer upp ca 5 minuter med skritt sedan börjar man småjogga lite och många räknar in självaste uppvärmningen som självaste ridningen också.
Och skrittar av ett par minuter efter ett ridpass
Och om man därimellan väljer att bara rida 15 minuter tycker jag är helt okej, de som rider in ska inte rida längre tycker jag i alla fall.
Och en tränings och tävlingshäst kan behöva korta pass då och då, framförallt när man lär in nya saker.
Man kan rida 60 minuter och hästen är superpigg efteråt, och man kan rida 15 minuter och man får släpa in hästen i stallet.
Får den använda huvudet och tänka blir en häst trött mycket fort, men att gå runt 4-kantspåret ja de kan den göra i timmar utan att bli trött i skallen.
Ju hårdare man rider desto mer uppvärmning och avskrittning efter passet och ju lättare man rider desto mindre uppvärmning och avskrittning.
Det är en bra tumregel, sedan finns det individer som behöver mer eller mindre självklart.
Alla eftersträvar faktiskt inte att få sin häst fullt med muskler och vinna alla tävlingar, utan ser mer nöjje med att åka lite häst några gånger i veckan ute i skogen och längs grusvägar.
Och det är verkligen inge fel i de tycker jag